Fettförbränning med MTB!

Re: Re: Pulszoner

crazy; sa:
Du får en försämrad fettförbräning i procent. Vid lågintensiva morgonpromenadet så bränner du ungefär 90-95 % fett. Vid joggning kan du hamna långt under 50 %. Du får ta och läsa de senaste forskningsrönen för jag undrar lite hur gammal info du har.

Sen håller jag med om att det självklart finns individuella skillnader och att det skall vara kul att träna.

Här har du en fråga från medicallink.

lugn löpning-fettförbränning"

Jag brukar jogga 2-3 kilometer med mycket låg intenstitet - knappt fortare än en snabb promenad. Är det effektivare när det gäller fettförbränning och konditionsträning än gång?


Hej!
Sannolikt inte, men det beror på intensiteten. Ju högre intensitet desto mer tenderar kroppen att ta energi från muskelprotein, som är ”snabbare” energi än fett, efter det att kolhydratlagren är tömda. Idealet när det gäller fettförbränning och att spara så mycket muskelprotein som möjligt är en intensitetsnivå som motsvarar en arbetspuls på mellan 60-75% av maxpulsen.

Fördelen med jogging, dvs en något högre intensitetsnivå, är att man får mer effekt på konditionsförmågan. När det gäller fettförbränning, läs gärna artiklarna i samma ämne på PrimaVi:s förstasida




[Ändrat av crazy 2004-05-06 kl 13:20]

Du har rätt, men det beror på hur man ser på saker :)

Här kommer vi in på vad "effektivitet" ska definieras som. Det kan man ha olika idéer om, för mig står "effektiv fettförbränning" för att förlora så mycket fett som möjligt utan att samtidigt riskera förlora onödigt mycket muskler. För andra så är det "effektivitet" att få en så bra proportion mellan fettförlust kontra risk för muskelförlust. Det senare gäller ofta för muskelbyggare/fitnessmänniskor, för dessa så är varje tillkämpat gram muskel väldigt viktigt att bevara, i högre grad än vad en "vanlig" Svensson har behov av. För dessa människor som ofta ligger på hög mängd muskelmassa och väldigt låg mängd kroppsfett så är kroppen i högre grad ovillig att bränna det knappa kvarvarande fettet utan riskerar lättare, än för Svensson, att använda sig av muskelprotein.

(Kcalförbrukningssiffrorna nedan kommer från Pauluns "Allt om fettförbränning")
Om vi säger att du vid rask gång (6km/h) gör av med 6 kcal/minut och därav 90% av energin kommer från fett = 5,4 kcal/ minut = 0,6 gram fett. Om du istället joggar i 11 km/h och gör av med 15 kcal/minut och 50 % av energin kommer från fett så kommer 7.5 kcal komma från fett, dvs. du kommer gjort av med 0,83 gram fett.

Om du rör på dig så kommer din _totala_ fettförbrukning, mätt i mängd gram, öka med intensiteten, dock endast upp till mjölksyratröskeln därefter sjunker den. Samtidigt kommer ditt totala energibehov öka ännu mer vilket kommer få din fettförbränning att _minska_ om du ser den i proportion med energiförbrukningen. Alltså beror "effektiviteten" på vad man menar med "effektivt".

Som jag ser det:

För muskelbyggare: effektivitet = största möjliga fettförbränning i procent av total energiåtgång.

För människor som inte bygger mycket muskler: effektivitet = största möjliga förbrukning av fett mätt i mängd.

Att jag argumenterar för det här beror på att jag sett för många som är rädda att de tränar för intensivt och försämrar sin fettförbränning av att öka intensitetet från låg till mellanhög. De travar på med fettförbränningspowerlunk en halvtimme tre gånger i veckan och stirrar på en när man tipsar om att de skulle lyckas bättre med om de istället ökade intensiteten något. "Det stämmer ju inte alls med vad som står i B&K eller Fitness, där står det att man ska ta det lungt". Det gäller om man har behov av att spara så mycket på muskelprotein som möjligt, men det är något som ganska få vanliga människor faktiskt behöver tänka på. De flesta i Sverige äter minst vad som behövs av proteiner för att kroppen ska kunna bygga och reparera vad som behövs för oss som inte tränar för att få så stor muskelmassa som möjligt. Alltså riskerar rådet att "effektivast" fettförbränning då är lågintensitv träning, t.ex. raska promenader, att vara lite felaktigt till många av de som är intresserade av det. Olika människor behöver träna på olika sätt, då de har olika förutsättningar och mål.
 
