Löparspår - Nacka

I november flyttar jag till Stockholm. Jag har en bostad i närheten av Skärmarbrinks tunnelbanestation (Nathorstvägen). En kartreknosering ger vid handen att Nackareservatet ligger i närheten. Bortsett från glädjen att kunna observera två myrar inom reservatet undrar jag om det även finns löparspår i terrängen. Jag är i det närmaste beroende av kuperade milspår. Finns det något sådant i Nackareservatet eller möjligen någon annanstans i anslutning till Johanneshov?
 
I november flyttar jag till Stockholm. Jag har en bostad i närheten av Skärmarbrinks tunnelbanestation (Nathorstvägen). En kartreknosering ger vid handen att Nackareservatet ligger i närheten. Bortsett från glädjen att kunna observera två myrar inom reservatet undrar jag om det även finns löparspår i terrängen. Jag är i det närmaste beroende av kuperade milspår. Finns det något sådant i Nackareservatet eller möjligen någon annanstans i anslutning till Johanneshov?

Ja och nej. Flyttar du från norrland så tycker du nog inte att det är kuperat, däremot lite småkuperat.

Det finns ett trevligt milspår som börjar på Hellasgården. Den ligger iofs en bit bort mot Älta till. Det går också utmärkt att komponera ett eget milspår i området, stigar och småvägar finns i överflöd, även mindre backar.

I närheten finns också Hammarbybacken. Där kan man se allt från hockeylag till multisportare som tränar i pisterna. Älglufs och sprättande skidgång i och omkring backen rekommenderas och passande löprundor finns i närhet.

//J
 
Inte samma stig

Efter 500m behöver du inte springa på samma stig två gånger under de två första åren om du bara tränar en gång om dan (inte alltför stor överdrift).
 
Instämmer

Hellas är ju som nämnts nog närmast, och dessutom mycket bra... sen går det ju terrängleder i Nackareservatet, Tyresta och mellan Hellas, Paradiset, Rudan, Huddinge, flottsbro ... Lida osv... mao... Sörmlandsleden...

Lida ligger lägre bort... Ursvik likaså... men båda ställena är bra...

Osv... så om man har bil eller gillar att åka kollektivt så är faktiskt Stockholm riktigt bra ur tränings och natur perspektiv...

Thomas
 
Ojdå, här sprutar det fram namn. Hellasgården har jag lyckats lokalisera och den ligger ca 4 km från Skärmarbrink. Och Hammarbybacken ligger ju ett stenkast därifrån.

Sammanfattningsvis tyder era inlägg på att löpträningen inte kommer att bli lidande av att jag flyttar. Och Skärmarbrink framstår som ett utmärkt område för detta. Jag ville verkligen undvika innerstan, men samtidigt inte bo alltför långt därifrån (för att slippa pendla till jobbet). Det skräckscenario jag såg framför mig var löprundor där jag var tvungen att kryssa fram längs promenadstråk bland barnvagnar och överklasspensionärer.
 
Hellas är ju som nämnts nog närmast, och dessutom mycket bra... sen går det ju terrängleder i Nackareservatet, Tyresta och mellan Hellas, Paradiset, Rudan, Huddinge, flottsbro ... Lida osv... mao... Sörmlandsleden...

Lida ligger lägre bort... Ursvik likaså... men båda ställena är bra...

Osv... så om man har bil eller gillar att åka kollektivt så är faktiskt Stockholm riktigt bra ur tränings och natur perspektiv...

Thomas

Och...om du åker längd, ta en titt på Oxvreten i Nykvarn. Det är en bit från Sth, medges, men underbara längdspår, knixiga, upp eller ner men nästan aldrig platt och rakt :).

//J
 
I förhållande till

Umeå är terrängen i Nackareservatet lite mera kuperad speciellt mellan Sickla och Hellasgården. Det finns en hel del bra stigar och grusvägar att springa på men inte så mycket belysta spår. Kort elljusspår finns från Kärrtorps IP som också går intill Björkhagen. Skidspåren är normalvintrar inte så fina men det är ju värt mycket att kunna börja åka nära inpå hemmet.

Välkommen till området och hoppas att du kommer att trivas.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...