Lantmäteriets priser

Re: Re: rasterdatas upplösning

För den som önskar använda Terrängkartan som underlag för följdproduktion, går det att beställa rasterdata i mycket hög upplösning, men då är det andra kanaler än nättjänsterna som måste användas, då vi inte har sådana data på lager utan måste framställa dem på nytt för varje sådant uppdrag.

Finns det (stora) nackdelar med att utgå från rasterdata för följdproduktion? Enligt en uppgift riskerar man få med t.ex. ortsnamn som ligger i "bladskarvar" i dubbel uppsättning, stämmer det?

/Peter
 
Re: Re: Re: rasterdatas upplösning

pete_d; sa:
Finns det (stora) nackdelar med att utgå från rasterdata för följdproduktion? Enligt en uppgift riskerar man få med t.ex. ortsnamn som ligger i "bladskarvar" i dubbel uppsättning, stämmer det?
/Peter
Visst finns det nackdelar, men de är ändå ganska små jämfört med fördelarna, om det önskade resulatet är tänkt att vara något som liknar Terrängkartan.

Det går naturligtvis att utgå från vektordata, men då blir det en betydligt större apparat att själv se till att bygga upp symbolbibliotek, mm.

Dubblerade namn i bladskarvar lever vi själva med ännu en tid då det krävs en del arbete för att bygga en namnsättning som fungerar oberoende av bladindelning.

/torbjörn
 
Bli inte sjuk på fel ställe!

http://www.falukuriren.se//artikel.asp?id=1450176

"Räddningen fördröjs
SOS har inte råd att skaffa
uppdaterade kartor"

"Kommunerna i länet uppdaterar sina kartor kontinuerligt.

Nya gatnamn läggs in. Och fastigheter som får andra adress-namn likaså.

Materialet skickas till Lantmäteriet. Men de nya, omarbetade kartorna kommer inte SOS Alarm till del i den utsträckning de önskar.

Anledningen: kartorna kostar för mycket."

Ja, se politik. Tar kommunerna betalt av Lantmäteriet för datan dom skickar in?
 
Re: Bli inte sjuk på fel ställe!

Vandrare; sa:
http://www.falukuriren.se//artikel.asp?id=1450176

"Räddningen fördröjs
SOS har inte råd att skaffa
uppdaterade kartor"

"Kommunerna i länet uppdaterar sina kartor kontinuerligt.

Nya gatnamn läggs in. Och fastigheter som får andra adress-namn likaså.

Materialet skickas till Lantmäteriet. Men de nya, omarbetade kartorna kommer inte SOS Alarm till del i den utsträckning de önskar.

Anledningen: kartorna kostar för mycket."

Ja, se politik. Tar kommunerna betalt av Lantmäteriet för datan dom skickar in?
Jag har tyvärr för litet kunskap om verkligheten bakom det som den länkade artikeln handlar om, så där bör jag nog inte ge mig in och försöka förklara.

Den sista frågan bör jag kunna däremot kunna ge ett svar på.

Ja, i avtalen mellan Lantmäteriet och de kommuner som bidrar med information om adresser, byggnader och fastigheter så ges kommunerna ersättning för den information de bidrar med.

Målet för Lantmäteriets del är att åstadkomma en nationell digital registerkarta (NDRK) som underlättar åtkomst av fastighetsinformation (färre instanser att vända sig till för den som behöver informationen), och som "morot" för att påskynda uppbyggnad och etablering av rutiner för uppdatering så utgår ersättning till kommunerna. Hur stor ersättningen är vet jag däremot inte.

/torbjörn
 
Geo Reference Locator i Dubai

Det kanske är så att det svenska sättet att hantera adresser är extremt dyrt. På sikt vore det måhända billigare med koordinater, åtminstone i glesbygd:

"Since UAE is one of the countries where post is not delivered by hand, the address system does not exist. Our GRL system is simple. GRL is a six digit number that is easy to remember and available on subscription basis. It can also be dictated on phone without ambiguity. In fact, UAE is the first country in the world to introduce the GRL System. Some places in Canada have also introduced a universal addressing system on similar lines which shows the versatility of the product. Informap plans to implement this system in about 50 countries in Middle East, Africa and Eurasia."

