Lantmäteriets priser

Om konsumentprodukter...

God morgon!

Jag funderade litet nu på morgonen hur jag ska hantera diskussioner om renodlade konsumentprodukter i den här tråden. Jag erkänner att jag är för dåligt påläst för att kunna föra ett sakligt resonemang kring de exempel på produkter som Ola nämner i sitt inlägg.

Olas inpass fick mig att inse att den lilla utredning jag fick i uppdrag att utföra (se: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32494) bör kompletteras med en redovisning av produkter från andra kartmyndigheter, samt en enklare jämförelse med andra programvaror i samma kategori (OziExplorere, Fugawi, m.fl).

Så, med risk för att bli missförstådd och anklagad för att smita från diskussionen, vill jag ägna några dagar åt att bli bättre påläst. Jag återkommer så småningom med en redogörelse för vad jag kom fram till.

Men det finns ju annat i min artikel som kan vara värd en mer ingående diskussion, så ge inte upp för det. :)

/tobbe
 
Re: Kartpapper

tobbedj; sa:
En liten komplettering till föregående inlägg.

Tyvek är bra, men det finns faktiskt material som är nästan lika bra, men till betydligt lägre pris.

Jag borde ha specificerat mig mer - jag menade egentligen "...eller liknande material som gör att kartans bäst före-datum inte beror på om den faller i småbitar utan om data är aktuella eller inte" :)

(Som vanligt blir ju det första kända varumärket ofta synonymt med produkttypen.)

Jag snackade med Kartbutiken i går, och de bekräftade att det fanns saker på gång, bland annat vad gäller Fjällkartan.
Hurra för det!
 
Fler Tyvekkartor på ev gång

En förstudie inom 2 långfärdskridskoföreningar pågår om att ta fram fler Tyvek kartor. Kartdata kommer då (som alltid) från Lantmäteriverket, men tillverkningen kommer precis som de nuvarande Tyvek kartorna att göras av Harry Flam http://www.firmaflam.se

Per Brune
 
Tyvek kartor och prissättning

När SSSK kartan tryckt på tyvek av firmaflam kom ut såldes den till medlemarna i SSSK för 750kr vill jag minnas. Detta är en bråkdel av vad motsvarande kartmaterial tryckt på papper kostar i butik. Var dessa kartor subventionerade eller hur kunde det vara så billigt trots att tyvek är ett så dyrt och krångligt material att trycka på??
Det vore nog bra med lite mer konkurens på konsumentprodukt sidan...
 
Re: Tyvek kartor och prissättning

Anders.Appelqvist; sa:
När SSSK kartan tryckt på tyvek av firmaflam kom ut såldes den till medlemarna i SSSK för 750kr vill jag minnas. Detta är en bråkdel av vad motsvarande kartmaterial tryckt på papper kostar i butik. Var dessa kartor subventionerade eller hur kunde det vara så billigt trots att tyvek är ett så dyrt och krångligt material att trycka på??
Det vore nog bra med lite mer konkurens på konsumentprodukt sidan...

Jag tycker Harry Flam's Allväderskartor verkar vara ett bra exempel på att det inte är omöjligt att lösa nyttjanderätt för allmänt kartmaterial och ändå kunna erbjuda bra priser. Den som kan få volym på upplagor har också möjlighet att pressa priserna. Om priset till medlemmar i SSSK är 750 kr verkar det finnas någon sorts subventionering med i bilden, då det på flam's hemsida anges ett pris av 1290 för hela setet med kartor.

Men varför inte ställa frågan till Firmaflam också?

Mvh
Torbjörn
 
1290:- för tyvek kartorna är fortfarande en bråkdel av vad papperskartorna kostar...
Lite intressant är att den digitala gröna kartan kostar ca 3 ggr mer än tyvekkartan från firma flam. Vet inte exakt om de täcker samma område, men område AB och tyvek utgåvan täcker ungfär samma område...
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2005-05-17 kl 14:21]
 
Anders.Appelqvist; sa:
1290:- för tyvek kartorna är fortfarande en bråkdel av vad papperskartorna kostar...

Ok, mitt fel, jag skrev ihop svaret och bäddade för missförstånd:

För det första:
Priset 1290 antar jag är ett pris som är affärsmässigt ok för Firmaflam för att få produkten att gå ihop. Om så är fallet bör det finnas möjligheter också för fler aktörer att skapa följdprodukter från allmänt kartmaterial.

För det andra:
Prisskillnaden mellan 1290 och 750 innebär att någon (jag vet inte vem) på något vis subventionerat produkten till SSSK:s medlemmar.

Har du tänkt på detta:
Följdprodukter kan ju tas fram av den som har kommersiellt intresse av att göra det, och kan begränsas till de områden där det finns förutsättningar att få tillräckligt stora volymer (dvs där det bor folk).

Nu raljerar jag litet: Om Lantmäteriet kan strunta i tryckning av kartor i norrlands inland där ett blad kanske säljs i 3 exemplar per år, då kan vi också vara med och konkurrera (i teorin i alla fall) i de delar av landet där vi kan sälja mycket. :)

Allvarligt talat, Lantmäteriets uppdrag är att tillhandahålla tryckta kartor över hela landet, oavsett om det är en god affär eller inte. Det blir sålunda så att storsäljarna är med och bekostar de blad som ligger och samlar damm på hyllorna. Allt för att en stackars glesbygdsbo inte ska behöva betala den faktiska produktionskostnaden för det fåtal kartblad som kanske kommer att säljas över hemmatrakten under en 10-årsperiod.

/torbjörn
[Ändrat av tobbedj 2005-05-17 kl 14:53]
 
Re: Om konsumentprodukter...

tobbedj; sa:
...bör kompletteras med en redovisning av produkter från andra kartmyndigheter, samt en enklare jämförelse med andra programvaror i samma kategori (OziExplorere, Fugawi, m.fl)....

