Höftböjaren! Bilder & alternativa stretchställningar

Hejhej,
Nya problem. Nya möjligheter. ;)
Jag har av blandade skäl haft muskeljox på flera ställen, mycket är betydligt bättre eller rentav helt friskförklarat. Men ibland kommer det nya problem, baserat på samma "blandade skäl" [från förr; kortfattat som sjukdomsdriven viktminskning "parat med" relativ smärtokänslighet/envishet ;) ].

Nu är det tydligen dags för höftböjaren (höftböjarna i plural? de är väl två på varje sida)...

1. Jag vill gärna se hur de går, var deras infästningar sitter, hur "de går", vad som finns runtikring. Bilder är bra.

2. Jag har en stretchövning: En fot i marken framför mig, knät i cirka nittiograder. Andra benet bakåt, med knät och fot i marken. Men jag vill gärna ha fler detaljerade tips kring hur man bäst utför den stretchställningen. Dess "interna" alternativ, hur den skall kännas. Jag vill gärna också höra om det finns "helt" alternativa ställningar. Kombinationen bild och text är kanske bäst, men det ena av de två kan säkert hjälpa en bit på väg.

Tack!
 
Hej!
Helt rätt. Höftböjaren består av 2 muskler m. psoas major och m. iliacus, samlings namnet är m. iliopsoas. En hyfsad bild har du här http://www.exrx.net/Muscles/Iliopsoas.html eller http://en.wikipedia.org/wiki/Psoas_major_muscle
Det finns många olika stretchövningar och det kan skilja en del i utförandet. Jag antar att det är denna du försöker beskriva http://www.nordicgym.se/traningsguiden/stretch.asp skrolla ner till höftböjaren.
Det finns ytterliggare en som jag tycker är ganska bra. Jag ska försöka förklara då jag inte hittar någon bild.
Ställ dig på ena långsidan av sängen lägg upp det närmaste benet på sängen med foten bakåt. Ta stöd med händerna och sätt den andra foten så långt fram på GOLVET som du kan och luta dig ner på armbågarna. Det knä som har foten i golvet ska vara böjt ca 90-70gr och benet på sängen är helt rakt. Nu kan det strama både på framsidan av det ben som ligger på sängen och i baksidan av låret på det benet som är på golvet. (?!?!) I denna ställning ska du bara försöka slappna av. Du ska inte pressa ner höften mot sängen.
Svårt att förklara men du kanske förstår.
MVH/Petter
 
Pettson; sa:
Hej!
Helt rätt. Höftböjaren består av 2 muskler m. psoas major och m. iliacus, samlings namnet är m. iliopsoas.
MVH/Petter

En kompletterande fråga utifrån de bildlänkar som presenterats. Nedre fästena för respektive muskel sammanfaller tämligen väl medans de övre skiljer åt betydligt (illiacus i höftbenskammen och psoas major i ryggraden). Mina rudimentära biomekanik kunskaper säger mig då att det har varit naturens sätt att se till vi har tillräckligt med styrka för hela rörelsen med att lyfta benet och att de bägge musklerna kompletterar varandra (illiacus i "början" av rörelsen och där major sedan tar över mer och mer) Korrekt? Fråga, finns det exempel på övningar (fa. för streching) där man kan isolera effekten (till viss grad) för respektive muskel? Vilken eller vilka muskler fungerar som antagonister till höftböjarmusklerna?

Mvh
J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.