Behöver tips för att gå ner i vikt!

Hej, behöver lite tips här för hur jag kan gå ner i vikt. Jag är 169cm och väger 71kg, nu efter nyår har jag lovat mig själv att tappa 4-5kg och undrar hur jag kan göra detta? Jag har börjat cykla 45 minuter om dagen och då förbränner jag ungefär 540 kalorier. Jag har slutat äta skärpmat och godis och små äta när jag har tråkigt. Och jag är nybliven vegetarian så jag har även minskat på mitt intag utav mat om dagarna ganska så mycket, inte brutalt mycket men ungefär 600-700 kalorier mindre har det blivit under måltiderna.

Nu undrar jag om jag gör rätt här ? Ska jag göra något mer ? Jag brukar gymma 3 gånger om veckan även, men jag undrar om det allt duger för att gå ner i vikt? Jag förväntar mig inget mirakel på en dag, men undrar blir det nå resultat efter en månad på vikten ?

Tack för hjälpen :)!
 
viktminskning

Med längd/viktförhållandet 169/71 får du ett BMI på 24,9 dvs. inom området "normalvikt",(om än vid övre gräns). Detta ska dock ses som ett riktvärde, då andra faktorer spelar in såsom muskelmassa m.m.
Då det gäller träning för att gå ner i vikt är ekvationen ganska enkel: Det gäller att förbränna mer än
man stoppar i sig,dvs. ta från kroppens förråd. Alltså enkelt uttryckt, längre ansträngning med relativt låg arbetspuls (ex vandring ,stavgång,långdistanslöpning/cykling m.m.) är bättre än ex.gympass m.m. när det gäller fettförbränning.

//Lars//

Här kan du räkna ut BMI

http://www.halsomalet.se/bmi.asp
 
Som ljentr säger, ekvationen är enkel. När det gäller förbränning av kroppsfett ser den ut ungefär såhär:

ENERGI UT (i MJ) - ENERGI IN (i MJ) = 30 * VIKTMINSKNING (i kg)

...med vissa individuella justeringar förstås. Men som en tumregel kan man säga att ett energiunderskott på 30 MJ under någon tidsperiod leder till en viktminskning på ungefär 1 kg om man har kroppsfett att förbränna. Om man istället mest förbränner muskler så blir siffrorna annorlunda.

Det innebär att om du äter och tränar en konstant mängd per vecka och håller samma vikt, och sedan lägger på 4 timmars lugn löpning per vecka (förbrukar ca 4 MJ per timme) eller äter 15 MJ mindre per vecka, så bör du gå ner ungefär 0.5 kg varje vecka.
 
ljentr sa:
Då det gäller träning för att gå ner i vikt är ekvationen ganska enkel: Det gäller att förbränna mer än
man stoppar i sig,dvs. ta från kroppens förråd. Alltså enkelt uttryckt, längre ansträngning med relativt låg arbetspuls (ex vandring ,stavgång,långdistanslöpning/cykling m.m.) är bättre än ex.gympass m.m. när det gäller fettförbränning.

Nja, nu har du allt fått det om bakfoten. längre ansträngning med låg arbetspuls innebär inte nödvändigtvis mer fettförbränning än ett gympass. Eftersom det åtgår mer energi vid ett intensivt gympass plus en massa efterförbränning så kan man faktiskt bränna mer fett med tunga basövningar än med stavgång. En kombination är naturligtvis bäst. Intervallträning bränner också mkt fett av samma anledning, dvs. hög förbränning och hyfsad efterförbränning. Tänk backlöpning.

Hur kör du på gymmet, discotränar du eller tar du i? Om du kör riktigt tungt tre gånger per vecka och varvar det med lite löpning bör du komma ner i vikt snabbt. Ta gärna en 5 km promenad t.ex. på löpband efter styrketräningen, då det är garanterat att du har låga kolhydratnivåer i blodet kommer kroppen ta på fettet (och lite på musklerna, men i förhållande till fettfrbränningen är det nästan försumbart). Dessutom är det skönt som nedtrappning, och har man kört riktigt tungt på benen är det extra skönt att få 'gå ut' alla slaggprodukter.

