Proteindrink

Protein drink hit och dit

Jag förstår varför man vill veta exakt hur mycket proein, kolhydrater osv. en del får i sig, men varför lägga ut så mycket pengar på dyra proteinpulver?, när det ara är att kolla i skafferiet hemma.

Jag brukar efter ett träningspass blanda:
2 ägg
1dl havregryn
1dl Rågflingor
1 banan
4dl mjölk
ev. lite oboy för smakens skull

Allt lägges i en lämplig bunke och mixas med en mixerstav. Det är inte bara nyttigt, det smakar gott också.

Denna drink kanske inte fungerar för de som är väldigt "avancerade". Men det är i alla fall ett kompliment till alla dyra protein pulver.

Hade!
 
Re: Protein drink hit och dit

Apollo; sa:
Jag förstår varför man vill veta exakt hur mycket proein, kolhydrater osv. en del får i sig, men varför lägga ut så mycket pengar på dyra proteinpulver?, när det ara är att kolla i skafferiet hemma.

Jag brukar efter ett träningspass blanda:
2 ägg
1dl havregryn
1dl Rågflingor
1 banan
4dl mjölk
ev. lite oboy för smakens skull

Allt lägges i en lämplig bunke och mixas med en mixerstav. Det är inte bara nyttigt, det smakar gott också.

Denna drink kanske inte fungerar för de som är väldigt "avancerade". Men det är i alla fall ett kompliment till alla dyra protein pulver.

Hade!


Räkna ut vad din drink kostar per proteingram och jämför sedan med vad ett proteinpulver i samma mängd hade kostat dig. Proteinpulvret kommer vara MKT billigare om du väljer ett i normal prisklass.
Så det argumentet håller inte alls. Sedan så är din drink betydligt mer arbetskrävande att fixa till.
Dessutom är ingredienserna inte alls lika optimala som om du använt pulver som proteinkälla.

Däremot är din drink ganska överlägsen proteinpulver vid andra tillfällen än just efter träning.
 
Aminosyror och proteinkvalitet?

Vet någon vari kvalitetsskillnaden består mellan olika protein (soya, ägg, biff) och hur stor skillnaden i kroppens upptagingsförmåga och möjlighet att tillgodogöra sig proteinet i fråga är?

Det är ju intressant om det skule vara någon märkbar praktisk skillnad.

mvh
Johan
 
Jasså

Jag kan faktiskt hålla med om att min drink kanske är dyrare. Men vad menar du med att den är överlägsen protein pulver i andra sammanhang, vad då för sammanhang?

MvH peter
 
Re: Jasså

Apollo; sa:
Jag kan faktiskt hålla med om att min drink kanske är dyrare. Men vad menar du med att den är överlägsen protein pulver i andra sammanhang, vad då för sammanhang?

MvH peter

Den passar säkerligen bättre som ett vanligt mellanmål pga relativt bra innehåll av långsamma kolhydrater och kanske inte det allra mest optimala proteinet (vilket vissa här är besynnerligt besatta av ;)) efter träning. Standardinställningen är att snabba kolhydrater är bäst efter träning (vilket dock inte forskningen är helt eniga om) och att det ska innehålla en viss typ av proteiner för att vara optimalt.

Personligen så är jag inte så övertygad om att proteinkvaliteten och kvantiteten efter träningen har så extremt stor betydelse som vissa vill påskina.
 
Stars Nutrition Gainer Pro

Jag köpte i Augusti 4 kilos hink med Star Nutrition Gainer Pro. Gainer-Pro är specialdesignad för att drickas direkt efter träning, och ger dig allt det du behöver för att återladda kroppen. Den består av en blandning mellan Protein, Kolhydrater samt Vitaminer/Mineraler. Wheyproteinet som finns i Gainern är ett snabbupptagligt protein som bygger muskulaturen. MALTODEXTRIN (snabba kolhydrater) laddar glykogen depåerna i kroppen.

