Lantmäteriets priser

Re: Re: Lantmäteriets vinst....

tobbedj; sa:
niking; sa:
... ökar med 3 miljoner kr och alla avgiftfinansierade resultatområden ger vinst, liksom alla 3 divisioner.

Mer info på http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_NewsPage.aspx?id=9435

/Niklas

Det skulle vara roligt att höra din egen åsikt om detta, eller vill du bara få igång ytterligare en förvirrad debatt om vad Lantmäteriet ska använda sina vinster till?

/torbjörn

Personligen ser jag nog att priset på de mer allmänt riktade tjänster och produkter (t.ex. den digitala gröna kartan och Map Mate) nog skulle kunna sänkas en hel del, vilket lätt skulle kunna tas igen på en ökad försäljning. Denna typ av produkter har ju trots allt ett stort allmänintresse, inte minst med den ökade GPS-amvändningen i friluftslivet.

Har lantmäteriet någonsin ställt sig frågan hur många kartor som inte blir köpta bara för att kunderna anser att priset är på tok för dyrt? Eller hur många extra kartor skulle lantmäteriet sälja om priset t.ex. halverades? Trots allt talar jag här om produkter där grundmaterialet förvisso är dyrt att framställa, men där själva kopieringskostnaden är en spottstyver i sammanhanget.

Däremot anser jag att de fastighetsrelaterade tjänserna nog har en realistiskt kostnadsnivå (även om den säkerligen kan justeras en del). En fastighetsreglering är ju trots allt bara något som intresserar den enskilde fastighetsägaren + eventuella grannar (och skattekontoret!). Jag skiter ju fullständigt i var din ägogräns går, så vida inte din fastighet råkar gränsa till min fastighet längs den aktuella fastighetsgränsen... Därför bör varje fastighetsreglering i princip vara helt självfinansierad, vilket den alltså redan är om jag förstått saken rätt.

Annars tycker jag nog att en debatt om lantmäteriets vinst ligger väl i linje med en debatt om lantmäteriets priser, som denna tråd ursprungligen handlar om. Jag vill därför gärna få igång en allmän debatt om just denna koppling här.

/Niklas
 
Store; sa:
Det skulle vara intressant att förstå hur Lantmäteriet har förhållit sig till http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/1525
Jag har faktiskt läst utredningen, men det var några månader sedan, så ett mer genomarbetat svar på din fråga kan jag inte ge just nu. Jag vill friska upp minnet först.

De facto har regeringen ännu inte lagt fram någon proposition som ett resultat från utredningen. Detta kan tolkas så att om man från regeringshåll inte tror sig nå majoritet för sitt förslag, så avvaktar man hellre än att gå på pumpen.

Denna situation är ganska frustrerande för oss på Lantmäteriet.

För att i möjligaste mån möta den kritik som utredningen för fram, har en rad åtgärder genomförts i utredningsförslagens anda. Några av dem beskrivs nedan.

Organisationen ser ut så här (för den som behöver en repetition):

Division Metria - ren uppdragsdivision, inte en krona i anslag

Division F - ren uppdragsdivision, får dock miljoner av anslagsmedlen varje år för att kunna bidra till uppbyggnaden av grunddata.

Division I - förvaltningsorganisation, inkomster från avgifter vid tillhandahållande av grundläggande information, samt anslagsmedel.

Genomförda åtgärder

Affärsverksamheten som tidigare var litet otydligt organiserad, har stramats upp och ekonomierna är åtskilda i ännu högre grad än tidigare.

Division I, som är ansvarig för uppbyggnad och förvaltning av grundläggande fastighetsinformation och geografisk information, utför ingen uppdragsverkamhet på svensk marknad.

Bildverksamheten med flygfotografering är helt inlemmad i divisionen, och utför endasat produktion för den allmänna kartlägningens räkning. Lantmäteriets flygfotosektion är inte längre en aktör på marknaden för specialfotograferingar (låghöjd) i sverige, utan koncentrerar sig på rikstäckande bildförsörjning.

All försäljning av grunddata (fastighetsinformation och geografisk information) sköts via återförsäljare. Attärsdivisionen Metria likställs med övriga återförsäljare.