Dom kan väl masa sig till Dubai på en studieresa...


http://www.informap.ae/
 
CMYK

Har ju varit en del inlägg om tryckskärpa i den här tråden, såg tidigare att det sas att text och kantskärpan skulle bli sämre med CMYK jämfört med PMS. Visst men det är väl en sanning med modifikation.
Teoretiskt räcker det ju med CMY för att trycka alla färger... det svarta trycket är ju med för att förstärka kontrasterna och trycka text. Eftersom Lantmäteriets data är vektorbaserade så kan man väl lägga alla textdata i det svarta lagret så är ju skärpefrågan löst på textdelen. Sen kan man ju lägga över andra detaljer som kan tryckas i svart på det svarta lagret så...?
[Ändrat av Tobbe_S 2006-01-20 kl 00:47]
 
Re: CMYK

Tobbe_S; sa:
Har ju varit en del inlägg om tryckskärpa i den här tråden, såg tidigare att det sas att text och kantskärpan skulle bli sämre med CMYK jämfört med PMS. Visst men det är väl en sanning med modifikation.
Teoretiskt räcker det ju med CMY för att trycka alla färger... det svarta trycket är ju med för att förstärka kontrasterna och trycka text. Eftersom Lantmäteriets data är vektorbaserade så kan man väl lägga alla textdata i det svarta lagret så är ju skärpefrågan löst på textdelen. Sen kan man ju lägga över andra detaljer som kan tryckas i svart på det svarta lagret så...?
[Ändrat av Tobbe_S 2006-01-20 kl 00:47]
Jag skriver en kommentar till inlägget i en annan befintlig tråd ägnad mer åt prodktionsteknik, jag ska bara hitta den först.
/orbjörn
 
Metria/Division I

Jag vet inte hur populärt det är att väcka trådar som sover. Men jag fick för en gång skull tid att läsa igenom tråden och alltid är det ju något man hänger upp sig på. Mest frågor till dig Torbjörn (Djuvfeldt), hoppas du fortfarande läser Utsidan!

En väg att sänka priserna är ju att låta någon annan aktör komma in och erbjuda tjänster liknande de som Lantmäteriet tagit fram (kartor, CD-skivor, ...) så att det blir konkurrens. Vet inte hur mycket detta kan sänka priserna. Som bäst kanske man kan hoppas på en oligopolmarknad med dess egenheter.

Jag förstår inte riktigt Lantmäteriverkets tänkta organisation framförallt med avseende på Metria och Division I. Torbjörn säger att Division I:

1. "inte utför uppdragsverksamhet på svensk marknad".
2. "inte utför kartografisk uppdragsproduktion"

Är det sant? Vad avses med uppdragsverksamhet/produktion? När vi (Utekartan) gjort våra kartor satt det en kartflicka på Division I som fixade kartunderlagen, om jag förstod det rätt.

Samtidigt som de inte utför uppdragsverksamhet säger Torbjörn att "Lantmäteriverkets nya återförsäljarmodell innebär att alla aktörer på marknaden (även Metria) får tillgång till grundläggande data på samma sätt." Detta låter lite som att man kan handla kartdata direkt från Division I?

Jag noterar att det finns ett återförsäljar/partner-begrepp inom Lantmäteriverket, http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=11133. Finns det någon här som konkurrerar med Lantmäteriets produkter eller använder de geografiskt data till andra tillämpningar?

Vad styr priserna som Division I har för geografiskt data? Finns det möjligen något direktiv från regering/riksdag?

Vore intressant att se vilka enheter/divisioner som är inblandade i produktionen av t.ex. den tryckta samt den digitala versionen av Terrängkartan, samt i vilka led det är öppet för konkurrens.
 
Finland

jonasolof; sa:
Hur det kom sig att man i Finland kunde välja en så hög kvalitet får vi väl fråga dem om... Dessutom finns där två olika leverantörer av topokartor i garminformat. Måhända skiljer sig den finska lantmäterimyndighetens prissättning vad gäller nyttjanderätter.
Vilka är de båda leverantörerna i Finland som har topokartor för Garmin?
 
Viss läser jag

Hej Krister

Jodå, jag läser Utsidan. Om jag skulle glömma så finns alltid e-postfunktionen som påminner om att någon väckt liv i en gammal tråd.

Ska försöka svara så gott det går...

Om leveranser...
1. "inte utför uppdragsverksamhet på svensk marknad".
2. "inte utför kartografisk uppdragsproduktion"

Det stämmer. Däremot har division I fortfarande rollen att bereda leveranser av data till skaran av återförsäljare som ansvarar för kontakten med slutkund. I en framtid kan dessa leveranser förmodligen automatiseras, men än så länge så sker det mesta av leveranserna av större mängder data med viss handpåläggning av en särskild leveransfunktion.

Jag vet inte riktigt när Utekartan fick sin leverans, möjligen kan det ha varit under en övergångsperiod då återförsäljarskaran inte riktigt var färdiga med sina egna rutiner. Därför kan ni möjligen haft en direktkontakt med leveransfunktionen.

Om återförsäljare...

