Hjälp!! jag kan inte välja GPS

Nu har jag letat på Internet och pratat med diverse återförsäljare så det går runt i huvudet. Om jag beskriver vad jag vill ha GPS:en till så kanske någon här har ett gott råd? Det verkar finnas gott om kunniga personer i det här forumet.

Jag har en husbil och åker runt bland trevliga platser, dvs en liten grusväg rakt ut i skogen som gärna slutar vid en sjö, och inga bostadshus i närheten. Jag vill kunna lägga in en rutt hemma, som måste kunna ändras under gång. När jag sen ser en lovande mindre väg vill jag kunna kolla närmare, t ex hur bebyggelsen ser ut utefter den, innan jag kör in på vägen.
När jag hittat ett ställe vill jag kunna lägga in det direkt i gps:en.

Jag har också fört bok under årens lopp över massor av bra ställen för en husbil, och de vill jag kunna lägga in hemifrån.

Något annat jag gärna skulle vilja göra är att kunna lägga in latitud och longitud (egna punkter?) och få en ruttbeskrivning dit.

Jag är medveten om att ett enda system nog inte klarar det här. Har tittat på Friluftskartan Pro och de verkar vara OK(eftersom de visar om det finns hus i anslutning till små vägar). De kartorna kan man ju lägga in i t ex Garmin Quest 2, men det verkar som om den dels är långsam, dels har en alldeles för liten skärm.

Har också hittat Mio a201 där man kan lägga in latitud och longitud och där man tydligen kan använda terrängkartor.
Navman ICN 720 verkar också vara trevlig då man kan lägga in ett foto som point of interest.
Någon som har erfarenhet av dessa? Andra förslag? En eller två Gps?

Kan också tillägga att jag gärna kan jobba via en dator, men jag vill inte vara beroende av den för att kunna lägga in punkter/rutter
under färd.

Mycket tacksam för alla råd och tips!
 
Fugawi i husbil

Hej Eva

Själv har jag använt GPS puck och FugawiGlobal Navigator i PC i min husbil vid resor i Europa. Jag har då använt vektorkartan över Europas vägar samt topgrafiska terrängkartor i för att verkligen se hur omgivningen ser ut.
Vad jag inte får är vägvisning men för min del har jag ingen större nytta av detta eftersom jag i mitt fritidsåkande inte kör från A till B utan mera tar en spotan resväg. Ofta har vi nere i Europa tagit vägar som vi inte skulle drömma om att åka utan GPS och Fugawi.
Du kan om du vill plotta hela din resrutt och spara den för att analysera eller använda den som en loggbok.

/Göran
 
Tack!!!

Tack så hemskt mycket för era svar!

Jag har bara hunnit snabbtittat på länkarna än så länge. Men vad jag fattar så bygger Fugawi och den andra lösningen hos gosoft på att den bärbara datorn måste vara igång under färd. Stämmer det? Jag vill slippa ha den framme och igång hela tiden, däremot kan jag gärna arbeta hemma först med att lägga in rutter och favoriter.

Gärna flera förslag!! Lovar att i slutändan berätta vad det blev och varför!!
 
Re: Tack!!!

ewab; sa:
Tack så hemskt mycket för era svar!

Jag har bara hunnit snabbtittat på länkarna än så länge. Men vad jag fattar så bygger Fugawi och den andra lösningen hos gosoft på att den bärbara datorn måste vara igång under färd. Stämmer det? Jag vill slippa ha den framme och igång hela tiden, däremot kan jag gärna arbeta hemma först med att lägga in rutter och favoriter.

Gärna flera förslag!! Lovar att i slutändan berätta vad det blev och varför!!

GPSer med kartor har gjort det mindre intressant att släpa med dator i bilen. Självklart behöver du inte ha datorn påslagen tillsammans med GPSen, men datorer har en större och oftast bättre bildskärm.
Väljer du en Garmin GPS med kartor i så har man samma kartor i GPSen som i datorn. Dessa kartor är förhållandevis billiga per ytenhet mot kartor från Lantmäteriverket. Men Lantmäterikartor är klart överlägsna de vektoriserade kartorna vad gäller detaljer och färger.