När jag köpte den så fick man dessutom 500gram Kreatin på köpet. Innan ett krävande träningspass så tar jag Kreatin och druvsocker tillsamman. Efter träningen som återhämtnigns dryck,så tar jag två skopor(100mg) Gainer Pro och rör ut det i ett glas med vatten. Då kostade 4 kilo Gainer Pro 349 Kronor,och jag tror att det är samma pris fortfarande.

Detta är en perfekt dryck om man inte kan äta något direkt eller dom närmaste timmarna efter träningen. Man måste bara komma ihåg att Gainers är ett tillskott och ingen mat ersättare. Man ska alltid kompletera med ett stort mål mat efter träningen.

Just nu har http://www.gymgrossisten.com ett erbjudande på storpack med både Star Nutrition Gainer Pro och Star Nutrition Kreatin. Sufa in och kolla om det kan vara något. Jag är helt nöjd med mitt Gainer Pro,och jag tar det alltid efter hårda pass.

/David
 
Du har missat lite grejer som du kan tjäna på att ändra :)

Ingen mening att ta kreatin innan träningen, det tar mkt längre tid att ladda in än så. Du ska se till att ladda upp en bra nivå och sedan hålla den. Kreatin laddas med fördel in efter träning, så ta det med din gainer efter träningen istället. Använd långsammare kolhydrater än druvsocker innan träningen, en vanlig måltid är bäst.


Köp något annat än starnutrition nästa gång om du har möjlighet!
En analys av gainern med vanlijsmak precis i startskedet när star introducerades i sverige visade att den innehöll vanlijsocker och mjölkpulver..
En analys av deras whey-80 protein´visade på betydlöigt mindre proteinmängd än utlovat. Hur starnutrition är nuförtiden vet jag inte men jag skulle aldrig köpa det iallafall.


[Ändrat av _Erik_ 2004-10-30 kl 13:53]
 
_Erik_; sa:
Du har missat lite grejer som du kan tjäna på att ändra :)

Ingen mening att ta kreatin innan träningen, det tar mkt längre tid att ladda in än så. Du ska se till att ladda upp en bra nivå och sedan hålla den. Kreatin laddas med fördel in efter träning, så ta det med din gainer efter träningen istället. Använd långsammare kolhydrater än druvsocker innan träningen, en vanlig måltid är bäst.


Köp något annat än starnutrition nästa gång om du har möjlighet!
En analys av gainern med vanlijsmak precis i startskedet när star introducerades i sverige visade att den innehöll vanlijsocker och mjölkpulver..
En analys av deras whey-80 protein´visade på betydlöigt mindre proteinmängd än utlovat. Hur starnutrition är nuförtiden vet jag inte men jag skulle aldrig köpa det iallafall.


[Ändrat av _Erik_ 2004-10-30 kl 13:53]

Har du nån länk eller dyl till den där analysen?
 
Jag skulle också vilja läsa om den analysen. Det är förståss inte möjligt för oss konsumenter att med blotta ögat se det exakta innehållet i Gainern,men på förpackningen står det en fullständig innehållsdeklaration.Det låter orimligt att Gainern skulle bestå av mjölkpulver och vaniljsocker.

/David
 
Nej jag har inte någon länk till analysen. Var ett bra tag sedan jag läste den och då i en tidning. Starnutrition innehåller inte dom ingredienserna nu längre förhoppningsvis men att dom gjorde det en gång räcker för att jag ska hålla mig borta..

När Starnutrition inte heller är billigast längre så blir valet ännu enklare för mig iaf..
 
fel-fel-rätt

Typisk "jag tränar orientering/löpningsvar" Om du har ett färdiglagat mål mat stående när du kommer i mål så behövs inte protein tillskott, men om du väntar, så som nästan alla gör (duscha, byta om , köra bil) så börjar kroppen bryta ner musklerna, inte direkt vad man önskar med träning!

Ta en protein drink direkt efter träning så säkerställer du max effekt av träningen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...