Så min rekommendation är att gå över till tunga basövningar och köra löpning, kanske toppa med lite backlöpning någon dag i veckan.
 
Mitt lilla tips...

Se till att du gör aktiviteter som du gillar, eller har motiverande trevligt sällskap till... Om man tycker att det är roligt, trevligt och utvecklande så är det större chans att du fortsätter för att du mår så himla bra av det, blir glad och nöjd av aktiviteten. (Om man bara pressar iväg sig för att nå sitt viktmål tror jag att det är större risk att man inte når sitt viktmål. Lättare att vara uthållig med något man mår riktigt bra av, trivs med.)
 
Bakfoten

Menar du att jag fått allt om bakfoten,eller var det bara att långdistans inte "nödvändigtvis" ger mer fettförbränning ? Annars håller jag givetvis med dig att en kombination är bästa alternativet. Energi är ju helt enkelt effekt gånger tid eller hur? (W=Px t)



Nja, nu har du allt fått det om bakfoten. längre ansträngning med låg arbetspuls innebär inte nödvändigtvis mer fettförbränning än ett gympass. Eftersom det åtgår mer energi vid ett intensivt gympass plus en massa efterförbränning så kan man faktiskt bränna mer fett med tunga basövningar än med stavgång. En kombination är naturligtvis bäst. Intervallträning bränner också mkt fett av samma anledning, dvs. hög förbränning och hyfsad efterförbränning. Tänk backlöpning.

Hur kör du på gymmet, discotränar du eller tar du i? Om du kör riktigt tungt tre gånger per vecka och varvar det med lite löpning bör du komma ner i vikt snabbt. Ta gärna en 5 km promenad t.ex. på löpband efter styrketräningen, då det är garanterat att du har låga kolhydratnivåer i blodet kommer kroppen ta på fettet (och lite på musklerna, men i förhållande till fettfrbränningen är det nästan försumbart). Dessutom är det skönt som nedtrappning, och har man kört riktigt tungt på benen är det extra skönt att få 'gå ut' alla slaggprodukter.

Så min rekommendation är att gå över till tunga basövningar och köra löpning, kanske toppa med lite backlöpning någon dag i veckan.
 
Att långdistans träning inte behöver ge mer fettförbränning.

Energi är effekt gånger tid, ja, men man måste också se till vilken energiförbrukning man får i anslutning till träningen. Kolla t.ex. hur mkt mer energi man förbrukar efter ett styrkepass jämfört mot en stavpromenad. Dessutom, metabolismen går ner till det normala ganska snart efter ett låg intensivt pass medan man kan ha förhöjd förbränning i upp till 36 timmar efter ett intensivt styrkepass. Stryketräning ger också muskler vilka i sig förbrukar mer energi (förhöjd basal metabolism).

Jag testade något liknande under 3 månader när jag var väldigt aktiv och tävlade i en idrott med viktklasser, naturligtvis ville jag rippa bort så mkt fett som möjligt och tog därför till det gamla byggarknepet med morgon promenader. Körde detta i 1½ månad, det gav resultat, men då jag vlle sova längre på mornarna började jag köra löppass istället, och löppassen förbrände väldigt mkt mer fett (även om de inte var lika långa naturligtvis, annars blir det ju ingen jämförelse). Efter 45 dar med löpning så var jag riktigt riktigt rippad. Jag var dock i god form redan innan löpregimen började.
 
Fett...

(klipp)Alltså enkelt uttryckt, längre ansträngning med relativt låg arbetspuls (ex vandring ,stavgång,långdistanslöpning/cykling m.m.) är bättre än ex.gympass m.m. när det gäller fettförbränning.

//Lars//

Vandring, långdistanslöpning i lugnt tempo etc är bra för fettförbränningen, men ännu bättre är aktiviteter i högt tempo. Visserligen ökar andelen muskelglykogen som förbränns samtidigt som andelen energi från fettförbränning minskar, men eftersom den totala energimängden ökar vid hög fart, så blir den totala fettförbränningen ändå högre i slutändan (fettförbränning 50% av 800 kcal är mer än fettförbränning 70% av 450 kcal).

