Vindelälven - hela

Tror du kommer få bära en del, och där man får bära är det inte lätt att bära. Antingen är det stenigt som tusan eller snårig skog. I alla fall i trakterna kring Åmsele där jag har paddlat i vindelälven. Med kanadensare tror jag forsar som trollforsarna, siksele (om jag minns rätt) och ett gäng andra i närheten kan bli jobbiga, men det är ju väldigt mycket lugnt vatten mellan dom.

Jag har å andra sidan bara paddlat fors med slalomkanot så jag vet inte hur en kanadensare står sig.

Men vad gör väl några små promenader på en 50 mil lång resa? Naturen i området är underbar. Speciellt deltalandet vid mårdsele (tveksam till namnet igen, var 8 år sen) är något man måste se om man har vägarna förbi. :)
 
Hei.
Har du fortsatt planer om å gjøre denne turen?
Vi kan i så fall møtes på der da :)
Jeg planlegger å gjøre denne turen selv i sommer. Skal da starte på Norsk side og vandre inn til de øverste delene av Vindelelven. Jeg skal paddle den i en Alpacka Packraft. Jeg reiser ekstremt lett, og raften veier bare 3 kg inkl. padleåren. Derfor er bæringer forbi dom verste forsar uproblematisk. Dette blir den 5 turen jeg gjør av denne typen. Det eneste jeg er "redd" for er disse farlige forsane som kommer brått på og som kan være veldig farlige. Derfor er jeg alltid på leiting etter lokalfolk som kjenner elven.
Når regner folk meg at den beste tiden vil være for å padle vindelelven? Juli? August?

Finnes det noen her på forumet som har kjennskap til de øvre deler av vindelelven? Jeg vurderer også å starte I laisaelven hvis denne er betre/ bedre fiske etc.

mvh
Øyvind (fra norge)
 
Jag har inte paddlat, men vandrat såväl Laisälven som Vindelälven upp till och förbi källflödena. Bra fiske i båda men mer generösa fiskemöjligheter i Laisälven. Laisälven högst upp är stenig och forsig. Lätt dock att vandra in från norska sidan. Får bära i början, sedan paddla lite. Nerströms Laisstugan kommer en extrem forsränna, men sedan blir det fint.

Det här är karaktäristiskt för Laisälven högst upp :
efa57dbb35d7fb28e4017dc54da559da.jpg



Längre nerströms, vid Ertektjåkkå:
46f31db88d31b38dad30d04035eeec4f.jpg



Vindelälven är mer farbar än Laisälven högst upp, men det blir som jag nämnt tidigare en del lyft förbi vattenfall och för branta forspartier. Här är Vindelälvens källflöden, så mycket man nu ser . Kortet är taget från höjderna söder om sjöarna intill Sarvesjaureh. Vindelälven kan sägas börja och rinna iväg till vänster på kortet::

bda0a7f774ee91b4def66b21a6009bf3.jpg


Båda älvarna är fantastiskt fina. Värda bärandet.

Raskesven
 
takker for flotte bilder og bra info.

Aplacka raften er fantastisk god til akkurat denne her type bruk. Ligger meget høgt i vannet og kan manøvreres rundt det meste av hindringer. Den er en drøm å bære når det trengs.

Fisket i laisa elven, er det samme arter som i vindeln? Altså mest harr, deretter øring og med innslag av sik, abbor, gjedde osv?

Er det allment kjent at laisa elven er en betre fiskeelv enn vindeln? eller spiller tilfeldighetene like mye inn her? Når vil du tro vannstanden er på det høgeste? Midten av juni omtrent?

Takker for svar og bilder. Dom var virkelig nydelige.
 
Har paddlat 10 mil nedströms 45:an...

Det låter som ett roligt projekt! Jag kan rekommendera Vindelälven om man gillar forspaddling och långa turer :)

Jag gjorde en tredagarstur på Vindelälven förra hösten. Vi satte i kanske en kilometer uppströms där Vindelälven korsar 45:an (inlandsvägen), i närheten av Blattniksele. Sedan paddlade vi under tre dagar ner till byn Mårdsele. Jag tror det är en sträcka på drygt 10 mil och det är en av de svåraste delarna av sträckan med mest fors. Nedströms denna sektion i närheten av Vindeln lär det också bli en del bärning, i alla fall förbi Renforsen som ligger mitt i byn och är väldigt tuff.

Vi var två erfarna forspaddlare och en nybörjare på forspaddling och vi paddlade Prijons hybridmodell Combi, ett mellanting mellan långturskajak och forskajak med ett 80 liters packutrymme bak. Dessa kajaker fungerade perfekt för denna typ av paddling och jag kunde paddla allt utom Vormforsen och Storforsen. Sikseleforsen och Mårdseleforsen som är två av de större forsarna kunde jag köra i sin helhet, men då kanske man ska väga in att jag paddlat fors i 20 år. Är du dessutom ensam och inte har någon som kan rädda dig och kajaken om du simmar så måste du vara ännu mera konservativ i vad du kör. Tord som var nybörjare fick bära ganska många gånger och simmade två gånger på turen, men det gick ändå ganska bra eftersom vi kunde guida honom nerför forsarna och visa vägen, så det funkade.

Om jag fick råda så skulle jag definitivt välja samma typ av kajak igen om jag ville bära så lite som möjligt och kunna paddla så svåra forsar som möjligt men ändå överleva på slätvattnet. Renodlade forskajaker hade varit ett helvete att paddla på de över milslånga selen. Men ska man paddla ännu längre sträcka än 10 mil, t.ex. 50 mil, kan det ju vara idé att prioritera slätvattensegenskaperna och då skulle typ Prijons Yukon expedition vara perfekt. Men då får man bära lite mer än med Combi.

Jag själv skulle ha klarat att paddla sträckan i en havskajak av plast, förutom kanske Siksele och Mårdseleforsarna som jag nog valt att bära med en sån kajak. Men är man oerfaren så är det nog rätt tufft, bättre med ovanstående kajakmodeller som är betydligt lättare att manövrera.

Om du tänker paddla ensam lär det dock bli ett helvete att bära en tungt lastad kajak ensam, så jag skulle rekommendera att skaffa en kompis till projektet både av säkerhetsskäl och av rent praktiska skäl.
 
Fortsatt ikke sikkert om jeg blir alene eller sammen med noen på denne turen.
Jeg bruker 4 uker, fast tradisjon, hver sommer. Jeg har rikelig med tid til denne elven, og det er tvilsomt at jeg padler helt til enden. Når det begynner bli mye vei og hus så avbryter jeg nok. Jeg kjenner ei I Umeå så det burde gå bra.

Jeg kommer til å padle i en packraft på turen. Den er ikke fantastisk på flattvann men den er meget god i whitewater. Den største fordelen er naturligvis at den er enormt lett og kan enkelt bæres.
Ettersom jeg har god tid så prioriterer jeg ikke hurtigheten.

Her kan man se packraft i action.
http://www.youtube.com/watch?v=d5LuvLA4W08

Jeg er veldig opptatt av egen sikkerhet på slike turer. Padler i våtdrakt. Bruker hjelm og vest i alle stryk.

Er fortsatt meget usikker på om jeg starter i laisaelven eller om jeg tar vindeln i sin helhet. Fisket er viktig for meg, ettersom jeg trenger det til mat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markushhh Hela Kalix älv, Nikkalouokta-Kalix Forspaddling 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...