Division I utför ingen kartografisk uppdragsproduktion, utan har i uppdrag att driva den verkssamhet som resulterar i allmänna kartor. Andra produkter kan tas fram av hugade aktörer, där Metria även här ges samma villkor som övriga.

Produktion och distribution av produkter från databas till leveransklar allmän karta (tryckt eller digital) hanteras av Kartförlaget, en enhet inom Metria.

Samtliga förändringar syftar till att ge Lantmäteriet bättre beredskap för de åtgärder som eventuellt kan komma att föreslås i en kommande proposition.

Exempel: Om förslaget skulle bli att knoppa av affärsverksamheten inom Metria så kan detta göras utan alltför lång startsträcka.

Jag ska läsa igenom utredningen en gång till för att se om det finns mer att kommentera.

/torbjörn
 
Lantmäteriutredningen

Här kommer ett något fylligare svar på Store's fråga...

Det är inte så lätt att kommentera en utredningsrapport på drygt 500 sidor, så för att göra det litet lättare för mig så begränsar jag mig just nu till sammanfattningen som endast är 12 sidor lång.

Utredningens omfattning

Utredningen omfattar hela Lantmäteriet, och är även en utvärdering av de organisationsförändringar som skett sedan mitten av 1990-talet.

Tidigare omstruktureringar

- Lantmäteriet och Centralnämnden för FastighetsData (CFD) fördes samman.

- Ett stort antal småmyndigheter inom fastighetssidan slogs ihop till länsvisa lantmäterimyndigheter.

- Finansiering av grundläggande geografisk information förändrades; staten finansierar uppbyggnad och del av förvaltning, medan användaravgifter finansierar tillhandahållande och del av förvaltning.

- Lantmäteritaxan (fastighetsbildning) sågs över.

Utredningen konstaterar att omstruktureringskostnaderna vid minskning av personalstyrkan med c:a 1000 personer blev högre än väntat. Sviterna efter omstruktureringen plågade Lantmäteriet under flera år efteråt.

Fastighetsbildning
Det förändrade arbetssättet vid förrättningar har inte helt givit förväntat resultat. Bland annat anges att "Priset på förrättningarna upplevs av sakägarna som en kritisk faktor."

Utredningen konstaterar dock att det inte finns några brister i rättssäkerhet eller andra kvalitetsbrister inom verksamheterna.

Grundläggande geografisk information och fastighetsinformation
Utredningen slår fast att Lantmäteriet klarat sina mål att bygga upp databaser med grundläggande information.

Vidare ledde den nya finansieringsmodellen till att priserna på geografisk information sänkts kraftigt, och att detta lett till ökad användning.

Avgifterna (användarbidrag) för tillhandahållande av geografisk information har i stort sett kompenserat Lantmäteriet för minskade statliga anslag.

Många användare upplever dock fortfarande att priserna på geografisk information är för höga.

Produktions- och uppdragsverksamhet
Utredningen pekar på den otydliga organisationen med en produktion- och uppdragsdivision som utför både anslagsfinansierad produktion och externa uppdrag.

Sammanfattning kring omstruktureringar
Utredningen konstaterar att de förväntningar som staten hade inför strukturförändringarna i storet sett infriats.

Staten får dock en liten känga, då man varit för optimistisk avseende ekonomiska konsekvenser, och att Lantmäteriet inte gavs de ekonomiska förutsättningarna att genomföra förändringarna utan stora påfrestningar för personalen.

Så långt tidigare omstruktureringar...


Utredningen kommer därefter med ett antal överväganden och förslag. Jag utelämnar de delar som har med fastighetsbildning och fastighetsregistrering att göra, då det inte är huvudtemat för den aktuella tråden.

Den grundläggande informationsförsörjningen

Utredningen slår fast att "Utvecklingen av tjänster på marknaden genom andra aktörer skall främjas", och fortsätter med förslaget om bildandet av ett Geodataråd, och att Lantmäteriet ges samordningsansvar för området geografisk information och fastighetsinformation.