MItt tips är ändå att starta lugnt så du inte skadar dig (vet inte vilken bakgrund du har). Men gymma gärna på och varva med löpning som du har tänkt, kör gärna lite olika tempon och varva lugna pass med hårda pass, långa med korta. Och backpass är ingen dum ide om du orkar, det är både styrke- och konditionsträning på samma gång.

Lycka till!

//J
 
Så där ja!

Då måste det ju framstå KRISTALLKLART för PoveNN hur han/hon skall lägga upp sin framtida träning ,efter alla våra näringsfysiologiska utläggningar och effektformler!

OBS!** IRONI** OBS!

//Lasse//
 
Se till att du gör aktiviteter som du gillar, eller har motiverande trevligt sällskap till... Om man tycker att det är roligt, trevligt och utvecklande så är det större chans att du fortsätter för att du mår så himla bra av det, blir glad och nöjd av aktiviteten. (Om man bara pressar iväg sig för att nå sitt viktmål tror jag att det är större risk att man inte når sitt viktmål. Lättare att vara uthållig med något man mår riktigt bra av, trivs med.)

Instämmer till fullo. Jag utför en del rådgivning ang vissa sjukdomstillstånd i mitt yrke, och min absoluta uppfattning är att det är lättare att lyckas om målen är tydliga och realistiska, och framförallt rimliga. Ett klassiskt scenario från verkligheten är den 45-åriga överviktiga mannen som efter nyår slutar röka, börjar äta sallad och grönsaker, och springer 3 mil i veckan. Framåt februari är mannen fortfarande igång, men börjar bli omotiverad. I mars träffar jag denna grupp igen, och det är påfallande många som återfallit i gamla vanor, i värsta fall helt och hållet.

Så, mitt råd, gör något du tycker är roligt, gör det i rimlig utsträckning, ändra inte allt på samma gång, och glöm inte att unna dig någon belöning då och då. Sedan tycker jag inte det låter som du eg behöver någon större viktnedgång, men det är ju ditt beslut. Lycka till!
 
Senast ändrad:
ha roligt!

Vill inte blanda mig i diskussionen ovan vad gäller mest effektiva förbränningen, men alla verkar vi alla iaf vara överens om att göra av med mer energi än du tar in och det har du bra koll på som det verkar.

Mitt tips (som även tidigare nämnts, men är värt att nämnas igen) är att se till att ha roligt när du rör dig! Känner du inte för att springa/promenera - prova något annat. Cykla, gympa, simma, dansa, lek kull, åk skidor, boxas - huvudsaken är att du rör på dig och gör det regelbundet. Även de Tv-spel med en lite mer fysisk inriktning som exempelvis dansmattorna borde funka som fysisk aktivitet. (har dock inte sett någon vetenskaplig rapport om detta, men det dyker säkert upp snart). Sen är det klart att vissa aktiviteter är mer energikrävande än andra, men för att hålla motivationen uppe är det nog viktigt att ha kul under tiden. Använd fantasin!

Lycka till och tappa inte modet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
tango Tips om billigt ANT+ pulsband? Träning och hälsa 2
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12
bigfoot Årets vinterlöpar-tips? Träning och hälsa 28
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4
Zebaztian Tips om skidspår i Gävle. Träning och hälsa 3
il C egocentrisk träning och tips om löparskor? Träning och hälsa 8
abel Tips på träninsslinga i Stockholm Träning och hälsa 9
träningsflitig tränings tips!! Träning och hälsa 5
ebh pulsträning tips Träning och hälsa 2
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12
Hibernate Tips på böcker kring triatlon sökes! Träning och hälsa 2
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
kalkylia Gå från Karlberg till Sundbyberg? Träning och hälsa 5
Tommy125 Nya löparskor i Uppsala, Löplabbet eller Gå & Löpklin? Träning och hälsa 3
schweingaard Gå ner i vikt. Uppdatering nr2 Träning och hälsa 17
schweingaard Gå ned i vikt? [Uppdatering] Träning och hälsa 20
schweingaard Gå ner i vikt? Träning och hälsa 57
Kalle E Varför springa när man kan gå? Träning och hälsa 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.