Fettförbränning med MTB!

Bara för att förenkla denna diskussion lite och klargöra för mindre insatta människor.

Följande stämmer oftast men inte alltid. Dock dunger resonemanget som tumregel.

Lågintensiv träning tex promenader bränner procentuellt mer fett än högintensiv aktivitet under TIDEN man utför aktiviteten. Lägg märkte till procentuellt här!!

Högintensiv träning bränner procentuellt mindre fett under själva aktiviteten. Men eftersom man förbrukar mer ENERGI så bränner man ändå mer fett under samma tid som promenaden.

Följande är dock inte det viktigaste. Högintensiv träning är ALLTID att föredra om man är kapabel att utföra den. Detta eftersom god kondition medför massor av fördelar i övriga livet.

Om man löptränar eller cyklar som topicen frågade spelar ingen roll. Det som spelar roll är i vilket pulsintervall man befinner sig. Kör man lika länge på mtb som löpning och i samma pulsintervall blir det samma sak.

Det viktigaste för att bränna fett är dock kosten. Äter man mer energi än man gör av med kan man omöjligt tappa fett oavsett om man tränar 10 timmar om dagen. Om man tränar hög eller lågintensivt för att tappa fett är alltså en riktig piss i havet och i stort sett betydelselöst eftersom det hänger på massor av andra faktorer om man kommer tappa fett eller ej.

Sen bör man ha klart för sig att om man ska tappa fett och äter mindre energi än man förbrukar så kommer kroppen använda musklerna som bränsle om man inte samtidigt styrketränar.

Så att börja äta lite energi i kombination med massor av cardiotränign endast är som att skjuta sig själv i foten så man plötsligt kommer stå där utan muskler och med en metabolism körd i botten, dessutom förmodligen lika fet som tidigare...

Alltså lär dig äta, styrketräna och träna sedan i sådan mängd att det motsvarar ungefär 500-1000Kcal om dagen i kaloriunderskott. Då kommer det ske underverk.

Sen vad maten berstår av eller om träningen är hög/lågintensiv är av underordnad betydelse.
 
aj vad det bränner!

Ett tips är att ge sig ut tidigt på morgonen innan frukost, men se till och ta en härlig dubbel espresso innan (koffein!).

Drick vatten!

Cykel eller löpning, bara det är långt och länge (lungt tempo!) så kommer det att brännas fett så att det känns!

OBS! Det är en fördel om man är tränad så att man inte bryter ned musklerna!

MVH
Jmlove
 
Jag tror ;)

Harald_j; sa:
Håller med Micke. Det ska vara segt och drygt att bränna fett.

Hur lång tid har du planerat att det ska ta? Niklas

att det kommer ta ca två veckr. Cyklingen är ca 160 mil... och sedan upp på knallen också. Osäkerhetsfaktorn består vad tiden gäller till hur lång tid det tar att ta sig upp på berget och genomförandemässsigt är det sannolikt skador som avgör. Dagstempo på 10-15 mil enligt planen.

Ochsom en kommentar till vetenskapsinlägget... Visst, under träningstiden är fettförbränningsrelationen till den lågintensiva träningens fördel, relativt högintensiv under samma tidsperiod. Men hårdare träning (med korrekt näringsintag etc) innebär att man blir bättre "tränad". Hårdare ansträngning innebär att kroppen över tid anpassar sig till det (starkare muskler, bättre kondition etc). Bättre effekt med hårdare träning, allt enligt vetenskapen. Men fettförbränning handlar förstås om mer, men det är redan avhandlat i tidigare bra inlägg!

(PS Naturvetenskap är alltid bara en hypotes vilken är sann tills dess den är motbevisda, vilket är grunden för naturvetenskapen. Och inomområdet träning och näringslära finns mycket kvar för att förstå helheten!) Oj vad långrandig jag blev, nu skall jag ut och grilla (inta energi i för stor mängd ;) )efter att ha sett Troja :)
 
Enklast

Äter man rätt och tränar en del så har man antagligen inte så stora problem att man måste förbränna enbart fett.