Åtgärder: Lantmäteriet har det senaste året ägnat mycket kraft åt att träffa avtal med kommuner med egen fastighetsbildningsverksamhet, i syfte att göra registerkartan rikstäckande. Detta innebär att kommunalt lagrad fastighetsinformation kan användas för uppdatering av en Nationell Digital Registerkarta (NDRK). Kommunerna får ersättning för sitt bidrag till den rikstäckande databasen.

Jag vet tyvärr inte hur långt arbetet kommit med etablering av ett Geodataråd.


Lantmäteriet som marknadsaktör

Bolagisering
Utredningen gör bedömningen att det inte bör genomföras någon bolagisering av hela eller delar av uppdragsverksamheten (Metria). Staten bedöms inte ha något skäl för att ha denna typ av verksamhet i ett statligt bolag.

Begränsningar i uppdragsverksamheten
Utredningen konstaterar att Lantmäteriet konkurrerar med andra företag, och att detta leder till marknadsstörningar och förtroendeförluster för Lantmäteriet. Utredningen föreslår därför att "verksamhet som är konkurrensutsatt och inte med hänsyn till särskilda skäl bör behållas inom Lantmäteriverket skall upphöra eller avskiljas".

Åtgärder: Metria är sedan 2004-07 tydligt åtskiljt från från övriga divisioner. De verksamheter som utredningen pekar ut som tänkbara att avyttra (kartografisk uppdragsverksamhet, direktförsäljning av kartor, flygfoto och fotogrammetri, geodetisk mätning, mm - ja läs utredningen själva), ingår i sin helhet i Metria.

Produktionsresurserna för geografisk informationsinsamling och förvaltning, samt flygbildsverksamheten, har förts till divisionen Informationsförsörjning. Dessa enheter kommer i fortsättningen enbart att arbeta inom nationella program för försörjning av flygbilder och annan geografisk information.

Lantmäteriet avvaktar nu regeringens proposition, och kan i nuläget inte göra så mycket mer än att invänta beslut om en eventuall avyttring.


Lantmäteriet som marknadsfrämjare
Utredningen föreslår att "den grundläggande utgångspunkten för Lantmäteriverkets framtida roll skall vara att främja marknades utveckling genom privata aktörer...". Utredningen föreslåt också inrättandet av ett Marknads- och konkurrensråd med extern ordförande utsedd av Rregeringen.

Åtgärder: Lantmäteriverkets nya återförsäljarmodell innebär att alla aktörer på marknaden (även Metria) får tillgång till grundläggande data på samma sätt. Priserna på den grundläggande informationen har sänkts gentemot återförsäljarskaran. Ingen följdproduktion kommer i fortsättningen att utföras av informationsägaren (division I).

Regeringen har inte kommit till skott med att utse någon ordförande för ett Marknads- och konkurrensråd. Lantmäteriet väntar...


Kommentar: Möjligheterna för Lantmäteriet att utföra anpassningar av de allmänna kartorna för olika användningsområden är numera starkt begränsade. Det innebär att marknadens aktörer måste ta ansvar för framställning av skridskokartor, amfibiekartor, vandringsledskartor (undantaget Fjällkartan), m.fl. produkter.

Finansiering av lantmäteriverksamheten

Här måste jag för sammanhangets skull klippa in en stor del av utredningens text:

Vi har funnit att prissättningen av den grundläggande geografiska informationen och fastighetsinformationen även i fortsättningen bör grundas på principen om uttagskostnad samt ett bidrag till förvaltningen av databaserna. Denna princip har gått att förena med
en ökad användning av data, ger en bred och långsiktig bas för finansieringen av den grundläggande informationen och stimulerar användarinflytande.

Vi föreslår utifrån vår analys av bl.a. priskänslighet att priserna för strategiskt valda delar av den grundläggande geografiska informationen skall sänkas för att nå en ökad användning som stimulerar marknaden för geografisk nformationsteknik och underlättar den offentliga sektorns informationsförsörjning.

Regeringens styrning av användarbidragen och Lantmäteriverkets insatser för en ökad informationsanvändning bör ske genom en utvecklad mål- och resultatstyrning och inte genom fastställande av ett takbelopp för användarbidragen.


Som synes nämns inga av de mer konsumentinriktade produkterna, vilket innebär att även utredaren förbiser privatanvändrna. Vi får hoppas att kommande regleringsbrev i stället blir tydligare på den punkten.