Jag har aldrig förut tänkt på hur en husbil ser ut, förrän när jag ute och cyklade i går. Har man rutor med solskyddsfilm (Renault m.fl ) eller för mycket plåt runt förarhytten kan man nog behöva en extern antenn. Bra är nog om man lätt kan plocka lös GPSen och datorn så att de inte är synliga utifrån, när man parkerar. Det finns alldeles för många tjuvar.

Har du tänkt husbilen i Sverige eller utomlands?.

Per
 
Tack Per men...

GPSen skall användas i husbilen (eller personbilen) i Sverige. Har försökt titta bara på gps med möjlighet att ansluta extern antenn, väl medveten om att husbilens överbyggnad är ett hinder.
Du skriver "Väljer du en Garmin GPS med kartor i så har man samma kartor i GPSen som i datorn." Denna mening förstår jag inte - jag är verkligen helt grön inom detta område.Har tänkt på friluftkartan pro pga den visar hus/bebyggelse i anslutning på grusvägar (eller motsvarande karta om det finns)
Har inte tänkt lägga ut en förmögenhet på kartor.Kan man använda friluftkartan pro bara i kombination med garmin???
Tillbaka till det du skrev - vilken garmin i så fall bör jag välja??
Hälsningar
/Ewa
 
Friluftskartan Pro passar till Garmin, det är riktigt.
Det beror ju även på hur mycket pengar du vill spendera på det här. Garmins StreetPilot 2720 eller 2820 uppfyller nog dina önskemål helt och hållet, men de kostar en rejäl slant.

De mindre StreetPilot c-serien uppfyller dock inte dina önskemål, så dem behöver du inte titta på.

Palm-baserade iQue gör det inte heller. Jag är inte så hemma på M-versionerna, som rekommenderas ovan, så jag avstår från att kommentera dem.

Anders
 
Re: Tack Per men...

ewab; sa:
....Du skriver "Väljer du en Garmin GPS med kartor i så har man samma kartor i GPSen som i datorn." Denna mening förstår jag inte - jag är verkligen helt grön inom detta område....
Hälsningar
/Ewa
Hej
Jag använder Garmin Quest och Friluftskartan Pro samt vägkartan CityNavigator8. Du får dessa kartor på DVD/CD Garmin har sitt program Mapsource för PC för att läsa kartorna i PC samt föra över dem till GPS.
Ruttplanering görs bäst i PC då man har en stor skärm med överblick. Sedan kan man föra över sina rutter och Point of interest till GPS och då räcker en liten ruta till för navigering. Att man kan göra rutter i GPS är bra, men inte optimalt pga saknad överblick.

Det som (bland annat) kan dra ner snabbheten på en GPS är om man har en detaljerad karta (typ Fri Pro) och väljer att ha högsta graden av detaljering i ett utzoomat läge och panorerar. Det bästa är väl att gå till återförsäljare och be att få den visad och knappa lite själv över sitt område.
/Gunnar
 
Re: Tack Per men...

ewab; sa:
Du skriver "Väljer du en Garmin GPS med kartor i så har man samma kartor i GPSen som i datorn." Hälsningar
/Ewa

Vad jag ville ”varna för” är att köper man ”Magellan Topo” karta får man ett minneskort som bara kan användas i GPSen och inte i datorn (enligt den lokala Magellan återförsäljaren).

Varför man gjort på detta viset, är jag nog inte ensam om att fråga mig. Kopieringsskydd eller dåliga ingenjörer kan vara en möjlig förklaring.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
diamondsutra Hjälp!!!!!!(jag överdriver lite :).....) Navigering 3
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
kilefors Nu behöver jag hjälp!!! Navigering 2
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
Chimalli Hjälp med .gpi Navigering 2
bengt54 Konverterings/överförings hjälp Navigering 0
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
miiicke90 Garmin VS Blaupunkt, hjälp Navigering 7
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
yyp Näst intill desperat efter hjälp med Garmin Nüivi 310 Navigering 0
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
apfaktor Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!! Navigering 2
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
mattosvensson garmin c310 hjälp! Navigering 0
torpet Hjälp! Navigering 3
sted0200 AIS-Hjälp Navigering 7
jasy Oziexplorer, hjälp Navigering 2
sted0200 HJÄLP Navigering 4
Monika1 Barometertryck - hjälp Navigering 22
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.