Det visade sig gå ganska bra att få tag i en hel del material från kollegor på jobbet.

Hittills har jag:
- "Det levende søkort" - från KMS Danmark
- "Det levende Danmarkskort" - från KMS
- "Opplev Norge" - från Statens Kartverk, Norge
- "Opplev Jotunheimen" - också från Statens Kartverk
- "Det levande sjökortet" - SjöV
- "Amtliche topographische karten" - BKG, Tyskland
- "Wallonie et Bruxelles" - IGN Belgien
- "Austrian Map" - BEV Österrike

Har utöver det gott hopp om att få tag i motsvarande material för Storbritannien och Frankrike.

Är det något som verkar fattas för att min studie ska bli någorlunda heltäckande?

Tipsa i så fall via mejl eller direkt i den här tråden.

(OziExplorer och Fugawi finns också med i högen av kartonger.)

/tobbe
 
Franska företaget Bayo har digitaliserat topokartor från franska IGN - eller är det ING? bl a i skala 1:25 000. Det är en viktig serie för europeisk turism.

Den belgiska topokartan 1:50 000 Walloniet & Flandern känner jag väl till. Den liknar i mycket den svenska terrängkartan. Den är dyr, närmare tusenlappen för hela det lilla landet och man kan inte göra utsnitt för att exportera exempelvis till PDA i Fugawi eller Pathaway med mindre man trasslar med skärmdumpar. Än mindre kan man öppna kartorna i annat än myndighetens egen "Chartex" för att nu travestera lite.

Den belgiska militären har samma digitala topokartor och det smygkopieras flitigt eftersom den militära serien inte har samma begränsingar som den civila vad gäller utsnitt.

Garmins topokarta över Belgien bygger helt på den belgiska ING kartan, fast den vektoriserats. Det ger lustiga effekter när man zoomar in, eftersom ursprunget i en digitaleriserad karta avsedd att tryckas då blir tydligt (felaktiga avstånd mellan närliggande detaljer osv).

Kort sagt så framstår Lm positivt vid jämförelsen med Belgien.

Det vore också intressant att veta i vilken utsträckning andra europeiska länders kartverk bygger upp en generell databas med geoinformation i likhet med Lm.
 
NGI

Tack för bra tips Jonas.

Ingen av oss hade rätt på belgiska kartverkets förkortning. De föredrar tydligen den flamländska varianten NGI (Nationaal Geografisch Institut).

Angående nationella databaser: Kolla länkarna
http://www.eurogeographics.org/eng/documents/ref_data_ver101_part_A.pdf
och
http://www.eurogeographics.org/eng/documents/ref_data_ver101_part_B.pdf

Visserligen baserade på enkätundersökningar från 2003, men sannolikt det mest heltäckande som går att få tag i någorlunda enkelt.

/tobbe
 
Re: Om konsumentprodukter...

Ett exempel vägkarta från Schweiz:
http://www.twixtel.ch

För ca. 70 francs (ca. 400-500 kr) får man:

Telefonkatalogen georeferenserad. Sök telenummer. Klicka på karta och (i princip) alltid får du fram kartbild på var adressen är.


Många Points Of Interests, vilket gör att man alltid lätt hittar.

Ortofoton finns också över stora delar av landet.

Fyrspråkigt user interafce (ändras i run-time)

Reseeplanering (funkar rätt ok)

Koppling till GPS (ej provat)

Karta över angränsande utland

Produkten är även bundlad med järnvägstidtabellen.

Vidare finns konkurrentprodukten http://www.directories.ch, med ungefär lika bra funktionalitet.
 
Ingen subvention

tobbedj; sa:
För det första:
Priset 1290 antar jag är ett pris som är affärsmässigt ok för Firmaflam för att få produkten att gå ihop. Om så är fallet bör det finnas möjligheter också för fler aktörer att skapa följdprodukter från allmänt kartmaterial.

För det andra:
Prisskillnaden mellan 1290 och 750 innebär att någon (jag vet inte vem) på något vis subventionerat produkten till SSSK:s medlemmar.

När förstabeställningen och första tryckningen av SSSKs Tyvekkartor gjordes 2000/2001 så var det fritt fram för alla att haka på i beställningen. Jag gick bland annat ut här på Utsidan med erbjudandet och tack vare att så många beställningar gjordes (ca 2500 uppsättningar) blev styckepriset och portot lågt. Den enda subevention som gjordes var att jag arbetade ideellt med att hantera beställningen och sammanställningen av adresser.

Det nuvarande paketpriset från Harry Flam är satt med tanke på kostnanden för lagerhållning och porto. I den andra tryckningen blev det inte lika många beställningar och beställningen hanterades kommersiellt varför priset blev högre.

Om man vill få ned priset på t ex fjällkartor på tyvek bör man göra på samma sätt och sälja alla fjällkartblad i ett paket och låta alla fjällintresserade göra förbeställningar, om möjligt helt automatiserat via en webfunktion. ´

Priset från lager kommer att bli betydligt högre speciellt om man köper enstaka blad.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Lantmäteriets kartor & Microsoft XL Navigering 2
errbe Grymma priser hos LM Navigering 1
PR Var köper man GPS till vettiga priser? Navigering 24
wisher Priser på Garmin Navigering 41
morgan.sandberg GPS priser i Sverige. Navigering 12
buster23 GPS-priser flyttat till Forum "leverantörer" Navigering 0
bertilstenfeldt LMV's priser Navigering 6
Avslutatmedlemskapx Portabla väderstationer, tester och priser Navigering 0
niking Höjda priser från Lntmäteriet Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.