När det gäller prisfrågor kan jag i nuläget bara diskutera övergripande principer och fattade beslut. Vad som försiggår bakom kulisserna inom Lantmäteriet inför kommande beslut är jag förhindrad att berätta.

Åtgärder: Lantmäteriet genomförde för något år sedan en prisutredning som syftade till att lämna förslag på en mer rättvis prismodell. I min artikel om prissättning nämner jag delar av utredningens förslag, och tar därför inte upp samma sak på denna plats.


/torbjörn (långrandig som vanligt :) )
 
Gunnar Syk har kommenterat artikeln om priser direkt i anslutning till artikeltexten. Det är enklare att kommentera Gunnars synpunkter i denna tråd, samtidigt som läsbarheten blir bättre.

Ledningen på Lantmäteriet saknar enligt min bestämda mening förståelse och intresse för att göra goda affärer till gagn för verksamheten och allmänheten.

Därför bör man sluta leka monopolaffär med planekonomisk prissättning och i stället göra hela sin kartdatabas enkelt och billigt tillgänglig för oss finansierande medborgare!
För att kunna bemöta dessa synpunkter vill jag hemskt gärna veta på vilket faktaunderlag du grundar dina åsikter.

Jag försöker för egen del använda så mycket faktaunderlag som möjligt i mina artiklar och inlägg, och förväntar mig då att de som kritiserar Lantmäteriet också har gjort en rejäl ansträngning att läsa på. Först då går det att föra en konstruktiv dialog.

Tillåt mig utveckla min sakliga syn i denna högintressanta fråga som glädjande nog kommer upp i såväl en generöst utvecklande artikel av Lantmäteriets Torbjörn Djuvfeldt som i inlägg från några läsare. Jag vet att det finns folk inom detta statliga verk som förordar ett nytänkande med dramatiska prissänkningar på t ex material ur befintlig databas.
Jag har inte möjlighet att yppa så mycket som jag skulle vilja i denna fråga.

Jag anser att ett prisexempel skulle vara 395 kr eller varför inte 99 kr för att få köpa en DVD med hela Sverige i skala 1:50 000. Ja, ettorna och nollorna finns ju redan lagrade i deras databas.
Priserna är för höga idag, det håller jag med om, men de prisnivåer du föreslår baseras på bristande insikt i vad det faktiskt kostar att sköta distribution på ett effektivt sätt, inte bara hos Lantmäteriet utan även hos övriga nationella kartorganisationer i Europa.

Om alla åsikter om prissättning, kvalitet och användning vägs samman så får man följande önskelista:

- Det ska vara enkelt att skaffa data, och det ska vara nästintill gratis.

- Kartbilder ska vara skiktade så att man kan välja vad som ska visas eller inte.

- Data skall vara aktuella.

- Data ska gå att använda i valfritt system.

- Innehållet i kartorna ska vara detaljerat och ha en noggrannhet som medger säker navigering med bl.a. GPS.

Dessa önskemål är mycket svåra att möta med nuvarande ekonomi och instruktioner från staten.

Lantmäteriet kan säkert sänka priserna rejält på rastervarianter av de allmänna kartorna. Det är de produkter som kan räknas in i grunddata, och som Lantmäteriet möjligen kan få ett fortsatt ansvar att distribuera, och då som en komponent i en god samhällsservice.

Övriga mer avancerade dataformat levereras sedan årsskiftet via återförsäljare, i enlighet med omvärldens syn på hur Lantmäteriet ska stimulera användning av data och sund konkurrens inom GIS-området.

Den relativt nya återförsäljarmodellen har väl inte "satt sig" riktigt ännu, men några kommentarer från det hållet indikerar att man betraktar Lantmäteriets priser i tjänsten DinKarta som alltför låga(!) och gör bedömningen att man själv inte kan konkurrera med egna lösningar.

