Cykel på tåg

I sovvagn är det mycket trångt för bagage i kupéerna. I korridoren (vid duschen) brukar finnas ett fack med tre hyllor med plats för 1-2 ryggor per hylla. Enda platsen för skidor är inne i kupén under sängen. Knappast plats för någon cykel någonstans såvida man inte bokar en extra bädd och låter cykeln "sova".

I liggvagnar brukar i ena änden på vagnen finnas ett utrymme som har plats för ganska många stående par skidor. Kan tänka mig att detta utrymme sommartid kan utnyttjas för en cykel.

/Thor
 
Jag har tagit med cykel på tåg som handbagage. Plockade bort hjul, styre, växel, pedaler, sadel med stolpe och remmade fast hjulen på sidorna av ramen och stoppade in resten emellan (lite silvertape underlättar) -sedan en svart plastsäck e dyl runtomkring. Då syns det inte vad det är för innehåll, endast något otympligt i ful förpackning.
När man sedan är framme har man inte en stor cykelväska att ta hand om.
 
just ja, när det står "egen kupé" va?
Jo det blir ganska dyrt tyvärr.



Nä håller med om det. Har tittat på förstaklasskupeerna också där man har en egen plats men det blir också lite dyrt. Har minne av att det fanns platser för skidor och liknande större bagage utanför kupéerna i vagnarnas ändar.

Jo men det "går att boka", det är inte omöjligt.
Kanske du kan samåka med några, boka en kupé tillsammans, om du tar en del av deras kostnad för att de får stå ut med en extra cykel?
 
Okej.
Hur brukar det fungera med bagagevagn?
Är det polletering som det var förr i tiden?
Jag har inget minne av att det har funnits någon sådan vagn när jag har åkt under sommaren.
Är det kanske så att de inser att det är färre som åker under vintern och att de som gör det har mer baggage?
Då satsar de kanske på att få in fler resenärer och därmed med pengar under sommaren kanske.

Vet någon hur det ser ut med detta?
Jag lyckas inte hitta någon information på SJs hemsida.
 
Okej.
Hur brukar det fungera med bagagevagn?
Är det polletering som det var förr i tiden?
Jag har inget minne av att det har funnits någon sådan vagn när jag har åkt under sommaren.
Är det kanske så att de inser att det är färre som åker under vintern och att de som gör det har mer baggage?
Då satsar de kanske på att få in fler resenärer och därmed med pengar under sommaren kanske.

Vet någon hur det ser ut med detta?
Jag lyckas inte hitta någon information på SJs hemsida.

Det finns ingen bagagevagn. Du får max ta med dig vad du själv kan bära. Enklast är nog att skicka cykeln med bussgods.
 
Snabbast är nog ändå att cykla hela vägen upp istället för att förlita sig på SJ och sån skit. ;)

Haha.
Börjar misstänka det, om inte annat lättare =)

Syftet var från början egentligen inte just hur jag borde göra denna specifika resa.
Jag vet vad som står på SJs hemsida men var nyfiken på hur det fungerar i praktiken av folk som testat att åka tåg med cykel.
Man kan ju packa cykeln olika kompakt även om det kräver att man plockar isär mer för att göra den kompaktare vilket blir jobbigare när man kommer fram.
 
SJs regelverk är både snårigt och fullt med inkonsekvenser.

Dock verkar de ha valt ut just cyklar som det som du verkligen INTE får ta med dig. Basfiol går antagligen bra även om den tar större plats.

Vad som sker i praktiken är nog lite olika. Jag har tex sett en person få lov att ta med cykel på X2000, men jag har också sett en yngre tonåring bli utskälld för att han tog in en cykel i vagnen där vi endast var två passagerare.

På nattåget byts dessutom personalen ut under resan så det är nog ännu svårare där att få en speciallösning. Risken med att ta med cykeln är ju också att du blir nekad och behöver lämna cykeln på stationen, eller att det funkar på vägen upp men inte hem.
 
SJs grundregel är inga cyklar med på tåget. Länstrafikbolag kan ha egna regler, Skånetrafiken och Mälarbanan t ex.
Bussgods eller Bilspeditiongods, i cykellåda är en framkomlig värld. Eller köp en cykel vid resmålet och sälj den före hemresa.

go tur
 
Intressant tråd.
Har inte förstått att man inte längre kan pollettera gods som man gjorde förr. Något som fått mig att inse att jag måste vara mycket gammal nu.
Jag åker förvisso aldrig annat än egen bil även om jag tar med hojen.

Att inte göra det möjligt att frakta sin cykel på tåget samtidigt som vår nya frälsning ska ske genom cykel borde vara ett motsatsförhållande som borde lyftas politiskt. Alla har ju inte möjlighet att ta bilen.

Eftersom man tydligen inte ska ta med sig så mycket så kanske det blir som på flyget, man får ha max mått på sitt handbagage...

Nya tider nu!
 
Cykel på tåg går hyfsat om man kan lägga lite tid både till planering och resa. Till Narvik borde bli enklast med Inlandsbanan Mora-Gällivare och sedan buss, Kräver antagligen övernattning både i Mora (Stockholm-Mora via Kristinehamn med Tågab, om man inte hittar någon förbindelse med Tåg i Bergslagen) och Gällivare dock. Till Jämtlandsfjällen bör det gå med Snälltåget.

Lista från förra året över operatörer som tar cykel: https://arskortguldsj.wordpress.com...a-med-cykeln-p-tget-uppdaterad-sommaren-2017/. Tills i år har i vart fall Saga rail på sträckan Stockholm-Nyköping-Norrköping-Linköping tillkommit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
qonzo Cykel på tåg/flygplan Långcykling 7
Thorn Beslut om cykel på alla tåg i EU! Långcykling 40
klippen Cykel på tåg i Mälardalen Långcykling 4
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
xely Ramnummer på cykel Långcykling 5
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
asaschultz Cykel på Sardinien Långcykling 1
Sam Borombon Cykel på Transsibiriska Långcykling 1
nicklas_ll Ny hemsida - På cykel över två kontinenter. Långcykling 6
peon Cykel på hotell? Långcykling 2
nummeråtta Hyra cykel på Gotland? Långcykling 1
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
XmadiceX Ilandsproblem på cykel!? Långcykling 37
liquidmonkey Götland på cykel Långcykling 2
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
haland Hyra cykel på Mallorca Långcykling 7
seas cykel på flyg? Långcykling 12
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Kiwi Sverige-Thailand på Cykel Långcykling 19
cedro Cykel på tåget Långcykling 34
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
jll Regler och lagar för belysning på cykel Långcykling 9
Nosferatu Ramhöjd på cykel? Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...