Men det finns en mirakelkur, ge sig ut i skog och mark, på en dag i skogen, med vedinsamling, matlagning, iordningställande av tältplats mm så förbränner man enorma mängder fett. utan problem kan man komma upp i 5000 K,1200 kcal alltså mer än det dubbla än en "normal man, en normal dag" då är det ju lätt att fatta vad som händer om man äter vad man brukar.

Mattias
 
Fettförbränning på cykel!

Hej!
Jag har läst hyllmeter med böcker och skrifter om fettförbränning, proteiner och kolhydraternas inverkan på träningen. En ganska avancerad kemiskprocess som startar i våra kroppar när vi börjar röra på oss.

Men ingen skriver så mycket om att ha kul och trivas under tiden man tränar. Jag cyklar. Det är mitt andningshål. Att en tidig morgon få avvera 15 km i skogen och på landsväg är en nästan religiös upplevelse. Djuren, dofterna och lugnet.

Att redan i den tidiga morgontimman långsamt vakna i en miljö utan TT nyheter, käcka radiopratare är en lisa för själen.

Cykla du för din egen skull så ska du se att kilona kommer att försvinna, nästan av sig själv. Förlorade 8 kg på 4 månader av att cykla och ha kul. Cykla i skogen om du gillar det. Ta en sväng på asflaten om det känns bättre en dag.

Men ha KUL och använd hjälm.

Hälsningar Cyklan
 
Kaloriräkning

Är det någon som vet hur exakt en pulsklocka med kaloriräknare är?
Enligt min klocka bränner jag drygt 1000 kcal/timme vid ett normalt pass på MTB.
[Ändrat av XPAT 2004-07-19 kl 10:45]
 
styrketräning?

Många intressanta vinklingar på fettförbränning här! Ville bara påpeka att det inte är någon bra idé att styrketräna innan det aeroba passet....det är riktigt att man förbrukar det mesta av sina glykogendepåer då, men man kan aldrig tvinga kroppen att nyttja vissa näringsämnen genom att göra slut på andra...det är bara intensiteten som avgör om det är fett eller socker/proteiner som förbränns. Är glykogenet slut och du cyklar med för hög intensitet efter styrketräning, så kommer kroppen vara tvungen att bryta ner muskelmassa (proteiner) för att hålla igång citronsyrecykeln.

Jag håller med vissa inlägg här: stirra dig inte blind på procentsatser. Det är riktigt att fettförbränningen procentuellt sett är högre vid promenader än vid hård cykling, men med det resonemanget bränner du som bäst när du ligger på sofflocket. Nä, cykla ganska hårt, men se till att du käkar ordentligt. Så länge dina sockerdepåer inte tar slut så är det ingen fara att ligga högt i intensitet.

Cykla på! /Ulf
 
keh??

två citat:

"man kan aldrig tvinga kroppen att nyttja vissa näringsämnen genom att göra slut på andra"

"Är glykogenet slut och du cyklar med för hög intensitet efter styrketräning, så kommer kroppen vara tvungen att bryta ner muskelmassa (proteiner)"

Ganska motsägande va?
 
hehe!

Ja, det var ju ganska observant att hitta en motsägelse här! Motsägelsen ligger dock i mitt språkbruk, inte i hur kroppen fungerar. Låt mig klarifiera:
Du kan inte tvinga kroppen att använda fett som energikälla om intensiteten är för hög. Vare sig du har slut på glykogen eller inte! Har du inte slut på glykogen kommer kroppen att spjälka glukos, har du slut på glykogen (som efter styrketräning) kommer kroppen att bryta ner protein för att hålla citronsyrecykeln igång. Denna energiform ger dock inte lika stor effekt som sockerspjälkningen.

/hoppas att detta inte var lika motsägelsefullt!
 
Solklart!

Ok, nu är jag med!

Men... det var ju aerob konditionsträning vi pratade om. Jaja... nog om detta.

Någon som har en bra källa eller literaturtips där jag kan läsa om hur kroppen arbetar när glykogenet är slut?
 
"The lore of running" av Tim Noakes. En tegelsten med allt du behöver veta om löpning, träning, kost och de olika sammanhangen i kropen.

Kolla amazon, bokus el likn

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.