Försäljningsvolymerna och Lantmäteriets intäkter skulle sannolikt öka dramatiskt samtidigt som kostnaderna för DVD-brännare m m skulle utgöra något marginellt i sammanhanget.
Det är korrekt att utrustning är billig. Och vi har redan brännarrobotar för massproduktion av CD och DVD. Men det är inte det som kostar pengar i sammanhanget. Vad som drar resurser är utveckling och drift av de produktionsrutiner som behövs för att klara uppdatering av rasterdata från Lantmäteriets vektordatabaser.

Likaså är själva distributionsledet heller inte gratis. Avancerade nättjänster som t.ex. DinKarta kräver ett ganska tungt maskineri i bakgrunden, samt resurser för underhåll, drift och övervakning, vilket heller inte är gratis.

Inte illa att kunna göra allmänheten en glädjande tjänst samtidigt som Lantmäteriet kan få in mer pengar till utveckling av sina tjänster. Och, inte minst, ett kluster av entreprenörer inom GPS-teknik och liknande får ökade affärschanser till gagn för hederlig eftersträvansvärd ekonomisk utveckling som i slutänden ger högre BNP. Precis vad regeringen önskar!
Halleluja! :) (Ursäkta kommentaren, den är inte elakt menad, jag blev bara upprymd av visionen.)

På köpet underlättar mitt förslag för utvecklingen inom turistindustrin – som numera är värd lika mycket exportintäkt som Sveriges samlade stålindustri. Man kan föreställa sig vilken av dessa båda som ökar mest framöver… Slösa inte bort de investeringar Lantmäteriet redan gjort - skaffa en DVD-brännare och börja sälja på allvar!
En enda brännare är en spottloska i Mississippi. :)

Det finns en fantastisk marknad att börja jobba med. Jag vill även tillägga att de papperskartor som man trots allt kan vilja köpa i storformat, rimligtvis inte alls är alltför högt prissatta. Logistik och viss fysisk lagring kräver naturligtvis sina resurser.
Kartor i större format kommer att finnas också i fortsättningen, men då i områden där det är ekonomiskt försvarbart att utnyttja offsettryck, dvs försäljningsvolymerna måste vara såpass stora för varje blad att det lönar sig att trycka några tusen ex.

Men även här bör en utveckling kunna ske liknande den inom bokförlagsverksamhet – där kan man med relativt kort varsel snabbt trycka upp det som plötsligt efterfrågas, eftersom kostnaderna tack vare ”desktop publishing” sjunkit. Den beställningstjänst Lantmäteriet erbjuder i dag, kan bara trycka kartor i relativt litet format.
Lantmäteriet trycker kartor On-demand med en Xeikon rullmatad digitalpress med maximal tryckbredd på 47 cm. Denna utrustning har ännu ingen utmanare på marknaden som kan matcha kombinationen tryckformat, tryckkvalitet, hastighet och produktionsekonomi.

Vi har av praktiska skäl valt formatet A2 som standard (42 x 60 cm). Detta för att få en strömlinjeformad hantering av efterbehandling och leverans.

Den dag det på marknaden kommit en digitalpress med kapacitet att trycka åtminstone 70x100-ark, upplösning 1200 dpi och med möjlighet att trycka enstaka unika kartexempler i full fart (minst 10-15 ark/minut), då kommer vi på Lantmäteriet att ta oss en allvarlig funderare på hur vi ska komma åt att utnyttja en sådan utrustning.

I dagsläget finns endast plotterteknologi som kan åstadkomma någorlunda stora format i den kvalitet som krävs för kartor.

Plottertekniken är dock illa lämpad för den grad av automation som vi redan har idag med vår digitalpress, samtidigt som materialkostnader för storformats bläckstråleplottrar är väldigt hög i jämförelse.

Här kommer även in önskemål om karttryckning i slitstarkt material såsom tyvek eller dylikt.
Tyvek kan vi av tekniska skäl inte använda i vår digitalpress (materialet skulle smälta!) men det kommer att finnas möjlighet att beställa kartor på annat slitstarkt material. Vi hoppas kunna få in stöd för detta i produktionssystemet under kommande vinter.

