Läderpjäxor - realistiska tåveck?

Efter att tidigare enbart ha använt NN75 till skridskor och fjällskidor så håller jag på att skaffa pjäxor och långfärdsskridskor med NNN BC och jag är lite konfunderad över fenomenet tåveck.

Jag har tvåpar läderpjäxor (Alfa Skarvet och Guide Advanced) och ett par syntetpjäxor (Alpina Outlander) hemma för att prova och funderar på vad som är realistiskt när det kommer till att böja på pjäxan vid åkning med NNN BC dels för långfärdsskridsko men även för fjällskidor (inte telemark).

Båda läderpjäxorna klämmer över tårna om jag böjer tillräckligt mycket på dem, men vilken böjning är realistisk?
Är det 15, 30, 45... graders vinkel mellan pjäxa och skridsko respektive skidor, hur mycket ger bindningen med sig?

Till saken hör också att mina skridskor restnoterats och kommer när de kommer så jag kan inte prova med skridskor på för tillfället. Skidor tänkte jag vänta med, så de finns heller inte till hands.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...