Styrketräning under balanskoordinationsutmaning

Hej,
Både klättring och paddling kan sägas ha med balans och koordination att göra. Samtidigt som man behöver styrka och uthållighet.

Just nu kör jag ett par tvåtimmars pass på gymmet i veckan. Mest överkropp (för att jag har varit mest skadad där) och jag går typ igenom kroppen med tre bröstövningar, tre ryggövningar, två triceps, två biceps, ett halvdussin övningar för axlar (där har jag haft senaste problemet). Jag är himla nöjd med omfattningen, men funderar lite på en förändring...

Jag har i ögonvrån sett ett par snubbar som körde ett antal övningar sittandes på balansboll (antingen på knän, eller på baken).

Jag kan tänka mig prova lite för att se hur det känns, men skulle vilja ha lite visuellt stöd först. Finns det något på nätet?? (Jag har toksökt...)

Jag vill alltså fortsätta med hantlar, skivstänger och dragmaskiner... Jag tror att 3 set och 6-10 rep funkar även i fortsättningen för mig. Det handlar (åtminstone just nu i min fantasi) "bara" om att göra de ovanstående rätt klassiska övningarna med en extra bonus av mer balansutmaning och mer koordinationsutmaning.

Länk någon?
Kommentarer någon?

Patric
 
olle11; sa:
...
Jag har i ögonvrån sett ett par snubbar som körde ett antal övningar sittandes på balansboll (antingen på knän, eller på baken).

Jag kan tänka mig prova lite för att se hur det känns, men skulle vilja ha lite visuellt stöd först. Finns det något på nätet?? (Jag har toksökt...)

...
Jag antar att du menar en vanlig pilatesboll? Du kan göra "plankan" på en pilatesboll också - då tränar du inte bara rygg o mage utan även balans. Eller vanliga situps men på en låg boll. Eller träna balans genom att ligga på mage på bollen.
Googlade på pilatesboll och övning och hittade det här:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,764551,00.html
(kan intyga att sista övningen är rätt jobbig för baksida av ben...).
Eller här: http://www.balansboll.nu/
eller här: http://www.aerobox.nu/trana.pdf

Jag fick tio sidor med träffar, det finns massor...

Lycka till med träningen!
 
Hej Anna (och tack!)
Pilatesboll heter den alltså, jo mer träffar blev det... Men knappast som i min lilla fantasi...

Jag vill ha bilder på hantelövningar, skivstångsövningar och dragmaskinsövningar med boll som en av furutsättningarna. Inte bara boll och jobb med kroppen som motvikt... Det mesta var sånt. Jag så iofs en någonstans; typ bänkpress med hantlar på boll istället för på bänk. En liten inspriration... Men jag vill ha mer. :)

Om det nu finns? Kanske inte är så vanligt eller lämpligt. Men jag har för mig att jag sett kajakmotionärer ha koola och speciella övningar där de kör tungt samtidigt som de har utmaning för balansen.

Well, well...
Patric
 
Syftet med att använda en pilatesboll är ju i första hand att träna bålmuskulaturen. Det är ju det man gör i pilates. Genom att hålla balansen på bollen är det bålen rygg, mage...) som får jobba. Så egentligen skulle du kunna byta ut bänken rakt av mot en boll. Det är i alla fall min gissning. Bara man aktar sig så man inte tappar balansen och därmed skadar sig för att man får skivstången i ett konstigt läge eller så.
Har t o m kollegor som byter ut kontorsstolen mot en pilatesboll på jobbet.
Fast att "bara" ha kroppen som tyngd och inte extra vikter i form av hantlar och skivstänger är rätt jobbigt det med. Testa så märker du att man får jobba rätt bra... :)
 
Bättre sent än aldrig..........pilatesboll är grymt att använda under träningen på gymmet tycker jag.Kör bl.a mage o ben på den.Men det är viktigt att du verkligen fokuserar på att hitta balansen för annars sliter det på övriga kroppen.
Om jag inte tycker att jag fixar balansen på en övning så hoppar jag den eller kör färre rep.Det är vad jag har blivit informerad om.
varför inte fråga dem där du tränar om olika övningar?De bör ju veta om nån.Lycka till!/Karin
 
Först vill jag börja med att säga att jag håller med Anna här ovan.Hon hade bra att säga om detta.Tycker de länkarna hon hittat gav bra övningar.
Tyvärr kommer jag inte in på aftonbladet av nån anledning där det skulle finnas en bra benövning.
Tror oxå det går bra att byta ut bänk mot boll men skulle som sagt fråga på ditt gym om övningar med boll o vikter så det blir rätt.
Har du testat utan vikter nån gång?
Gör det så får du se att det är rätt tufft(o ibland mycket tufft) att hitta balansen.Men det är kul så jag tycker absolut du ska testa!!
Den benövningen jag nämnde ska jag kolla lite mer efter o mailar dig om jag hittar den./Karin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
Fysexperten Projekt styrketräning Träning och hälsa 1
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
Jock Scott Styrketräning - Grundövningar Träning och hälsa 3
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
bigfoot Styrketräning för löpare Träning och hälsa 10
vadsbo skvadron Styrketräning! Träning och hälsa 6
Styrketräning och återhämtningsperiod. Träning och hälsa 6
camoscio Blodtryck, nu under behandling. Träning och hälsa 20
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
Christoffer Hedman Stimulans av proteinsyntesen med leucinberikat EAA-tillskott under konditionsträning Träning och hälsa 0
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
millans Sena under hälen? Träning och hälsa 4
DaLuv Hur slippa magont under löptur? Träning och hälsa 6
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.