Rondane i sommar

Det blev ingen tur enligt plan. En massa strul och blev även dålig. Lite småturer i området. Det finns andra här i tråden som vet mer.
 
Tack för informationen Maritha! Värdefullt! Vad tyckte du om landskapet? Svårvandrat? Några vad? Gick du över Högronden?

Rondane är ett relativt lättvandrat fjällområde är min uppfattning. Finns flera fina broar och väljer man att gå utanför leder så tror jag säkert det går att finna fina vadmöjligheter. Toppturer är också relativt okomplicerade. Det är stort sett bara topparna runt Trolltinden (2018 möh) Storsmeden (2016 möh), Veslesmeden (2015 möh) som enligt min väninna kräver lite mer än bara vandring/scrambling. Klassiker på sommaren är Rondslottet (2178 möh), Vinjeronden (2046 möh) och Storronden (2138 möh), alla går att nå med vanlig vandring/scrambling, ca 1000 höjdmeter från Rondvassbu...Skaffa en bra bok/litteratur över området är a och o som man säger...
Bilderna längre ned är från sista helgen i oktober 2019, från Spranget och från sydvästkammen till Storsmeden (2016 möh). Aktuell helg spenderade vi två dagar i Rondane, sov en natt i selvbetjent hytte (en sidobyggnad till Rondvassbu). Vi gick med Randonee ski och det var skiføre helt från Spranget. Vi gjorde som sagt Storsmeden från sydväst, från skaret/sadeln gick vi med stegjärn och isyxa utan rep upp dom sista 200 höjdmeterna. I Rondvassbu var vi helt ensamma. Dag 2 gick vi en hästskotravers där en topp på 1805 möh ingick samt en topp på 1948 möh.
 

Bilagor

  • 536B22A8-13B5-436F-A8A2-167F0CFBCBF7.jpg
    536B22A8-13B5-436F-A8A2-167F0CFBCBF7.jpg
    39.6 KB · Visningar: 185
  • 144DBF7D-F735-41A6-A952-3BDBD24B7DC2.jpg
    144DBF7D-F735-41A6-A952-3BDBD24B7DC2.jpg
    43.9 KB · Visningar: 187
Alltså just nu verkar det inte riktigt gå att hitta några tidtabeller alls för bussar i Norge (har jag själv upptäckt när jag försökt kolla tider inför en tur till Breheimen i sommar), något som jag inbillar mig kanske har att göra med att de precis gjort om sin kommunindelning...? (Exv har man ju hittat tabeller på Opplandstrafik tidigare, men nu eftersom Oppland kommun inte finns längre så blir man omdirigerad till Innlandstrafik och på den hemsidan finns ingenting...) Men det kommer nog så småningom! (En-tur är ju bra men den hittar inget så långt i framtiden heller.)

Men de senaste fem+ åren iaf så har det gått en buss från Språnget till Otta vid 11 på förmiddagen ca, framme i Otta vid 11.20 för att passa med tåget mot Oslo vid 11.30. Däremot har det iaf tidigare inte gått någon buss åt andra hållet (Otta-Språnget) senare än tidig eftermiddag, så om man ska resa från Sverige samma dag tror jag det blir väldigt svårt att hinna till Otta i tid för bussen (iaf omöjligt från Stockholm där jag bor). Finns såklart taxi men jag skulle nog tycka att om ni ska gå någon variant på Hjerkinn - Språnget är det vettigare att starta i Hjerkinn dit ni kommer direkt med tåget, från tågstationen där är det väl inte mer än någon timme innan ni passerat Hageseter och är uppe på fjället där ni kan tälta.

Har även iaf tidigare gått bussar till Otta från Høvringen om ni av någon anledning skulle föredra att avsluta där, en annan linje men på samma sätt med anslutning i Otta mot Oslo 11.30. Men som sagt, lita inte alltför mycket på detta innan du har en ny aktuell tidtabell, bara en fingervisning om hur bussarna gått tidigare. ;)

Jag har varit i Rondane två gånger, gjorde min första "riktiga" fjelltur Hjerkinn - Grimsdalshytta - Dørålseter - Rondvassbu - Språnget 2014 om jag minns rätt, och somras gjorde jag en vecka Språnget - Rondvassbu - Bjørnholia - Dørålseter - Høvringen - Rondvassbu - Språnget. (Då tog jag taxi upp till Språnget från Otta när jag kom dit på kvällen, vill minnas jag betalade runt 500 nok)

Jag håller med andra som sagt att Rondane är ett trevligt och lätt område att gå i, kan inte minnas att jag stötte på några direkta utmaningar, men jag är inte så intresserad av toppturer eller av att klättra upp på berg bara för att liksom, så det kan jag inte uttala mig om... Jag kan nog tänka mig en tredje tur till området så småningom också. :) Skulle säga att det enda minuset är att det såklart är mycket folk eftersom det är populärt och lättillgängligt, men om man tältar så är det inte särskilt svårt att få lugn och ro, finns massa fina platser överallt i princip.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Glännman Rondane Fjällvandring 4
tommystrom Vatten i Rondane Fjällvandring 3
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
Dennis Andersson Rondane mitten av maj? Fjällvandring 5
sofus81 Rondane nationalpark Fjällvandring 31
Gunsig Turtips Dovre/Rondane Fjällvandring 1
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
MickeOlle Turförslag Rondane - Dovre Fjällvandring 3
anse Vandring i Rondane i September. Fjällvandring 1
ecaemn Dovre / Rondane Fjällvandring 3
ecaemn Vandring i Dovre / Rondane Fjällvandring 1
Rondane i oktober Fjällvandring 4
magnus ul Tågpriser i sommar Fjällvandring 26
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
henrik.hagglund Bunnerfjällen i sommar? Fjällvandring 11
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
svartisens Jämtlandsleden i sommar? Fjällvandring 1
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
tobias söderlund Edsåsdalen med omnejd i sommar Fjällvandring 1
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
creamwolf Akka möjligt i sommar? Fjällvandring 21
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
Trottoarbonn Kungsleden i sommar? Fjällvandring 4
irrbloss_21 Lappland i sommar Fjällvandring 6
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Sjacobsson Vandringsällskap på fjällvandring i sommar? Fjällvandring 16
mattiasevolv Vår, sommar eller höst? Fjällvandring 5
JennieM Vindbyxor fjällvandring sommar, för kyligt? Fjällvandring 11
Herr Nilsson Femundsmarka i sommar? Fjällvandring 1
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Rickard L Bunnerfjällen i Sommar ?? Fjällvandring 2
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...