Benhinneinflamation

Har någon nåt recept på att bli av med inflamationen.
Kommer på en gång när jag har varit ute och sprungit.

Har provat allt från nya skor till inlägg.

Kommer också när jag gått långt, pratar om ca 3-4 mil.

Mvh Håkan
 
Man kan tejpa i förebyggande syfte för att slippa benhinneinflammation. Detta är väldigt vanligt bland Nijmegen marschare och hockeyspelare och går till på följande sätt.

Du sätter en tejp från en bit på foten och följer sedan skenbenet (?) upp till strax under knät där du fixerar den längsgående tejpen med en tejp som går runt. Har du hriga ben så rekommenderas det att man rakar dem innan tejpning, annars får man känna på hur en benvaxning känns =)

Vet många som har haft problem med benhinneinflammation som klarat sig utan några problem med denna tejpning.
 
sajberjohan; sa:
Man kan tejpa i förebyggande syfte för att slippa benhinneinflammation.
Intressant tips, har aldrig hört det förr. Annars finns det en vansinnig uppsjö bra och mindre bra idéer för vad som lindrar benhinneinflammation. Har dragits med min nu sedan i juni, så jag börjar ha läst igenom en hel del...

http://www.time-to-run.com/injuries/thebig5/shinsplints.htm
är en trevlig, kortfattad och informativ hemsida med goda grundtips, lite info om vad benhinneinflammation är etc.

De idrottsmedicinare jag talat med har gett mig följande råd:
1. Byt eventuella dåliga skor, eller prova ut inlägg (detta är ett helt eget kapitel).
2. Minska aktuell träningsdos, dvs byt träningsform. Det är ju ffa löpning som ger besvär så byt till skidor/rullskidor, inlines, cykel/spinning eller simning.
3. Noggrann stretchin av både fram- och baksida vaden.
4. Antiinflammatoriska läkemedel. NSAID är modellen, man väljer gärna någon av de sk COX2-hämmarna för att kunna hålla hög dos utan att få de magbiverkningar som COX1-hämmare (Ipren, Orudis mfl) ger på sikt. Den dos jag käkade (Arcoxia 75 mg 1/dag) motsvarar 6-8 vanliga 400mg Ipren, vilket är ett gott argument att äta just Arcoxia. Samtidigt är COX2-hämmarna förknippade med ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar (vid behandling >6 månader hos högriskpatienter, dvs inte samma sak som att ta tabletterna några veckor om man är motionslöpare). De är hsh receptbelagda, så ett snack med någon insatt läkare blir liksom nödvändigt.

Du kan även lokalbehandla med antiinflammatorisk gel, t ex Zon eller Orudis. Kom dock ihåg följande: Tvärtemot vad reklamen vill göra gällande, så penetrerar NSAID i gel bara några få millimeter in i vävnaden, varför du måste vara ganska smal för att detta ska fungera. Den del av benhinnorna som oftast är inflammerad ligger rätt ytligt, så du har en hyfsad chans att få viss effekt med gelen. Den är dessutom billig och sgs biverkningsfri, varför det definitivt är värt att pröva. Kom även ihåg att gelen är smärtlindrande, så börja inte träna för tidigt bara för att "nu känns benhinnorna bra igen".

5. Något som jag börjat med på senare, och som inte är så väl belagt i litteraturen, är excentrisk vadträning. Man har här i Umeå där jag bor forskat mycket på excentrisk vadträning vid hälseneskador och visat god effekt, och liknande resultat finns för excentrisk träning vid lateral epikondylit, sk tennisarmbåge.

Så, hur har jag gjort?
-minskat träningsdos, börjat cykla istället.
-bytt skor flera gånger, utan god effekt. Kör nu med fotvalvsilägg.
-ätit Arcoxia i tot 2 veckor, ska köra en längre kur (3-4 v) när skidsäsongen kommit igång.
-Orudis-gel
-Excentrisk träning och stretchning.
 
Det kan även vara ett fenomen som kallas "Compressed compartment" (eller är det samma sak). Hursomhelst fixades mina problem med ortopediska skosulor, speciellt utformade för just mig (1500:) Annars kan det fixas med operation, där man snittar upp smalbenet. Rekommenderas dock endast i svåra fall.
Tejp-rådet lät ju intressant och skall ju naturligtvis provas.
 
Setter2; sa:
Det kan även vara ett fenomen som kallas "Compressed compartment" (eller är det samma sak). Hursomhelst fixades mina problem med ortopediska skosulor, speciellt utformade för just mig (1500:) Annars kan det fixas med operation, där man snittar upp smalbenet. Rekommenderas dock endast i svåra fall.
Tejp-rådet lät ju intressant och skall ju naturligtvis provas.
Kroniskt compartmentsyndrom är en annan sak, och betydligt allvarligare. Jag utgick ifrån att du fått din benhinneinflammation diagnostiserad på något vis, annars är mina råd till ingen nytta.

Enklaste sättet att skilja kroniskt compartmentsyndrom från benhinneinflammation är följande: Gör det ont direkt när du börjar springa, för att sedan mildras lite efterhand, eller kommer det onda successivt under träningspasset och tvingar dig att stanna och linka hem. Det första är en typisk inflammationsbild, det andra är förenligt med bl a kroniskt compartment.
 
