Positioner för bensinstationer?

Enligt en artikel i Teknikens Värld, där de intervjuat en representant för Navteq (eller Navtech, som det fortfarande hette då), tog de in passande POI när de fick data från den som ägde denna POI. Exempelvis en bensinstaionskedja, ett hotell eller en bilhandlare. Kommersiella inrättningar, alltså. Däremot fattade jag det som att Navteq ägnade sig åt uppsökande verksamhet gentemot exempelvis landsting och kommuner (sjukhus, kommunkontor etc.) Fast det var inte så noga förklarat.

Att komma med i Navteqs databas kostar inget, om de tycker att den verksamhet man bedriver passas in i deras kategorier. Däremot funderade de på att börja ta betalt för att få finnas med, eftersom de tyckte att det var ett slags reklamplats.

Anders
 
jonasolof; sa:
Förmodligen går man via fastighetskartan och dess koordinater. Det räcker med att lista alla fastigheter som bebyggts med bensinstationer enligt något fastighetägsarregister och sedan fastställa mittkoordinaten för respektive fastighet.
Och hur får man sedan reda på telefonnummret? Verkar inte vara en trolig metod!
 
På lantmäteriet i Kalmar har jag själv fått sätta mig vid en av deras datorer och plocka fram koordinater på olika fastigheter via fastighetskartan online. I gengäld har jag visat vad fin fastighetskartan inkl underliggande flygfoto blir i Fugawi på iQue. Sånt värmer en dessillusionerad lantmätare.

Och jag vet sedan vi sökt på fastigheter att addressdata till ägarna står i databasen. Förmodligen inte telnumret till den framtida bensinstationen, men det är ju relativt lätt att få i efterhand från bensinstationskedjan. Det finns ett antal aktörer, de flesta offentliga, som har tillgång till fastighetsregistret och kartan. Det torde vara en förhandlingsfråga för en privat aktör som Navteq att få det. Om en enskild person kommer in och ber att få plocka fram alla koordinater till Q8s, Preems och andra kedjors bensinstationer kring staden tror jag det skulle gå också om de är på gott humör och man inte kommer mitt i kaffet. Har man större behov får man väl ta med sig en tårta. Förlåt den raljanta tonen, men ämnet är ägnat åt lite fikasnack:)
[Ändrat av jonasolof 2004-11-18 kl 19:41]
 
Positioner från Gula Sidorna

Hej igen
Jag gjorde ett litet expriment: Gick in på gula sidorna, sökte efter OKQ8 i hela landet, fick 654 träffar, som fördelades på 14 sidor med 50 på varje. På varje sida plockade jag fram HTML-koden inklusive kartlänkarna för varje sida som innehåller posisitionen till macken.

Med hjälp av min gvim-editor så rensade jag ganska snabbt ut de intressanta raderna ut detta som innehåller namnet på stationen, adressen, telefonnumret och viktigast av allt positionen till macken. Jag rensade även bort allt som inte verkade vara mackar. Alla mackar fanns inte med kartposition, men jag fick fram 250 stycken.

Jag provade även att söka på rubriken bensin och fick då 3760 träffar. Det visar sig att väldigt många mackar inte har kartposition, men om man jobbar med lite fler sökmotorer kanske detta kan vara ett sätt att få fram en hel del mackar.

/Jan
 
Jag har köpt pois.se:s OKQ8-lista för 20:-. 1197 stationer. Problemet är att inte alla bensinbolags stationern finns hos pois.se.

Dessutom har Garmin gjort det ganska omständligt att söka fram "Custom POIs". De ingår nämligen inte i sökning när man väljer "All POI:s", utan man måste först välja "Custom POIs", sen Menu/Select Database/OKQ8.

Sen har dom pois.se "flyttat" Pumpstationen i Vassunda/Knivsta ett par hundra meter ;-( men vad kan man begära för 2 öre/POI...

--David
 
Om jag var något slag av chef för en bensinstationskedja, skulle jag nog överväga att avgiftsfritt tillhanda hålla en eller waypointfiler i de vanligaste filformaten över företagets stationer, till nytta för kunderna. I synnerhet motorcyklister som väljer ”roliga vägar” och har relativt små tankar skulle nog ha nytta av waypointfiler till de närmaste bensinstationerna.


Per Brune
 
Jag fick inte min POI-Loader (Garmin) att äta Jets fil till att börja med. Inte förrän jag plockat in den i Excel, avrundat till 5 decimaler på alla positioner, sparat den igen och omvandlat tillbaka till decimalpunkt och kommaavgränsare (istället för svenska versionens decimalkomma och semikolonavgränsare) gick den in.
Men det verkar inte troligt att det egentligen hade med decimalerna att göra, för de rader som redan hade fem decimaler på positionerna fungerade inte heller först. Kanske något krafs i filen?

Men sedan gick det bra. Man ska lägga alla ev. POI-filer man har i samma katalog, om man vill ha in dem samtidigt. I mitt fall en kamerafil och en Jet-fil då. Kör man sedan POI-Loader i manuellt läge, kan man specificera att kameror ska ha förvarning, om man ligger över en viss hastighet, men så icke för bensinstationer.
Programmet slår då ihop dem till en fil, men behåller en gruppering enligt filnamnen. Välj vettiga filnamn, för det är dem man ser i GPS:n sen.
Det går också bra att ha en lite bitmap associerad till punkterna i filerna. Ange samma namn på bitmappen, så sker associationerna automatiskt. Alltså till kalle.csv passar kalle.bmp. Det går bra att ha flera filer, med respektive bitmappar, samtidigt. POI-Loader kombinerar alla passande filer i aktuell mapp till en poi.gpi fil, som den skickar till GPS:n.
Jag plockade Jets logotyp från deras hemsida och skalade ner den till en bitmapp, att ha som ikon.

I min StreetPilot c550 kan jag sedan söka på närmsta POI ur gruppen Jet eller Fartkameror, eller ur alla grupper jag har inladdade.

Perfekt, eftersom Jets stationer inte finns i City Navigator Europe.

Anders
 
apersson850; sa:
Jag fick inte min POI-Loader (Garmin) att äta Jets fil till att börja med. Inte förrän jag plockat in den i Excel, avrundat till 5 decimaler på alla positioner, sparat den igen och omvandlat tillbaka till decimalpunkt och kommaavgränsare (istället för svenska versionens decimalkomma och semikolonavgränsare) gick den in.
Problemet med JETs fil är just att den innehåller en massa skräptecken.
För att lösa problemet är det enklast att göra följande:
Starta två Notepad. Öppnna csv-filen i den ena, kopiera innehållet i notepad och klistra in i andra notepad. spara. Klart!
/Leffe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.