Fripro Custom Types

En fråga till lantmäteriet: Är data i demofilerna i det utförande som man kan köpa?
Ett sent svar på en fråga som var litet svår att hitta efter semestrarna:

Om jag inte minns fel så finns det några varianter på filformat att välja mellan vid nedladdning av demofilerna. Formaten är desamma som de flesta återförsäljare ska kunna leverera, t.ex. Shape och MIF/MID.

Däremot kan jag inte lova att kodning och struktur är identisk, beroende på hur återförsäljaren hanterar data. Varje ÅF kan ju (i teorin i alla fall) ha sig egen lösning för hur de bearbetar data från uttaget ur Lantmäteriets databas fram till slutlig leverans till kund.

De flesta förmedlar nog data utan att göra någon speciell bearbetning, och då bör det mesta stämma med demofilerna.

/torbjörn
 
Jag provade typ-filerna till gamla friluftskartan, och det var över förväntan...

Hoppas det nu bara kan läggas till så att man kan ta bort den otroligt jobbiga grön/gula "terrängskuggan", som speglar över nästan all mark. Det hade varit så mycket bättre om det hade liknat FriPro´s variant. Med mer enhetliga färger för olika typ av ytor.

En fråga...
Går det att implementera redigering av texter så dom försvinner?? Tänker mest på "vattendrag" "Församlingsgräns" "Byggnadslinje". Jag vet att det går att göra separat men tänkte mer att detta kunde vara en enhetslösning ??
 
Gamla Friluftskartan

Jag har skruvat lite till på Friluftskartan (gamla):
fri_v1_1.jpg


Jag kompilerar upp TYP-filer inom några dagar.

Detta är ändrat:
Bakgrunden är grön
Naturreservat är gula
Grusvägar är svarta
Skogsbilvägar är vita med svarta kanter
Gångstigar är svarta streckade
"torra" myrar är brun/gula
"våta" myrar är blå
Vändplatser är en rund cirkel


//Leif
 
Senast ändrad:
Mången tack Leif...

Otroligt vad likt det börjar bli FriPRO. Kanske även ännu bättre med dessa uppdateringar !!!
Alla områdena fungerar finfint, men precis som du skriver verkar Omr 5 vara lite eljest från dom andra, vad det gäller konsekvens i objekthanteringen.

Skulle du kunna vara snäll och se om inte Omr 5 går att ordna också ???
Det hade varit kanon, för då är ju alla områderna perfekta.

/ Johan
 
Själv är ju bäste dräng....!!
Det blev bara att sätta sig in hur det hela fugerar på allvar

Efter ett antal timmar så kan jag konstatera att det som skiljer omr 5 med dom övriga är precis som Leif har konstaterat tidigare.

- Ytterligare data finns om öppen mark (dvs både myrmark,sankmark,åkermark och industrimark)
Problemet med detta är att man kan inte plocka ut dom delar som är intressanta att ändra, utan att resten ändrar sig. Det bästa är att låta den (polygonen 0x53) vara som det är för bästa presentation.

Storleksmässigt skiljer det i datamängd ca 0,5mb på dom ställen man jämföra mot omr 3 & 4
(lämpligvis mellan kartblocken k7-k22)

----------------------------------------------

Är det någon som vet hur man kan editera en redan tidigare kompilerad TYP-fil.
(Som det är nu får man ju själv skapa .txt som senare kompileras till .typ)

/Johan
 
Jag testade den här typ-modifieringen av gamla Friluftskartan. Men den blev helt annorlunda i färgerna. Skogen blev gul, öppen mark gul med sankmarksstreck på osv. Undrar om jag har kört den ökända uppdateringen på kartan, och att det i så fall har med detta att göra?
Jag vet att jag gjort misstaget att uppdatera någon sådan karta, för den går inte längre att ladda in i navigatorn. Det blir det klassiska "dina 50 MB ryms inte, för det finns bara 1500 MB ledigt".
 
Jag testade den här typ-modifieringen av gamla Friluftskartan. Men den blev helt annorlunda i färgerna. Skogen blev gul, öppen mark gul med sankmarksstreck på osv. Undrar om jag har kört den ökända uppdateringen på kartan, och att det i så fall har med detta att göra?
Jag vet att jag gjort misstaget att uppdatera någon sådan karta, för den går inte längre att ladda in i navigatorn. Det blir det klassiska "dina 50 MB ryms inte, för det finns bara 1500 MB ledigt".

En Norrman har lokaliserat fel till karta T5 och V5 på OMR8. Det kan mycket väl finnas fler kartor som blivit felaktiga genom ”uppgradering”

http://www.gps.no/mbbs2/forums/thread-view.asp?tid=25810&posts=3

Per
 
Ja, det där med storleken är ju välkänt. Frågan är om något motsvarande kan inträffa med typ-filen, alltså att färgerna inte blir de avsedda.
Jag får väl mixtra lite, antar jag.
 
För senaste versionen av TYP för "gamla" Friluftskartan...

...och info om vad som är ändrat, kika in på denna sida http://65nord.googlepages.com/

Under "Ladda hem..." finns en versionshistorik med möjlighet att ladda hem äldre versioner.
Nuvarande version (1.23 i skrivande stund) har gul originalbakgrund, jag har i princip ändrat grusvägar, gångstigar, "öppen mark" (som är samma polygon som "Tät vegetation...), Naturreservat, Nationalparker och myrmark. Några kartsymboler har också fått nytt utseende.
Men, som sagt, kika in på sidan för att få senaste versionen av TYP-filer till gamla friluftskartan.

Det går säkert att göra mer, många har säkert sin egen personliga uppfattning om hur den borde se ut. Kartan är i varje fall mer lättläst som den nu är än vad den var i originalutförande. Det verkar som att polygonernas användning varierar mellan olika områden av Friluftskartan - tyvärr. Det gör det väldigt tidsödande att göra, i princip, en TYP-fil till var och en av de tio delarna. Jag har verifierat område 1-4 som ser acceptabla ut nu.

//Leif
 
Kan man radera församlingsgränser osv mha en typ-fil? Vill ni editera en komplimerad typfil så kan man använda sig av http://ati.land.cz/gps/typdecomp/

Är det omöjligt att i friluftskartan få kalfjäll vita? Ändrade bakrunden till grön och det blev ganska bra men det skulle bli så mycket bättre att få vita fjäll. Tycker även att det blir för kluddrigt med alla höjdstreck finns det nån lösning på det? Kankse radera vartannat streck eller nåt... Men kan fixa sånt med en typ fil?

Edit: Även ordet "vattendrag" skulle man ju vela radera för man ser ju att det är ett vattendrag.....
 
Senast ändrad:
Hoppas ni kan hjälpa en novis.

Jag har provat installera TYP-filerna från http://65nord.googlepages.com/ men ingenting händer.

Efter installation finns 10st mappar, tex Family_543, under C:\Program Files\Garmin. Mapsource och alla kartfiler ligger under C:\Program Files\Garmin\Mapsource.

Hur ska jag gå vidare?

MVH, S
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.