Har drabbats av benhinneinflammation flera gånger när jag ökat min träningsdos för mycket.

En kombination av två saker hjälpte mig:
1) (Benhinne)Massage.
En kompis (som är naprapat) masserade vaderna för att öka blodgenomströmningen. Gjorde rejält ont men gav positivt resultat.

2) Vila/minskad träningsdos.
 
Tack för alla svar!

Jag har också gott över till andra alternativ, som cykel men det är så tråkigt på vintern när man får lov att sitta inne och gni.

Det med kronisk eller inte?
Det är ofta att det försviner när man börjat springa men ibland så kommer det efter 30-40 min igen och då gör det så j-vla ont att man får krypa hem.
 
Jag har haft kronisk compartment syndrome som löstes genom en kombination av voltaren, liniment (tigerbalsam) och lindning av vaderna med elastisk binda efter löpning (i början även lätt lindning under själva löpningen) samt minskad träningsdos.

Men kolla gärna in de här trådarna.
 
skuggarvet; sa:
Det med kronisk eller inte?
Det är ofta att det försviner när man börjat springa men ibland så kommer det efter 30-40 min igen och då gör det så j-vla ont att man får krypa hem.
Det du beskriver låter som en benhinneinflammation, åtminstone om det sitter på insidan/baksidan av nedre 2/5-delen av skenbenet. Man brukar vara ganska distinkt trycköm, om du tar fingrarna och knådar insidan/baksidan av benkanten...

Precis sådär var jag i somras. Sedan spädde jag på med en ganska marschintensiv fjälltur, som inte gjorde saken bättre. Nu i vinter ska det förb*nne mig bli bra!

Nä, jag instämmer i att cykel är trist för oss som inte cyklar till vardags (och kallt!). Testa diverse konditionsmaskiner på gym och kolla på TV samtidigt, eller lyssna på bra musik. För mig är det enda sättet att motivera sån långtråkig träning (Haha, jag vet vad ni cyklister tycker om löpning!).

Eller, kombinera alternativträningen med något annat: Cykla till affären/posten/whatnot, jag ska själv strax ut och cykla med mina försenade julkort. Blir en liten motivation att åtminstone gå utanför dörrn.
 
Om det kommer under träning så är det inte benhinneinflammation. Benhinneinflammation gör mest ont när man har suttit still och ska upp och gå. Kan vara en plåga att komma av bussen t.ex. Men när man har värmt upp brukar det inte kännas alls. Om du får det under träning har du något annat. Gå till en läkare som får kolla upp vad det är.

Riktig benhinneinflammation botas bland annat med värme. Se till att du är varm även i vila, kanske till och med klippa foten av ett par långa strumpor och ha dem på som extra benvärmare. En benhinneinflammation uppstår som regel av att man har ansträngt sig på hårt underlag. Den läker ut, men har därefter större benägenhet att återkomma om man gör samma typ av ansträngning igen.

Rådet vid löpning är därför att se över vilket underlag du springer på och hur bra dämpning dina skor ger.

Men som sagt, om värken uppstår under utövandet är tet troligt att det är något annat.
 
lilla_my; sa:
Om det kommer under träning så är det inte benhinneinflammation. Benhinneinflammation gör mest ont när man har suttit still och ska upp och gå. Kan vara en plåga att komma av bussen t.ex. Men när man har värmt upp brukar det inte kännas alls. Om du får det under träning har du något annat. Gå till en läkare som får kolla upp vad det är.

...En benhinneinflammation uppstår som regel av att man har ansträngt sig på hårt underlag. Den läker ut, men har därefter större benägenhet att återkomma om man gör samma typ av ansträngning igen.

Rådet vid löpning är därför att se över vilket underlag du springer på och hur bra dämpning dina skor ger.

Men som sagt, om värken uppstår under utövandet är tet troligt att det är något annat.
Nja, var har du fått dessa uppgifter ifrån? Benhinneinflammationssmärta ökar normalt inte under träningspasset vilket däremot t ex smärtan från ett kroniskt kompartmentsyndrom gör, men om man t ex växlar fart under passet, byter underlag eller springer mycket upp-/nedför backar, så kan benhinnesmärtan öka under passet. Om man stannar under passet och sedan försöker starta om, är smärtan ofta som värst.

Den gamla myten att hårt underlag ger benhinneinflammation stämmer bara delvis. Det viktiga är att inte snabbt växla underlag, t ex från mjuk skogsstig till asfalt på dåligt dämpade skor, men även det motsatta; att köra sina asfaltskor i skogen. Underlagets ändrade motstånd gör att fotisättningen blir annorlunda än man "är van", vilket ändrar belastningen på muskler och lederna i/kring foten.

Det typiskt utlösande är därför t ex på våren när löparen ökar sin tränigsdos från vinterns nedträning, eller när den vane terränglöparen tvingas springa asfalt pga snö i terrängspåret. Eller vid skobyte. Eller när de gamla skorna är utnötta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pergit Benhinneinflamation! Träning och hälsa 12
8185 benhinneinflamation Träning och hälsa 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.