Träna med brutet revben

Re: Re: Först bensommen, sen vilopulsen...

millimeter; sa:
Men om man åtminstone inte försämrar det trasiga skelettet om man konditionstränar, så kan man ju slå två flugor i en smäll genom att cykla lite under läkperioden.

Ja, man kanske inte försämrar skelettet, men gissningsvis försenar man läkningsprocessen och konditionsträningen blir nog inte särskilt effektiv.
Risken är alltså att man står där och viftar med flugsmällan utan att träffa en enda fluga.

Det är väl självklart bland träningsmänniskor att man inte ska träna medan kroppen tar hand om en infektion, och då borde det ju vara ungefär samma sak vid benbrott...

Men som sagt: det här är en fråga för en medicinare, inte för forumare. :)
 
Re: Re: Re: Först bensommen, sen vilopulsen...

Martin Fjaderlatt.se (Martin Nordesjö)
Det är väl självklart bland träningsmänniskor att man inte ska träna medan kroppen tar hand om en infektion, och då borde det ju vara ungefär samma sak vid benbrott...

Men som sagt: det här är en fråga för en medicinare, inte för forumare. :)

Men vid vissa andra typer av.. eh "funktionsnedsättningar" är det väl bara bra att träna (om än lätt), så i vilken kategori brutet revben hamnar är inte a priori upppenbart.

Men du har rätt. Jag vet inte vilket som är riktigt i detta fallet. Överlåter det gärna till läkare! Skriver bara inlägg för att närma mig kl 17 mindre långsamt. :)
 
Re: Re: Re: Först bensommen, sen vilopulsen...

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Ja, man kanske inte försämrar skelettet, men gissningsvis försenar man läkningsprocessen och konditionsträningen blir nog inte särskilt effektiv.
Idag är de flesta läkare ense om att det är bra för läkningsprocessen att hålla igång så mycket som möjligt vid de flesta skador så länge man ser till att man inte förvärrar skadan.
En kompis som slet av hälsenan för några år sedan var med i en studie där man bl.a. kollade en sådan sak.
Grejen är att man tidigare hade haft klart sämre läkning för de som inte opererat sig jämfört med de som opererat sig pga. att de (icke-opererade) gick med gips en längre tid och alltså inte hjälpte läkningen på traven.
 
Det är en himmelsvid skillnad på att vara mobil under sin läkning och att träna.
Själv har jag alltid efter förmåga försökt hålla mig rörlig under läkningsperioderna men begränsat träning till det som inte störde.
Revben sitter ju vid ventilationsapparaten och är trista om de tar längre tid att läkas än nödvändigt.
Moderation är väl som vanligt vägen att gå.

go tur
 
Hoppas att du varit till läkaren nu så du vet vad som är fel. Annars är det väl med läkare som med alla andra, man får olika råd beroende på vem man pratar med. En del säger att man kan träna, andra säger tvärtom.

Men så länge det inte gör ont borde du väl kunna köra lite lätt träning, kanske promenader eller cykel. Men man tappar inte kondisen så snabbt heller, så du borde kunna ta det lugnt ett tag.

Hoppas du blir bättre snart, det är ett helvete att inte kunna träna pga skada!

Ha dé!
 
Aktiv rehabiltering

är det som gäller dvs gör det som är möjligt med hänsyn tíll smärtan. Typiskt vid revbensfraktur är att smärtan tilltar i upp till 10 dagar och sedan avtar succesivt.

Ju större andetag ju mera smärta. Så konditionsträning som innebär kraftiga andetag kan nog vara besvärligt när det gör som mest ont.

Risken för pneumothorax skulle inte hindra mig från att motionera om det inte gjorde ont.

Thure
(lungläkare)
 
Ett drygt inlägg

Det hela är mycket enkelt. Det är ofarligt att träna med revbensskador. Den som lyckas träna så att revbenen INTE läker kan deltaga i nåt TV-program om medicinska sensationer. Generellt så läker brutna benbitar faktiskt i allmänhet bättre när det är en liten (inte stor) rörlighet i själva brottet.

Sen är det en annan sak att det kan göra så ont att man inte kan träna. Jag hade själv ett par brutna revben och det visade sej att de 10 dagarna av smärta blev snarare en månad, och sen gjorde det än mer ont när bitarna läkte ihop.
Dåligt läk-kött, eller tunt pannben kanske?
Jag var mer inriktad på att om möjligt kunna sova, klä mej själv, sköta personlig hygien och - om möjligt -även göra enklare sysslor, än att träna.
Efter 6v var det någorlunda.

Nån menade att man får olika svar beroende på vilken läkare man frågar. Så är det ibland.
Man får enligt min erfarenhet även olika svar på bilverkstaden och försäkringsbolaget.

Så man får väl som vanligt väga samman olika råd med en dos eget sunt förnuft och en knivsudd positivt tänkande.
Ju bestämdare råd, desto mer ska man ifrågasätta det.
Men det här är det rätta svaret. ;-)
 
Re: Re: Först bensommen, sen vilopulsen...

millimeter; sa:
Anekdot: pappa cyklade hem från jobbet med brutet nyckelben en gång. Sen svimmade han.. ;)

Anekdot 2: Min farmors bror cyklade Vättern och blev påkörd av en lastbil i Askersundstrakten. Brutet höftben. Han fullföljde. Till saken hör att man på den tiden körde rundan åt andra hållet...
 
Fortsätt träna om det känns bra

Ben_Rangell; sa:
Går det bra att springa med brutet revben? Vad ska man undvika? Klättring känns inte så bra. Vet inte om det är brutet eller knäckt ömmar en aning när jag andas.
/Janne

Hej
Jag skulle fortsätta träna om det känns OK.

Jag har själv vid några tillfällen knäckt ett eller ett par revben i samband med MTB-cykling, vet inte så noga eftersom jag inte var hos läkare, troligtvis en spricka. Det kändes lite just i början sedan blir det bättre några dagar för att sedan göra mer ont i några veckor när det läker ihop. Mest känns det oftast när man ska lägga sig och sova.

Jag tror att det inte är nån idé att gå till läkare med sprickor i revbenen för de kan ändå inte göra nåt åt det. Detta såvida det inte är så illa så att de brutna revbenen skaver på lungan men det lär du känna...

Du säger att det ömmar en aning, det låter inte så farligt tycker jag. Men jag är ju ingen medicinsk expert så jag skall nog inte uttala mig allt för säkert...

Själv fortsatte jag träna, mest cykling, det gick bra. Är nog ingen fara men kanske inte så skönt om det gör ont men å andra sidan så gör det ont även om du inte tränar så det är bara att häda ut...

//J-E
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
joakimmen Brutet båtben Träning och hälsa 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.