Slutligen vill jag gärna tipsa läsare om en riktigt bra och trevlig gratistjänst som gör att du på din dator båda kan titta på och skriva ut i praktiken terrängkartan med sin detaljrika skala: Gå in på Länsstyrelsernas http://www.gis.lst.se och klicka på önskat län uppe till höger och vidare dit du vill på kartan. Genom att klicka på en utvald geografisk punkt upprepade gånger, kommer du till slut att få en mycket detaljrik kartbild som t o m går att skriva ut! Denna möjlighet gör att Lantmäteriets liknande tjänst till astronomiskt pris ytterligare understryker vikten av ändring i deras prissättning enligt mitt förslag ovan. Lycka till!
Lantmäteriet har tjänsten DinKarta som låter användaren beställa digitala kartor via nätet. Tjänsten har naturligtvis sina begränsningar, men de är i första hand betingade av att alla besökare inte har tillgång till bredband. I och med det blir prestanda alldeles för dålig om man vid varje panorering eller skalförändring skulle uppdatera större delen av skärmen. Samma tanke gäller även Lantmäteriets KartSök med Ortnamn, och jag gissar att samma insikter spelat in vid utformning av Utsidans karttjänst Kartpunkter.

Länsstyrelsernas "tittskåp" är just det, en möjlighet för intresserade att se länsstyrelsernas egna teman mot en kartbakgrund levererad av Lantmäteriet. Det är ingen beställningsfunktion för hela kartinnehållet, utan de data som kan laddas hem är begränsade till Shape-filer för de data som samlats in av de olika länsstyrelserna.

Länsstyrelsens tittskåpstjänst är därför svår att jämföra med Lantmäteriets tjänster, då de har olika syften.

/torbjörn
 
Din karta

Jag tycker tjänsten Din Karta som lantmäteriet tillhandahåller funkar utmärkt om det inte vore för priserna.

Jag brukar köpa små RIK filer över områden som jag ska besöka men jag hade gärna köpt mer/större för en vettigare pris.

Terrängkartan kostar 1,19 kr per km2, det gör att ska du tex köpa digital karta över ett lika stort område som en tryck terräng karta från bokhandeln som är på 25*25 km. Så måste du betala 744 kr!

Kan någon motivera varför det är ett dyrare km2 pris på dessa digitala kartor än de tryckta som säljs via ex bokhandlarna? Produktionskostnaden kan då inte motivera prisskillnaden. Eller?
 
Re: Din karta

ajn; sa:
Kan någon motivera varför det är ett dyrare km2 pris på dessa digitala kartor än de tryckta som säljs via ex bokhandlarna? Produktionskostnaden kan då inte motivera prisskillnaden. Eller?
Du kan visserligen få den till fjärdedelen av detta pris om du väljer upplösningen 10 m/pixel, men det är fortfarande för dyrt.

Vi bråkar litet internt på Lantmäteriet ett tag så får vi se vad som händer...

/torbjörn
 
rasterdatas upplösning

Det är en väldigt lång tråd och jag har inte läst alla inlägg men Torbjörn: vilken är den maximala upplösningen ni kan erbjuda av rasterdata för Terrängkartan i skala 1:50.000?

Vad jag förstår är det den som används vid digitaltryckning av Terrängkartan, rätt?

Är den tillräckligt bra för tryckning även i offset enligt Lantmäteriets mening?

/Peter
 
Re: rasterdatas upplösning

pete_d; sa:
Det är en väldigt lång tråd och jag har inte läst alla inlägg men Torbjörn: vilken är den maximala upplösningen ni kan erbjuda av rasterdata för Terrängkartan i skala 1:50.000?

Vad jag förstår är det den som används vid digitaltryckning av Terrängkartan, rätt?

Är den tillräckligt bra för tryckning även i offset enligt Lantmäteriets mening?

/Peter
Frågan är ny, och klart värd att besvara, oavsett om tråden är lång eller inte.

Den maximala upplösningen för rasterprodukter av Terrängkartan som kan köpas på CD eller via DinKarta är 5 m/pixel. Denna kvalitet är tillräckligt bra för utskrifter för eget behov.

Men det är inte rasterdata som är utgångsdata vid produktion av tryckta kartor.

Vid tryckning utgår produktionsprocessen alltid från vektordata, som efter ett antal bearbetningsteg konverteras till raster i momentet innan tryckning.

