Köpa pulsmätare

Hej
Jag har lite problem att motivera mig att träna, och funderar på om en pulsklocka kan hjälpa mig att hålla motivationen uppe. Vad rekommenderar ni för pulsklockor? Jag vill inte ha något allt för dyrt. Har läst lite om Sigma pc 15, vad tycker ni om den. Den verkar ha mycket till ett lågt pris. Vad finns det annars för billiga och bra pulsklockor?
Jag behöver inte något särskilt avancerat, vill att den ska ha:
-aktuell puls
-maxpuls
-snittpuls
-pulsintervall och varning när man är utanför intervallet.
-stoppur
-skapligt vattentålig, så att man kan vara ute även när det regnar

Finns säkert andra oundgängliga funktioner som jag inte kommer på just nu. Upplys mig gärna :)
Vet att det funnits sådana här trådar tidigare, men de jag hittar med sökfunktionen var så gamla, och jag gissar att marknaden förändrar sig ganska fort?

/Emmy
 
emmy_p; sa:
Hej
Jag har lite problem att motivera mig att träna, och funderar på om en pulsklocka kan hjälpa mig att hålla motivationen uppe. Vad rekommenderar ni för pulsklockor? Jag vill inte ha något allt för dyrt. Har läst lite om Sigma pc 15, vad tycker ni om den. Den verkar ha mycket till ett lågt pris. Vad finns det annars för billiga och bra pulsklockor?
Jag behöver inte något särskilt avancerat, vill att den ska ha:
-aktuell puls
-maxpuls
-snittpuls
-pulsintervall och varning när man är utanför intervallet.
-stoppur
-skapligt vattentålig, så att man kan vara ute även när det regnar

Finns säkert andra oundgängliga funktioner som jag inte kommer på just nu. Upplys mig gärna :)
Vet att det funnits sådana här trådar tidigare, men de jag hittar med sökfunktionen var så gamla, och jag gissar att marknaden förändrar sig ganska fort?

/Emmy

Har haft ett par billiga Sigma pulsklockor tidigare. Kvaliten inte så bra som på min Suunto men bra att börja med en billig pulsklocka innan man vet om man trivs med en sådan mätare. Det är tycker jag roligare med en mätare med minne höjdmätere etc och möjlighet att spara filer på dator men lite onödigt att lägga tre tusen innan man vet om man trivs med konceptet.

Thure
 
Har haft Sigma

Jag körde med en PC14 (föregångare till PC15) i flera år och trivdes bra med den. Den hade de grundfunktioner man behövde (ungefär de du nämner) och fungerade bra. Efter 4-5 år så pajade den, men då hade jag insett hur bra det är med pulsmätre och bytte upp mig till en dyr Polar.
 
emmy_p; sa:
Jag behöver inte något särskilt avancerat, vill att den ska ha:
-aktuell puls
-maxpuls
-snittpuls
-pulsintervall och varning när man är utanför intervallet.
-stoppur
-skapligt vattentålig, så att man kan vara ute även när det regnar
De krav du ställer är basic och uppfylls med få undantag även av de billigaste klockorna. Visst, man kan lägga på en femhundring bara för att det ska stå "Polar" på uret, men varför?

Själv har jag kört både billiga (2 olika, men minns inte namnen) klockor samt en Polar (oxå billig), där den ena av de billiga gick vidare i arv när jag köpte Polaren, som sprack varför jag köpte en ny billig. Jo, min första billiga pulsklocka var den som hette "G-pulse" och marknadsfördes i samarbete med Vasaloppet. Kostade 250 kr.

En billig Sigma-klocka räckte åtminstone för att ta brorsan runt Vasan för några månader sen, och han har varit helnöjd. Helt logiskt har han en pulsklocka för 350 pix, men ett armbandsur för 2500, tvärtemot många andra! Min fd sambo och diverse vänner använder också billiga pulsklockor, och de har varit nöjda so far.

Pulsintervall på klockan är den funktion jag använder minst, dels för att man till slut blir tokig på när klockj*eln piper i varenda uppförsbacke, och så för att man måste ställa om intervallen mellan varje pass (om man inte bara springer A2:eek:r, förstås). Lättare då att kolla på displayen; det är dessutom stor skillnad på att ligga på 75% och 85% av maxpuls under nån längre tid, även om båda kan vara inom samma pulsintervall.
 
Vad...

... skall du göra? Springa, cykla, vandra eller kanske en kajaktur?

Om du vill kunna göra allt möjligt så måste jag slå ett slag för den jag har, en Garmin Forerunner 305... men den är ju tyvärr inte speciellt billig, även om den har sjunkit i pris senaste tiden... runt 3000:-.

Men då får du många motivationshöjande finesser... och den bästa är nog att du kan mäta distans och hastighet... oavsett vad du gör.... du kan tanka in all data i datorn och och all info kommer fram + att du kan se din löptur på en karta eller satellitbild.

