Hur överföra koordinater till karta?

Ett enkelt sätt att hitta dina registrerade GPS-koordinater på en karta är att använda Eniros karta på nätet.
Öppna Kartfönstret och skriv in dina koordinater i sökfönstret (med ett kommatecken mellan lat-long eller x-y) och klicka på Kartsök så lokaliseras du automatiskt till den sökta punkten. Sen är det bara att visuellt föra över positonen till din papperskarta. Kartan i Eniro ser inte exakt likadan ut som terrängkartan eller fjällkartan, men det går lätt att identifiera motsvarande positioner.

Du behöver inte hålla reda på vilket koordinatsystem du använder, det verkar Eniro hålla koll på. Det funkar för WGS 84, RT 90 och SWEREF 99.
Du kan även växla mellan kartbild och fotobild så är det kanske lättare att känna igen den punkt du söker.
Perfekt! Tack!

HåkanF
 
Koordinatsystem (1)

Jag är som du i inlägg #1 ganska ny på GPS (köpte en Etrex H i juni 2011) men kännar mig van att läsa kartor – i Sverige inte minst Fjällkartan typ BD10. Därför har jag muligvis et par nyttiga tips

På den BD10 jag har (2001 version) finns text tryckt på baksidan om koordinatsystem och bruk av GPS. Det system där som mest redovisas på denna baksida är RT90, ”Swedish grid”. Det är svarta nät och tal på kartan. Dessutom finns Sweref UTM i blått och Sweref (93) 99 i brunt. De två första är meterbaserat, är talet blivit 127 högre eller lägre har du kommit 127 m antingen nord-syd eller öst-väst. Färgsystemet på Fjällkartan har redan beskrivats bra, t ex #5.
Sweref 93, aktualiserat til Sweref 99, är grad-minutsystem som inte är så lätt att räkna med och avläsa. I #11 står ett bueminut är 1852 m, men i själva verket varierar det ca ± 10 m för att man upptäckt jorden är rund...
RT90 och UTM gör den förenkling att jorden är flad. Man har alltså brett jorden ut så den inom mindre avstånd passar med ett papperskarta.
Som redan föreslagits: Ställ in din GPS till RT90 eller UTM. I Danmark (UTM zon 32 och 33) och troligen i södra Sverige (UTM zon 33) funkar UTM bra och referens finns på pappers- & nätkarta.
Observera färgen på nät och tal på kartan och markera sedan dina Waypoints in på kartan.
Wikipedia har tips om olika koordinatsystem. Här har även länkats til Lantmäteriet (inlägg # 15 & 23).
Ett annat tips att lära sig av är att hitta lokaler på kartan man känner till och där koordinat redan har skrivats. T ex kan du hitta att STF Vakkotavare' s koordinatsätt skall vara 7500400N och 1597700E. Lätt resonerar du att det alltså är i det svarta system på BD10an, alltså i RT90.

(En kuriosität på Fjällkartan BD10 är att här uppgivas Vakkotavare att ligga på 750049N och 159773E och att det har mätts på kartbilden. RT90 har vanligtvis SYV cifre, enl Wikipediatexten om RT90 används RT90 med 6 cifre till att ange en viss onoggranhet, här 10 m, genom att utesluta sista ciffer. - Jag tycker det är bättre att stanna vid 7 och sen avrunda, så sista ciffer bliver 0. Eftersom 1 mm på kartan motsvarar 100 m i terrängen verkar det plausibelt att avrunda)

Ett bra sätt att lära sig sammanhängen mellan de olika koordinatsystem kan vara hemsidan http://rl.se/rt90, tasta in koordinateksempel och hitta dom direkt i Google map.
 
Koordinatsystem (2)

I början av denna tråd (#3) exemplificerar du med Boglundsängens Fågeltårn i norra Örebro som är din hemtrakt.
Din GPS var inställt att visa i Sweref 93 eller äldre el nyare utgåva:

”N59°17.997 E015°12.749”

I #8 föreslås du att ställa om till RT90:

”När du nu tittar på sjön vid Boglundsängen så bör GPSen visa X6575500, Y1466200”

Att dessa INTE är exakt samma ställe kan man övertyga sig om vha Google Earth, Lantmäteriets nätkarta (på http://www.gis.lst.se/) och Eniro.
Standard i Google Earth är ett grad-minutsystem (WGS84). Skrivar du in ett koordinatsätt med decimaler räknar Google om till grad-minut-sekunder. Standard i Lantmäteriets är RT90. Eniros karta visar båda samt 2 andra.
Fördelan med Eniros karta är att du med musen kan dra det blåa hjul så talen i infoboxen bytar till det du önskar. Flyttar du det blå hjul från Fågeltornets läge (koordinat från #3 i WGS84-system) till där det liggar enl #8 (RT90-system – min röda prick) motsvarar det 108 meter åt sydväst. Det ser du av att RT90-nordkoordinatet har ändrats 103 m (6575603 – 6575500) och ostkoordinatet 33 m (1466233 – 1466200).
Räkna med Pythagoras ger det 108 m längs kortasta väg mellan de två Eniropunkter!