Rasteriseringen, eller "rippningen" som det brukar kallas med fackslang, sker till olika upplösning beroende på tryckmetod. Rippning för digitalt tryck ger en upplösning på 600 dpi (dots per inch), medan rippning för offsettryck kan ske till upplösningar av 1200 dpi eller högre.

Upplösningen 600 dpi motsvarar litet drygt 2 m/pixel i skalan 1:50000, vilket är på gränsen för att det ska bli ett bra resultat vid digitaltryckning av kartor. Begränsningen sätts av den utrustning vi använder (Xeikon digitalpress).

Så, som svar på frågan: 5m/pixel (eller 254 dpi) anses vara för låg upplösning för offsetkvalitet, och den inställningen delas nog av de flesta som håller på med produktion av trycksaker.

För den som önskar använda Terrängkartan som underlag för följdproduktion, går det att beställa rasterdata i mycket hög upplösning, men då är det andra kanaler än nättjänsterna som måste användas, då vi inte har sådana data på lager utan måste framställa dem på nytt för varje sådant uppdrag.

/torbjörn
 
Jag tycker att det är synd att man inte kan köpa RIK-kartor från lantmäteriet till en vettig prislapp. 4000 kostar ett län. Det är helt obegripligt mycket för en privatperson. Ett alternativ är då att köpa små bitar och ladda hem från deras hemsida. Märkligt nog kostar en karta 5 gånger så mycket för att den är digital. Ett grönsaksblad (papper) kostar ca 90 kronor, ska man köpa samma karta som .RIK kostar den ca 450 kronor. Hur kan det vara dyrare att köpa den digitalt? Priset borde vara lägre då LM slipper tryckkostnader, lagerkostnader, hantering samt vinst till återförsäljare. Ett lämpligt pris vore kanske 50 kr.

Jag skulle vilja: Ha möjlighet att ladda hem terrängkartan för exempelvis 50 kronor per del. Sedan skulle jag vilja att man kunnde knyta ihop flera kartor i tex Fugawi allt eftersom man köper nya.

Tänk vad Lantmäteriet fick sälja mycket kartor om man enkelt kunnde köpa en digital karta över området som man ska besöka till helgen. För 50 kronor så skulle jag ladda hem kartor över många intressanta platser i sverige. Perfekt när man vill planera nästa vandring...
 
mathias; sa:
Jag tycker att det är synd att man inte kan köpa RIK-kartor från lantmäteriet till en vettig prislapp. 4000 kostar ett län. Det är helt obegripligt mycket för en privatperson. Ett alternativ är då att köpa små bitar och ladda hem från deras hemsida. Märkligt nog kostar en karta 5 gånger så mycket för att den är digital. Ett grönsaksblad (papper) kostar ca 90 kronor, ska man köpa samma karta som .RIK kostar den ca 450 kronor. Hur kan det vara dyrare att köpa den digitalt? Priset borde vara lägre då LM slipper tryckkostnader, lagerkostnader, hantering samt vinst till återförsäljare. Ett lämpligt pris vore kanske 50 kr.

Jag skulle vilja: Ha möjlighet att ladda hem terrängkartan för exempelvis 50 kronor per del. Sedan skulle jag vilja att man kunnde knyta ihop flera kartor i tex Fugawi allt eftersom man köper nya.

Tänk vad Lantmäteriet fick sälja mycket kartor om man enkelt kunnde köpa en digital karta över området som man ska besöka till helgen. För 50 kronor så skulle jag ladda hem kartor över många intressanta platser i sverige. Perfekt när man vill planera nästa vandring...
Håller med. Jobb pågår. Kan inte säga mer.

/torbjörn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Lantmäteriets kartor & Microsoft XL Navigering 2
errbe Grymma priser hos LM Navigering 1
PR Var köper man GPS till vettiga priser? Navigering 24
wisher Priser på Garmin Navigering 41
morgan.sandberg GPS priser i Sverige. Navigering 12
buster23 GPS-priser flyttat till Forum "leverantörer" Navigering 0
bertilstenfeldt LMV's priser Navigering 6
Avslutatmedlemskapx Portabla väderstationer, tester och priser Navigering 0
niking Höjda priser från Lntmäteriet Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.