Träningspartnern som talar om om du ligger före eller efter ditt uppsatta mål, är en kul funktion som fungerar utmärkt.

+ alla pulsfunktioner du önskat..

Min sambo har aldrig haft en puls klocka tidigare... men min Garmin tränar hon aldrig utan numera...

Thomas
 
Strykarräven; sa:
emmy_p; sa:
(KLipp)

Pulsintervall på klockan är den funktion jag använder minst, dels för att man till slut blir tokig på när klockj*eln piper i varenda uppförsbacke, och så för att man måste ställa om intervallen mellan varje pass (om man inte bara springer A2:eek:r, förstås). Lättare då att kolla på displayen; det är dessutom stor skillnad på att ligga på 75% och 85% av maxpuls under nån längre tid, även om båda kan vara inom samma pulsintervall.

Håller med, det är mindre stressigt att kolla displayen ibland. Jag kör aldrig med pip-funktionen på, höll på att bli galen efter 20 sekunder ;)...

Själv har jag lånat en pulsklocka som jag utvärderar...den är av den billiga sorten. Fast jag lutar åt en dyrare modell när jag slår till själv för att kunna överföra info till datorn efter träningspasset. Den har också bättre överföring av pulsdata - den enklare klockan med enklare signalöverföring slås ganska enkelt ut av magnetfält runt kraftledningar och järnvägar...

Har man ingen pulsklocka (ännu) kan det vara en god ide att undersöka Borgskalan...Borgskalan är en metod för subjektiv uppskattning av intensiteten på träning...när man är i normalform är den kusligt exakt faktiskt.

//J (70 min A1 idag :) ).
 
joru; sa:
...Den har också bättre överföring av pulsdata - den enklare klockan med enklare signalöverföring slås ganska enkelt ut av magnetfält runt kraftledningar och järnvägar...
Que? Själv har jag aldrig märkt att min klocka slagits ut. Däremot kan det krångla om man är flera som springer i grupp med billiga pulsmätare eftersom de inte har "kodad" signal, och man därför kan få in andras signaler.
Har man ingen pulsklocka (ännu) kan det vara en god ide att undersöka Borgskalan...Borgskalan är en metod för subjektiv uppskattning av intensiteten på träning...när man är i normalform är den kusligt exakt faktiskt.
Men, Borg-skalan är väl bara ett annat sätt att uttrycka det alla som tränar alltid arbetat efter? Att gradera sin ansträngning och väga den mot det tempo man håller, den sträcka man har kvar och hur mycket ansträngning man förväntar sig, är väl nåt man gör hursomhelst?

Redan i knattefotbollslaget lär man sig ju att om man blir för flåsig i uppförsbacken och har 300m kvar till toppen, så får man ta det lugnt för att orka? Behöver man skatta detta till "nivå 17, mycket ansträngande", på Borg-skalan för att uppnå detta? Ett annat problem med subjektiva skattningar som Borg är att träningsbelastningen inte alltid svarar mot den upplevda ansträngningen, t ex när det regnar eller man är arg på en arbetskamrat, vilket avspeglar sig i skattningen men inte i pulsbelastningen.

Målet är ju att man ska lära känna sin kropp så väl att man inte behöver en klocka som talar om hur ansträngd man är, men klockan ger en bra referens till det man upplever; man lär sig vad "shit, nu är jag trött" (eller "nivå 16" på Borg) motsvarar i pulsnivå.
 
Strykarräven; sa:
joru; sa:
...Den har också bättre överföring av pulsdata - den enklare klockan med enklare signalöverföring slås ganska enkelt ut av magnetfält runt kraftledningar och järnvägar...
Que? Själv har jag aldrig märkt att min klocka slagits ut. Däremot kan det krångla om man är flera som springer i grupp med billiga pulsmätare eftersom de inte har "kodad" signal, och man därför kan få in andras signaler.
Har man ingen pulsklocka (ännu) kan det vara en god ide att undersöka Borgskalan...Borgskalan är en metod för subjektiv uppskattning av intensiteten på träning...när man är i normalform är den kusligt exakt faktiskt.
Men, Borg-skalan är väl bara ett annat sätt att uttrycka det alla som tränar alltid arbetat efter? Att gradera sin ansträngning och väga den mot det tempo man håller, den sträcka man har kvar och hur mycket ansträngning man förväntar sig, är väl nåt man gör hursomhelst?

Redan i knattefotbollslaget lär man sig ju att om man blir för flåsig i uppförsbacken och har 300m kvar till toppen, så får man ta det lugnt för att orka? Behöver man skatta detta till "nivå 17, mycket ansträngande", på Borg-skalan för att uppnå detta? Ett annat problem med subjektiva skattningar som Borg är att träningsbelastningen inte alltid svarar mot den upplevda ansträngningen, t ex när det regnar eller man är arg på en arbetskamrat, vilket avspeglar sig i skattningen men inte i pulsbelastningen.

