Justera hydraulisk skivbroms?

Du kan ju lägga eller ta bort materiela från greppet där den trycker på bromcylindern.

I reglerbara system är det punkten där ingrepp justeras
 
Har du bytt bromsbeläggen? När de slits ner tar bromsen längre och längre in mot styret.
Det stämmer inte för hydrauliska skivbromsar. De justeras automatiskt
+1

Men jag har också preferens att bromsen ska ta mycket och redan efter kort drag i handtaget.
Bromsbeläggen är nybytta
Det finns olika typer av bromsbelägg, de skiljer en del i hur mycket bromsen tar.
De vanligaste är av metall (sintrade) eller organiska, det går att hitta mkt om de olika typerna på nätet, tex här: https://www.merlincycles.com/blog/buyers-guide-to-disc-brake-pads/
Där står det bla så här om sintrade bromsbelägg
"They lack initial bite feel."
Vilket kan vara en nackdel för TS
 
Tack för ditt svar men detta hade jag också förstått redan.
Jag förtydligar min fråga alltså inte handlar om hur man återfyller/luftar/blöder skivbromar utan sista steget (om det nu finns) - kan man justera bromshandtagets läge när bromsen tar?

Visst finns det likhter med MCbromsar som på sporthoj men jag tror att det ev kan finnas justeringsmöjligheter som är unika för trampcykelbromsar så jag frågar igen - kan man justera hydrauliska skivbromsar på en trampcykel - ska jag vara mer specifik så är det Shimanobromsar som jag tyvärr inte vet modellen på (kan vara M445 enligt vad som nysäljs nu på webben) - men de kom tillsammans med Accera (tror jag) växlar på min Skeppshults Elit 27 pendlarcykel.

/Patrik

Det var visst BR-M447 bromsar på min cykel och växlarna var Soro.Det verkar inte finnas någon justerskruv så jag får återkomma då jag luftat/blött/fyllt med ny olja och rapportera hur det blir. .

Här finns det mycket detaljer om Shimanos olika modeller:
http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-BR0005-13-ENG.pdf

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...