Hög puls men ej trött

millimeter; sa:
Om jag ska ligga på 50-60% belastning som verkar vara lämplig långdistansträning
Mitt minne säger mig att 50% av maximal syreupptagningsförmåga innebär runt 75% av maxpuls.
Men det, minnet, har iofs haft fel förr...
 
Re: Teoretiska beräkningar suger!

haskell; sa:
*Alla* teoretiska fromler för beräkning av maxpuls är i princip oanvändbara för individer.

En del intressanta artiklar finns på http://www.heartzones.com/resources/

Läs t.ex. "The Surprising History of the “HRmax=220-age” Equation"
http://www.heartzones.com/healthpros/resourcezone/articles/max/220-agerobergs.pdf

Man kan (och bör väl) använda mitt preliminära maxpulsvärde 190 om man vill! Preliminärt därför att jag tror att den egentliga maxpulsen är högre - jag var bara för lat för att bita ihop ordentligt den gången. :)

Men egentligen var kärnan i mitt inlägg huruvida det är normalt att kunna ligga på 90%-belastning längre perioder utan att bli *mycket* sliten. Andra verkar ha upplevt samma, så jag oroar mig inte.

Ett alternativ är såklart att min maxpuls är mycket högre än 190, så att relativa belastningen i själva verket är mycket mindre än 90%, men då måste jag ha så väldigt hög maxpuls så det verkar osannolikt.

Men visst har du en poäng! Det enda raka är att köra fler maxpulstest. Mañana. :)

Edit: Ska kolla länkarna också, tack!
 
Re: Re: Teoretiska beräkningar suger!

millimeter; sa:
Men egentligen var kärnan i mitt inlägg huruvida det är normalt att kunna ligga på 90%-belastning längre perioder utan att bli *mycket* sliten. Andra verkar ha upplevt samma, så jag oroar mig inte.
Det beror bl.a. på hur vältränad du är och ganska mycket på dagsformen. Min maxpuls på cykel ligger (beräknat på ett test) på 184, OBLA-tröskel på 164 och jag har legat på 156-157 i snitt under sisådär 5 timmar utan problem.
 
*Alla* teoretiska fromler för beräkning av maxpuls är i princip oanvändbara för individer.

En del intressanta artiklar finns på http://www.heartzones.com/resources/

Läs t.ex. "The Surprising History of the “HRmax=220-age” Equation"
http://www.heartzones.com/healthpros/resourcezone/articles/max/220-agerobergs.pdf

Intressant läsning! Det är alltid kul att se hur "sanningar" snabbt ärvs vidare utan att ifrågasättas...

Jag var ute och testade att springa med pulsklocka för fölrsta gången idag. Klockan gav mig en beräknad maxpuls på 189, med "klassikern" 220-ålder hamnar jag på 186.

När jag efter ca 30 minuters löpning på runt 70-80% av beräknad maxpuls (189) maxade jag uppför en lång och brant backa och toppade på 210 i puls...

Nån som vet hur man brukar designa maxpulstest? Vore kul att se vart jag hamnade då.
 
Jag fick nyligen en pulsklocka, så jag har testat lite. En fråga dyker upp efter att jag läst lite om pulsbaserad träning.

Jag sprang nyligen 10 km på drygt 50 minuter, blev inte särskilt trött. Relativt lugnt och kontrollerat, tyckte jag. Men när jag räknar ut belastningen så blir den 85-90% beroende på exakt maxpuls. (220-ålder ger 194, fick 190 i rudimentärt test.)

Jag tycker det är konstigt att jag kan springa nästan en timme på 85% utan att känna mig väldigt trött? En bok säger att 85%-95% belastning är "mycket hård träning som sällan kan pågå särskilt länge".

Vilopuls cirka 47, maxpuls 190-194, puls under passet 175 ganska konstant.

"Många springer alldeles för hårt" hör man ibland. Är detta ett exempel på det? Då borde jag ju dock vara rätt slutkörd efter 10 km?