Målet är ju att man ska lära känna sin kropp så väl att man inte behöver en klocka som talar om hur ansträngd man är, men klockan ger en bra referens till det man upplever; man lär sig vad "shit, nu är jag trött" (eller "nivå 16" på Borg) motsvarar i pulsnivå.

Min lånade "billiga" pulsklocka ("billig" eftersom det faktiskt är en polar ;) ) utan kodad överföring slås ut varje gång jag springer längs järnvägen här hemma och det kommer ett tåg...vilket inträffar ungefär en gång per minut.

Det får som resultat att min maxpuls (som i normala fall ligger på drygt 200 slag) plötsligt ligger på 228...har en kompis som upplevt exakt samma sak på samma sträcka med sin polar...

Borgskalan: du sammanfattar det själv, Borgskalan kan faktiskt användas som en hyfsat exakt metod att skatta sin egen puls. Förutsättningen är att man först testar att springa de olika intensitetsnivåerna och tar pulsen med en klocka och ett finger. När man har gjort de fyra första nivåerna kan man beräkna maxpuls ganska bra.

Sedan har man om man vill ett verktyg för att skatta sin puls utan pulsklocka. Vill man stämma av går det utmärkt med fingret och sekundvisaren.

Att Borgskalan är subjektiv innebär som du skriver att man kan påverkas av andra faktorer. T ex kan det vara svårare att nå önskad intensitet om man känner sig trött och ur form eftersom den subjektiva känslan är "ur fas" med verklig puls.

//J (idag intervall 60 minuter :) )
 
joru; sa:
Sedan har man om man vill ett verktyg för att skatta sin puls utan pulsklocka. Vill man stämma av går det utmärkt med fingret och sekundvisaren.
//J (idag intervall 60 minuter :) )
Exactamundo. Körde detta i många år, tills pulsmätarna blev billiga! Ett bra sätt att prova om man gillar att träna efter pulsnivårt (vissa blir bara psykade av det).

//A (som HOPPAS kunna löpa lite fartlek ikväll :)
 
Kraftledningar tåg etc

I stort så verkar det inte vara någon skillnad mellan billiga och dyrare pulsmätare om man cyklar eller springer utefter en högspänningsledning enligt mina erfarenheter. Har inte heller märkt någon skillnad när det kommer respektive inte kommer tåg utmed Huddingevägen där det är 4 eller 5 parallella järnvägsspår.

Fräscha batterier i pulsband och klocka ger mindre avbrott och möjligen sker avbrottet längre i från högspänningen med Sigma jämfört med Polar.

På buss har jag upplevt störningar som troligen var delvis beroende av taskigt batteri och dålig kontakt.

En skillnad som kan ha betydelse är pulsbandets ergonomi. Mina Sigmaband glider lättare ned än mitt Suuntoband.

Thure
 
Re: Kraftledningar tåg etc

thureb; sa:
I stort så verkar det inte vara någon skillnad mellan billiga och dyrare pulsmätare om man cyklar eller springer utefter en högspänningsledning enligt mina erfarenheter. Har inte heller märkt någon skillnad när det kommer respektive inte kommer tåg utmed Huddingevägen där det är 4 eller 5 parallella järnvägsspår.

Fräscha batterier i pulsband och klocka ger mindre avbrott och möjligen sker avbrottet längre i från högspänningen med Sigma jämfört med Polar.

På buss har jag upplevt störningar som troligen var delvis beroende av taskigt batteri och dålig kontakt.

En skillnad som kan ha betydelse är pulsbandets ergonomi. Mina Sigmaband glider lättare ned än mitt Suuntoband.

Thure

Jag som trodde att det var skillnad mellan "vanliga" okodade pulsband och de kodade...har nämligen flera kollegor som bytte från polar med vanligt pulsband till Suuntoklocka med kodad överföring och som efter bytet aldrig haft problem med störningar, vare sig från andra pulsklockor eller högspänning.

Men du använder väl Suuntoklocka vad jag har förstått?

Om så faller ett av mina argument för Suunto...

//J
 
Re: Kraftledningar tåg etc

thureb; sa:
På buss har jag upplevt störningar som troligen var delvis beroende av taskigt batteri och dålig kontakt.

Thure
Törs jag fråga vad du tränar på bussen? :)


Samtliga mina klockor har haft en tendens att störas när jag cyklar (fast bara första ~10 minuterna, sen är allt normalt), antar att det beror på nåt magnetfält som genereras i o m hjulen (?). Kanske nåt att tänka på för alla de som är rädda för magnetfält från 3G-master etc...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.