Hittar ingen lämplig pulsklocka

Hjälp mig hitta en bra pulsklocka!

Har spanat in Suuntos T-serie och då framförallt T3:an.
En stor fördel som jag ser med denna är att den är utbyggbar.
Den dag jag vill föra över data till PC skaffar jag en PC-pod. Den dag jag vill ha fotpod köper jag en sån. Den dag jag vill ha GPS köper jag en GPS-pod.

SÅ långt har Suunto gjort det bra. Börja med en grundmodell. Allteftersom stålarna trillar in köper man tillbehör och bygger ut. Utmärkt!

MEN

Varför har puckona på Suunto inte byggt in kontinuerlig loggning av pulsdata i klockan?????? Såsom "större" Polarklockor har? Logga puls varje, var 5:e, var 30:e sekund etc. Utan den funktionen försvinner, i mitt tycke, hela vitsen med PC-poden....de par tre fyra sketna medelvärden som loggas skriver man ju enkelt in i excel själv....

Vill jag ha denna funktion så lutar det åt Polar men de har ju å andra sidan ingen GPS. Vad finns då? Garmin Forerunner 305 som ser ut som en mindre husvagn på armen...för att inte tala om batteritid på 10 timmar...

Nån som har några vettiga köptips?
/M
[Ändrat av mattiase 2007-06-15 kl 12:53]
 
När jag köpte min pulsklocka (Polar) fanns det kadensmätare och höjdmätare. Men det är nog så att ska man ha tillbehör så ska man slå till direkt. För precis som med mobiltelefoner och digitalkameror så kommer det nya produkter på löpande band och det är inte säkert att det går att uppbringa originaltillbehör så länge efter det att produkten utgått ur sortimentet.


Men kolla på Suuntos om dom har tillbehör till klockor som utgick ur sortimentet för ett eller 2 år sedan.

Per Brune
 
Smart belt

Suuntoklockorna loggar mycket riktigt inte pulsdata i klockan, utan bildar medelvärde och registerar max. Men det finns ett pulsband som tillbehör som gör det som heter smart belt. Du tankar då ner pulsdatan till din dator från själva pulsbältet. Jag har ingen egen erfarenhet från just det tillbehöret.

Jag valde Suunto T3 efter att ha testat lite olika klockor, bla några Polarmodeller. Det blev en kompromiss men Suuntoklockan föll mig bättre i smaken rent användar- och utseendemässigt. Och för att det finns en gräns för hur mycket en pulsklocka får kosta för mig.

Mitt råd är att om du inte hittar en klocka som på pappret är ideal för dig så testa vilken du tycker bäst om att använda.

/Tommy
 
Budget?

Jag har en äldre Suunto-modell som registrerar puls i klockan X6 HR. Den säljs fortfarande.

Det finns en uppsjö olika modeller från olika tillverkare. Suunto och Polar är högt prissatta.

Jag skulle också köpa allt på en gång om jag skulle köpa pulsklocka idag men inte satsa på GPS då detta drar så mycket batterier. Mitt pulsband är på väg att ge upp efter 4 år men finns som reservdel (vilket inte är så förvånande i och med att klockan finns kvar i produktion).

Thure
 
Köpte en S710i

Hej...trådstartaren här...

Det blev en Polar S710i som jag köpte från Bike-discount.de till det mycket fina priset 187€ inkl. frakt (ca 1700kr?). Modellen är egentligen utgången vilket förklarar det låga priset. Å andra sidan är modellen i princip identisk med deras nya motsvarande modell S725X (3500kr?)...Några skitgrejer skiljer..utseende, överföring möjlig till Nokiatelefoner etc...

Har haft klockan i ett par månader och är mycket nöjd med den.

S710i är i första hand en cykelmodell som i leveransskick mäter puls, höjd och hastighet etc var 5:e 15:e eller 60:e sek. Klockan kan byggas ut med kadensmätare och pedalkraftmätare.

Jag är mycket glad att jag valde en klocka med kontinuerlig loggfunktion...under träning passerar jag ofta kraftledningar och pendeltåg...båda dessa får klockan att spåra ur: Puls på 0 eller 223, hastighet uppåt 120km/h. Med en pulsklocka som enbart visar min/max/medel per pass så skulle detta sabba totalt....omöjligt att läsa dessa extremvärden och medelvärdet skulle dessutom bli fel. Nu går jag enkelt in och korrigerar dessa värden efteråt i datorn

Vad saknar jag?
Löpsträcka/löpväg skulle jag hemskt gärna vilja ha men...
GPS är det i princip bara Garmin Forerunner som är nåt att ha och då är jag i en heelt annan prisklass (och batteritid).
Fotpod då? Jag orienterar en hel del och enligt senaste "Skogssport" så ger fotpoddar tveksam noggrannhet för orientering...för mycket slira, halka, trampa genom ris, hopp etc...Och förutom orienteringen så är jag 9ggr av 10 ute på välkända rundor som jag sedan länge måttat upp hos t.ex. jogg.se

Korkat med klockan?
Jo att för denna generations Polarklockor funkar nästan inga andra USB IrDA-interface annat än Polars egna....Kostar 500-600spänn. Gäller för stationära datorer utan inbyggd IrDA. Dock verkar det funka för de flertalet Laptops.
/M
 

Bilagor

  • puls.jpg
    puls.jpg
    68 KB · Visningar: 655
Sen har vi ju FRWD......

Har man redan en pulsklocka så kan man tydligen nyttja pulsbandet till FRWD och på så sätt få gps och pulsprofiler att analysera i datorn. Man får dock inte gps-data (tex hastighet och sträcka) i realtid utan får vackert vänta tills man kommit hem. Har man redan en pulsklocka som man trivs med (jag har en Suunto x6hrm) så går det att få gps-data även om systemet inte blir lika integrerat som ett systemkit från en enda tillverkare. Är det någon som har eller prövat FRWD och kan berätta lite om hur det funkar?


http://www.frwd.se/?page_id=9

"B100 passar de användare som redan idag använder en pulsklocka typ Polar, Suunto eller liknande och har ett pulsbälte och kanske även batteriladdare (AAA-typ)."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Jogga innan frukost. Hittar både bra och dåligt Träning och hälsa 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.