Tanken är alltså att alla som önskar köpa data (undantaget de som köper rasterbilder via nätet) ska vända sig någon återförsäljare, och i det avseendet är Metria jämställd med övriga aktörer.

Om man får spekulera litet (och det kan väl vara tillåtet) så kanske uppdelningen mellan Metria och övriga Lantmäteriet blir ännu tydligare under den närmaste mandatperioden. Bolagisering/privatisering av affärsverksamhet i statlig regi är ju en linje som förespråkas av de nuvarande regeringspartierna.

Återförsäljare och partners är alltså Lantmäteriets förlängda arm ut till slutkunder, men det innebär ju att dessa företag ofta har fler produkter på programmet, och inte bara data från Lantmäteriet. Det finns allt en viss möjlighet att en återförsäljare tillhandahåller produkter som konkurrerar med de som kan härledas ur Lantmäteriets data, men jag ser inte det som särskilt kontroversiellt, snarare att det ökar valfriheten för den kund som kontaktar en återförsäljare.

Finansiering och priser...

Prisdiskussioner är alltid svåra, och även om jag personligen tycker att prisnivån är för hög, så har regering och riksdag anvisat Lantmäteriet att delar av kostnaderna för att att underhålla databaserna ska finansieras med intäkter från försäljning.

Jag minns inte riktigt vad jag har skrivit om förhållandena mellan anslag och avgifter i den artikel som denna tråd refererar till (första inlägget), men inga större förändringar är gjorda det senaste året, så texten gäller nog fortfarande.

Vem producerar vad...

Division I är ensam ansvarig för produktion av digitala och tryckta produkter. Visserligen har division F (Fastighetsbildning) ansvaret för att uppdatera fastighetsinformation i GGD (Grundläggande Geografiska Data), men de producerar enbart de kartor som ingår i dokumentationen av en förrättning, och då i de exemplar som tillfaller respektive sakägare.

Utöver det förekommer visserligen viss myndighetsservice som innebär att enskilda personer kan beställa enklare utskrifter till självkostnadspris vid besök på något Lantmäterikontor.

Produktion av kartor i större upplagor (eller föralldel enstaka digitaltryckta exemplar via tjänsten DinKarta) är ett ansvar för enbart division I.

När det gäller on-demand produktionen är dock fortfarande Metria iblandade, då det är de (Kartförlaget) som äger och driver själva trycksystemet. Metria agerar i det fallet som en underleverantör till division I, och i princip skulle andra aktörer med motsvarande kapacitet kunna vara tänkbara karttryckare (i teorin i alla fall). Anledningen till att Metria har den rollen är ett arv från tidigare organisation inom Lantmäteriet, dvs. innan åtskillnaden mellan Metria och övriga delar av Lantmäteriet genomfördes.

För samtliga allmänna kartor, oavsett om de levereras i digital eller tryckt form, gäller att division I producerar materialet som krävs för tryckt eller digital distribution.

I fallet karttryck får Metria ta över CTP-filer (Computer To Plate) för de offsettryckta produkterna, eller filer som är färdiga att digitaltryckas.

Vissa delar av produktionen kan möjligen läggas ut, men vad man i sammanhanget ofta glömmer bort är att Sverige inte har någon egen verksamhet för militär kartläggning, vilket är fallet i många andra länder.

För Terrängkartan innebär det att Lantmäteriet är ålagda att ha viss beredskap i händelse av krissituationer, som gör att t.ex. Försvarets behov av tryckta produkter ska kunna tillgodoses den dagen så krävs. En viss kontroll över produktionsresurserna är alltså nödvändig för att kunna leva upp till de kraven.


Det får räcka för tillfället, men jag ger gärna förtydligande svar för den som är intresserad.

/torbjörn
 
Komplettering

Jag läste nog litet slarvigt angående 'kartflickan'...

Om det var så att Utekartan beställde kartografiskt bearbetat material (i princip tryckfärdigt) så gäller det förfarandet fortfarande. Det finns vid sidan av Lantmäteriet ingen aktör på den svenska marknaden som har utvecklade rutiner för att åstadkomma den kartografi som förekommer i t.ex. Terrängkartan.

/torbjörn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Lantmäteriets kartor & Microsoft XL Navigering 2
errbe Grymma priser hos LM Navigering 1
PR Var köper man GPS till vettiga priser? Navigering 24
wisher Priser på Garmin Navigering 41
morgan.sandberg GPS priser i Sverige. Navigering 12
buster23 GPS-priser flyttat till Forum "leverantörer" Navigering 0
bertilstenfeldt LMV's priser Navigering 6
Avslutatmedlemskapx Portabla väderstationer, tester och priser Navigering 0
niking Höjda priser från Lntmäteriet Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.