Tack till ”Majjen” för en interessant – kanske lite nördad – utmaning. Det viktigaste med GPS och kartan är att lära sig hur de funkar - och hur de funkar tillsammans. Går turen till fjället är det bra att ha övat sig hemma i kända trakter och med kända koordinatsätt. Själva vet jag inte om jag orkar bära med på fjället de 150 gram en Etrex H vägar. Jag tyckar det gått bra att vandra med kompass. GPS är bra att övertyga sig om att man verkligen är där man tror man är, till att hitta en rutt eller ett ställe. Min syns att vara mycket pålitlig – som mest inom 1-5 m noggranhet – och används t ex för waypoints på växter man vill kunna hitta tillbaka till. Även skyddade hålträd i skogen, som kan meddelas till skogsvården som kanske inte vet av dom de skal skydda.

Men GPS drar batterier, det gör kompasset inte.

PS: Förlåt för evtl stavfelar – min dators svenska stavkontroll syns tillfälligt att vara ute av funktion
 

Bilagor

  • örebro boglundsängen GE.jpg
    örebro boglundsängen GE.jpg
    74.1 KB · Visningar: 4,526
  • örebro boglundsängen länskartor kopi.jpg
    örebro boglundsängen länskartor kopi.jpg
    122 KB · Visningar: 4,990
  • örebro boglundsängen Eniro.jpg
    örebro boglundsängen Eniro.jpg
    78.3 KB · Visningar: 4,944
Det är smidigt med Eniro och övriga siter när man vill konvertera mellan olika system. Men i skogen har man kanske inte tillgång till Internet därför gäller det att lära sig föra över en koordinat manuellt från kartan till GPS och vise versa.

RT 90 är nog enklast, WGS84 är svårt då vi snackar minuter och sekunder.



Jo, det är sant, jag gissade position på fågeltornet, det blev 108 meter fel. Tror dock att HF förstod att koordinaterna var avrundade till jämna hundratal meter.
 
Det är smidigt med Eniro och övriga siter när man vill konvertera mellan olika system. Men i skogen har man kanske inte tillgång till Internet därför gäller det att lära sig föra över en koordinat manuellt från kartan till GPS och vise versa.

RT 90 är nog enklast, WGS84 är svårt då vi snackar minuter och sekunder.



Jo, det är sant, jag gissade position på fågeltornet, det blev 108 meter fel. Tror dock att HF förstod att koordinaterna var avrundade till jämna hundratal meter.
Rätvinkliga koordinater eller geodetiska (grader, minuter, sekunder) är inte en fråga om RT90 eller WGS84. Båda dessa är kartdatum, d.v.s de beskriver vilken referensellipsoid som används och hur den är orienterad. I båda dessa kan positioner anges antingen med geodetiska koordinater eller rätvinkliga. Om man ska föra över positioner mellan GPS och en karta så måste man ställa in GPS:en på det koordinatsystem som används på kartan, annars blir det fel. Nyare svenska kartor har det rätvinkliga koordinatsystemet Sweref 99 TM. Detta finns i nyare versioner av mjukvaran till Garmins GPS:er. Äldre svenska kartor använder RT90 2,5 gon V. I Garmins GPS:er kallas det för bara RT90. Det finns även ett format som kallas Swedish grid, men det bör man inte använda. Det ska egentligen också ge RT90 2,5 gon V, men det använder en dålig transformation som ger större fel.
 
Det är ju en betydande del av norra Norrland som hamnar inom UTM-zon 34N och Haparanda hamnar väl i UTM-zon 35N, om jag inte missminner mig.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
T24x4 Överföra waypoints från Oregon 550 till PC Navigering 5
sagoskog Överföra scannad karta i GPS Navigering 2
erikis Överföra spår till MapSource Navigering 3
AfTech54 Överföra från SD-kort till PC Navigering 2
avslutad131104 Överföra kartor till GPS Navigering 3
niking Överföra från Fugawi 3 till Explorist XL Navigering 5
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
Kincop Överföra Spår från Garmin 60CSx? Navigering 4
lagerstrom Överföra svenska tecken till Garmin GPSMAP 60Cx Navigering 3
Kincop Hjälp-överföra olika kartor Navigering 2
Lappugglan Överföra friluftskartan till GPS Navigering 2
åsberg Överföra spår från Fugawi till Mapsource? Navigering 1
irrbloss Överföra tryckplot från 60CS till PC? Navigering 1
3313 Överföra data från city select till garmin 60 cs Navigering 14
micke.lu Överföra gamla färdspår till GPS.... Navigering 4
Anden87 Koordinater Navigering 3
viggoboy Omvandling av konstiga koordinater Navigering 8
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
joanc Riksantikvarieämbetet - koordinater Navigering 4
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
Coachmike Koordinaterna till Silverleden? Navigering 4
Karlaugust Koordinater Sörmlandsleden Navigering 1
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
pro101 x y koordinater till wgs Navigering 22
majjen koordinater? Navigering 22
pellekatastrof kontrollera gps koordinater? Navigering 2
fowwe Koordinater till svenska toppar? Navigering 2
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
Jozii Läsa ut koordinater från digital karta Navigering 7
Yemkela Koordinater Garmin 405 Navigering 3
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
StefanP- Liten enhet för enbart GPS koordinater Navigering 1
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
Stordrulen Koordinater till DNT hytter Navigering 6
Ljunggren GPS koordinater i Fjällen Navigering 9
Skogshuggar´n Koordinater som Navigering 10
bruse Konvertera koordinater Navigering 18
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Solan109 Söker koordinater för ön Grinda Navigering 7
krutnisse Koordinater Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.