Säkerhet och synas

Inom gruppen ”Båtsnack och tips” FB pågår en debatt om varför kajakpaddlare syns så dåligt till sjöss. En debattör frågar varför ingen har såna spröt med flagga längre. Jag och några andra i gruppen som liksom jag både har båt och kajak hävdar att en paddel med blad i väl synliga färger syns ännu bättre, oftast större än flagga och i och med att paddeln rör sig syns den väldigt bra i alla riktningar. Då blir reaktionen ”varför har då inga färgade blad?”

Ett annat spörsmål är varför kajaker som ju kan ta sig fram överallt måste ”vimsa runt” i farleder?

Nu har jag i ovan nämnda grupp hört båtfolkets syn på saken, hur ser ni på det?
 
Jag tycker att vitt syns rätt bra på havet, stämmer det med allmän uppfattning eller kunskap om vad som har bäst kontrast?

Köpte även reflexark att sätta på paddelbladen (har en vit paddel), men det har inte blivit av. Är det något som skulle göra skillnad?
 
Har du en vit paddel så är det nog mer rörelsen som fångar blicken, har du däremot en mörk paddel rekommenderar jag (i form av båtförare ibland) helt klart att du sätter färg på den
 
Några förslag och tankar

Hänsyn är en bra grundregel i all trafik på land och på sjön.

Kajaker har fördelen att kunna smyga utmed land och i lä samt undvika vågor och farleder.
Ibland måste man korsa farleder vilket bör göras tvärt och snabbt. Tänk på att hålla ihop i en grupp.

Självklart syns mindre båtar och kanoter sämre än stora schabrak eller segelförsedda båtar.
Reflekterande ljusa folier på paddelblad jämte ljusa flytvästar är synligare än mörkare färger. Ljust färgade kajaker är lämpligt. Glöm inte lampor när det är sämre ljusförhållanden.

Ansvaret är alltid delat men större och snabbare farkoster måste ha ännu bättre uppmärksamhet. Finns sjövägsregler som alla skall känna till och följa.

Att ha utbildning och praktik på både större och mindre farkoster underlättar förståelse och fantasi för vad andra är på väg att ta sig till.

Thure
 
Synliga blad syns om man ser dem, men om det går lite sjö så kanske kajaken befinner sig i en vågdal den halva sekund som blicken passerar, eller det vita bladet misstas för vågskum. Det är ju inte så att man sitter och stirrar på en och samma punkt för att hitta en kajak där, man söker av med blicken och då måste det synas hela tiden.

(Stora fartyg med hög brygga ser antagligen kajaken, men en vanlig segelbåt där man sitter nästan vid vattenlinjen är det värre för.)
 
Synliga blad syns om man ser dem, men om det går lite sjö så kanske kajaken befinner sig i en vågdal den halva sekund som blicken passerar, eller det vita bladet misstas för vågskum. Det är ju inte så att man sitter och stirrar på en och samma punkt för att hitta en kajak där, man söker av med blicken och då måste det synas hela tiden.

(Stora fartyg med hög brygga ser antagligen kajaken, men en vanlig segelbåt där man sitter nästan vid vattenlinjen är det värre för.)

Jo visst är det rejäl sjö så lär kajaken synas korta stunder, så vad blir din rekommendation i såna lägen.?
 
Neonfärgad mössa eller hjälm kanske? Om man nu inte vill ha en sån där cykelvimpel.

Det här är ju egentligen samma diskussion som reflex på fotgängare eller lyse på cyklister. Det handlar om att hjälpa andra trafikanter att se att man finns, så de kan väja om de är väjningsskyldiga.
 
Glömde skriva i mitt inlägg #4 att jag har en neonfärgad keps när jag paddlar kajak. På den en vit ledlampa som jag tänder när jag paddlar i mörker.

Sjötrafikföreskrifterna är bra läsning.
http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

Tänkvärt och välformulerat. Står bland annat i regel 2 att fritidsbåtar dit kanoter och segelbrädor etc räknas skall hålla undan för fartyg som begränsas av sitt djupgående.

Thure
 
Har funderat på om man vågar paddla tvärs över en farled med en packraft ? Bara en kort sträcka på några hundra meter mellan olika öar. En packraft är mkt trögare att paddla än en kajak, och kommer det ett fartyg så blir man väl överkörd ? Verkar riskabelt och farligt.
 
Ofta hör ju vi paddlare alla motorbåtar innan ni ser oss, så vi hinner ofta undan. Bättre att vänta in en båt än att chansa att sticka över. Vimpel är inget vidare tycker jag och skulle även hindra en när man leker och rollar och håller på. Dessutom ser man ut som en mupp eller turistledare som viftar med ett paraply för att synas. Oerhört irriterande :)

En färglad keps duger bra vid överfarter plus en tempoökning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.