(Ett alternativ är att min maxpuls i själva verket är 200 eller mer, men då borde jag kommit lite högre än 190 i mitt enkla test, eller?)

220 minus ålder stämmer inte för mej heller. Har max mätt upp mej själv till 201 på spinneg resp kick'n'box (är 37 år gammal) och om jag ska köra ett spining pulspass med av isntruktören angivna pulsinternvall så blir jag rejält trött. 85% av max är ansträngnade för mej och över 90 kör jag inte alltför långa perioder av ett pass. Men då räknar jag procent av min verkligt uppmätta maxpuls på 201 och på spinningpulspass ser man ju en del som kör på beräknad maxpuls som borde öka sinmaxpuls för att få det jobbigare som tänkt.

/Patrik
 
Maxpulsen

är som skrivits ovan rätt individuell. Kroppsstorleken har IMHO stor betydelse. Liten kropp litet hjärta hög maxpuls.

Maxpuls är inte så lätt att uppnå men om man springer 2-600 meter i nära maxtempo och avslutar med en mjölksyrespurt uppför en 100 meter lång backe kommer man nära sin maxpuls.

Om man är uttorkad har feber eller är utpumpad av andra skäl blir vilopulsen och arbetspulsen betydligt högre men man bör antagligen avstå från maxpulstest i de fallen.

Men laktattröskelpulsen är mera intressant än något annat. Pulsen är olika vid sittande liggande arbete respektive löpning på samma syreupptagsnivåer beroende på olika återflöde av blod till hjärtat och därmed olika slagvolym.

Thuer
 
maxpuls

Det där med maxpuls är ju individuellt. Att som du gjort ta 220-åldern är ju ett sätt att teoretiskt räkna ut maxpulen, men den kan faktiskt variera ganska mycket mellan olika individer. Du kanske har en betydligt högre maxpuls äv vad den räkneformeln säger dig. Testa att maxa ordentlig och se vad du kommer upp i. Med den vilopulsen du har verkar du vara ganska vältränad och har kanke kapasitet att "ta ut" dig, och ligga nära din gräns under längre tid än vad en helt otränad skulle klara. Jag tycker inte du behöver vara orolig för att du går på för hårt i alla fall. mvh Ubbe
 
För något år sen tränade jag intervallträning mha en enkel pulsklocka, hade inte testat min maxpuls utan utgick från den "teoretiska maxpulsen" (som för mig på 40 år alltså skulle vara 180). På kul hade jag även pulsklockan på mig under ett 5 km-lopp. Efter ca 1 km och en rejäl uppförsbacke kom jag ihåg att titta på klockan, som var inställd på %-visning. Den visade då 105%...!

Så det där med "teoretisk maxpuls" kan man ju ta med en rejäl nypa salt.
 
Nyare formel

När man är vältränad går nedtrappningen av maxpuls vid stigande ålder långsammare.
För att korrigera för det finns en formel som är:
Maxpuls = 210 - halva åldern.
För mej som är 55 ger det en maxpuls på 183.
220 - åldern ger en maxpuls på 165.
Jag har mätt upp 180 i pulstopp på boxträning samt 170 under någon minut.
Det tyder ju på att den modifierade formeln stämmer bättre.
 
Pulsen är mycket individuell

Att följa en mall som man tror passar alla är inte bra. Mallen kanske passar de flesta, men ska man vara exakt ska man mäta upp sin maxpuls och inte räkna fram den.

Pulsträning är i grunden ganska lätt, men man måste vara påläst så att man inte gör fel. Något som är viktigt är att verkligen fokusera sin pulsträning på det man vill uppnå. T.ex. om man vill gå ner i vikt så ska man pulsträna på ett sätt och ska man förbättra sin kondition ska man pulsträna på ett annat sätt. Hur man ska pulsträna styrs av diverse pulszoner som finns definierade.

Läs mer om respektive del genom att klicka på länkarna som ligger i texten.

Mvh/
Anders Back (pulstränat de senaste 12 åren)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.