Proteindrink

Jag skulle behöva veta vad är för proteindrinkar folk här använder...Utbudet är så stort att jag tycker det svårt att veta vad man ska ha. För min del handlar det om att jag behöver nåt att ta direkt efter träning eftersom det tar för lång tid innan jag får äta på "riktigt" (typ 1,5 timme...) Tycker jag bygger muskler dåligt dessutom. Börjar också bli trött på bananer:)

Elin
 
Prisvärdast är SELF micro whey. Det finns tex på http://www.tdcs.se. Kostar 550kr tror jag för 4kg.
Det är har god smak, bra konsistens och är lättblandat.
Dessutom består det wheyisolat vilket är det absolut bästa proteinet man kan få i sig efter träning.
Glöm ej komplettera med kolhydrater i efterträningsdrinken. 0.5g protein/kg kroppsvikt är lagom efter träningen tillsammans med ungefär samma mängd kolhydrater(eller mer kolhydrater beroende på vad man har för mål med träningen).
 
Twinlab Triple whey fuel tror jag det jag äter heter. Äter i samma syfte som du - i väntan på mat. Kan väl inte påstå att det är nåt mirakelmedel men tycker att jag återhämtar snabbare och kan nog tänkas att jag blivit lite starkare. Sen brukar jag äta ett par bananer också för kolhydraternas skull. Fråga gärna på nån fitness/byggaraffär - dem brukar ha koll på vad som är bra att äta.
 
träning

På Apoteket finns Fortimell. En energidryck som ges till partienter som har svårt att tillgodogöra sej riktig mat.
 
Varför inte köra med en färdigblandad drink med kolhydrater, protein samt lite mineraler/vitaminer?
Det pulver jag kör med är Supermass fuel (Twin Labb), det innehåller om jag inte missminner mig 20g protein och 40g kolhydrater + lite mineraler och vitaminer. Jag tycker pulveret funkar bra som återhämtningsdrink efter likväl löpning/cykling som styrketräning.

Ha d
 
Tack för tipsen!

Jag får väl prova mig fram. Just eftersom proteinpulver och dyl är ganska dyrt vill man ju inte gärna köpa något som man sedan inte använder...

Får väl återkomma om tre månader och rapportera om det hänt något på muskelfronten!
 
allakvinnorshus; sa:
Tack för tipsen!

Jag får väl prova mig fram. Just eftersom proteinpulver och dyl är ganska dyrt vill man ju inte gärna köpa något som man sedan inte använder...

Får väl återkomma om tre månader och rapportera om det hänt något på muskelfronten!

Du ska ha ett protein gjort av vassle. Vilket du sedan väljer spelar i teorin stor roll men i praktiken är det skitsamma. Det finns oändligt mkt fler faktorer som påverkar dina resultat än typen av protein efter träningen. Välj ett som är ebkelt att få tag på och billigt. Kolla http://www.templet.nu
Det är en sida liknande pricerunner men gällande kosttillskott. Ska du ha prisvärda och bra proteiner så gäller som sagt SELF men även Dahlblads är prisvärt.
Eiselt och Fairing och ABB håller grymt hög kvalitet men kostar mera. Twinlab som någon rekommenderade är mindre bra och dessutom dyrt(dyrast).
 
mararv; sa:
Twinlab Triple whey fuel tror jag det jag äter heter. Äter i samma syfte som du - i väntan på mat. Kan väl inte påstå att det är nåt mirakelmedel men tycker att jag återhämtar snabbare och kan nog tänkas att jag blivit lite starkare. Sen brukar jag äta ett par bananer också för kolhydraternas skull. Fråga gärna på nån fitness/byggaraffär - dem brukar ha koll på vad som är bra att äta.

Twinlab triple whey är ett av dom sämsta och samtidigt dyraste proteinpulverna. Det innehåller inte mkt protein
73% bara har jag för mig. Dessutom är kvaliteten på proteinet direkt dålig. Det innehåller wheykoncentrat till största delen och det är den sämsta proteinkällan om man undantar dom vegetabiliska. Det finns undersökningar som visar att Twinlab ofta ljuger om produktinnehåll dessutom. Orkar inte leta upp länken nu bara.
 
allakvinnorshus; sa:
Jag skulle behöva veta vad är för proteindrinkar folk här använder...Utbudet är så stort att jag tycker det svårt att veta vad man ska ha. För min del handlar det om att jag behöver nåt att ta direkt efter träning eftersom det tar för lång tid innan jag får äta på "riktigt" (typ 1,5 timme...) Tycker jag bygger muskler dåligt dessutom. Börjar också bli trött på bananer:)

Elin

Du behöver aldrig äta proteinpulver om du äter normalt.
Inte ens på elitnivå!
Kolhydrater däremot kan vara svårt att äta nog mycket av vid t.ex. kolhydratsuppladdning.
Där använder jag VITARGO

Info. MAT & TRÄNING hittar du på uppladdningen.nu
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/index1-3.asp

"Studier har visat att proteinomsättningen ökar hos personer som tränar hårt. Men även ett ökat behov täcks väl om du äter vanlig husmanskost i tillräcklig mängd. Något tillskott genom proteinpreparat behövs alltså inte."
 
IsDa; sa:
Varför inte köra med en färdigblandad drink med kolhydrater, protein samt lite mineraler/vitaminer?
Det pulver jag kör med är Supermass fuel (Twin Labb), det innehåller om jag inte missminner mig 20g protein och 40g kolhydrater + lite mineraler och vitaminer. Jag tycker pulveret funkar bra som återhämtningsdrink efter likväl löpning/cykling som styrketräning.

Ha d

Ingen bra idé eftersom du inte kan styra förhållandet mellan protein/kolhydtater själv och anpassa detta utefter dina mål med träningen. Dessutom får du betala dyra pengar för den billiga råvaran maltodextrin.
Köp rent proteinpulver och blanda sedan själv i valfri kolhydratkälla. Tex kan man köpa bryggsocker(druvsocker, utmärkt kolhydratkälla efter träning) för typ 10kr /kg eller mindre.
Detta med ett billigt proteinpulver(som ändå har högre kvalitet än proteinkällan i twinlab supermass) ger betydligt lägre pris på slutprodukten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.