Jag utgick från huvudskribenten och gjorde slutsatsen att han tränade på normal nivå. Han är nog dessutom knappast så intresserad av det akademiska hårklyveriet som vi fört här även om det kan vara ganska kul. Om man skall dra in andra aspekter så har promenader (även cykling) den ENORMA fördelen gentemot löpning att skaderisken är betydligt mindre. Promenera är det bästa du kan göra ur den aspekten förutom möjligtvis vattenjumpa eller nåt. Sen håller jag med om att man måste ha tid men det skriver jag ochså att det är en avvägning. Själv så tränar jag varje dag med en kombination av cykling, löpning och promenader.

En som precis kommit tillbaka från en 2 timmars promis i det underbara vädret. Förbränning cirkus 800 kcal då den va mycket lugn.
 
Men Michael...

Jag tycker att det är bra att Du är kritisk till vad jag skriver, och jag följer dina inlägg med stort intresse för att kanske till om med kunna lära mig nåt. Men specificera gärna vad Du anser att jag inte har en aning om så kanske jag kan förtydliga mig ytterligare.

Hälsningar Pontus L
 
Overkill..

Hursomhelst... är det väl overkill att ha en dyr MTB för lågintensiv träning i syfte att enbart bränna fett... det går ju lika bra med en gammal damcykel.
Har man en MTB bör man väl även satsa på att höja syreupptagningsförmågan?
 
Re: Men Michael...

Pontus Lundberg; sa:
Jag tycker att det är bra att Du är kritisk till vad jag skriver, och jag följer dina inlägg med stort intresse för att kanske till om med kunna lära mig nåt. Men specificera gärna vad Du anser att jag inte har en aning om så kanske jag kan förtydliga mig ytterligare.

Hälsningar Pontus L

Ehh

Du kan ju börja med Pyruvat uttlandet som jag nämde.

mvh
 
Re: Pulszoner

Con Vector; sa:
Det här med pulsintervall/procentsatser av maxpuls kan vara missvisande ur ett individperspektiv. Jag har en uppmätt maxpuls på ca. 192 vilket skulle ge 115 slag vid 60% av maxpuls. Vid så lågt som 115 kan jag knappt cykla, definitivt inte lunka/jogga. Så fort jag rör mig snabbare än promenad, så stiger pulsen högre än så. Dock så springer jag gärna och länge vid 150-155 (ca 80% av maxpuls) utan att dra på mig någon mjölksyra eller bli särskilt ansträngd. Om jag vore ute efter att maximera min fettförbränning så är det, för just mig personligen, effektivare att ligga klart högre i puls än 60%.


Hej Con
För att komma tillbaka till en vettig diskusion, så kan vi summera följande:
-Man ska ha kul.
-Man ska inte köra för hårt.
-Man ska försöka köra relativt långa pass.

Procentsatser av maxpuls är generella riktlinger som faktiskt funkar ganska bra. Problemet är dock att du som många andra räknar fel. Du räknar inte med rätt intervall efterson din puls inte går från noll.

"Om en person t.ex har en vilopuls på 40 och en maxpuls på 180 blir 60% av max 40 + ( 60 x ( 180 - 40 ) / 100 ) = 124. Med samma formel blir 70% av max = 138." (stulet från fredrikshofs hemsida).

Räkna på detta sätt så kommer du att få ett lite "hårdare" cykelpass.

Min (inte så stora) erfarhenhet med träning med pulsklocka som räknar ut fettförbränningen är att fettförbränningspass är väldigt lätta. Fredrik Paulun rekomenderar raska promenadpass på 90min för effektivast fett förbränning.

/Harald
 
Re: Re: Pulszoner

Harald_j; sa:
Hej Con
För att komma tillbaka till en vettig diskusion, så kan vi summera följande:
-Man ska ha kul.
-Man ska inte köra för hårt.
-Man ska försöka köra relativt långa pass.

Definitivt! :)

Harald_j; sa:
Procentsatser av maxpuls är generella riktlinger som faktiskt funkar ganska bra. Problemet är dock att du som många andra räknar fel. Du räknar inte med rätt intervall efterson din puls inte går från noll.

"Om en person t.ex har en vilopuls på 40 och en maxpuls på 180 blir 60% av max 40 + ( 60 x ( 180 - 40 ) / 100 ) = 124. Med samma formel blir 70% av max = 138." (stulet från fredrikshofs hemsida).

Räkna på detta sätt så kommer du att få ett lite "hårdare" cykelpass.

Det finns olika sätt att räkna, att väga in vilopuls i beräkningen kommer från "Karvonens formel". Det finns olika ideér om vad som är bäst, jag har inte själv bedrivit någon forskning inom ämnet så jag kan inte uttala mig, men det är omtvistat vad som "bör" gälla, se bl.a http://www.puls.se/forums/iframethread.cfm?id=149710 . Det som är intressant är dock inte egentligen procentsatser, utan vad som händer i kroppen vid olika pulsnivåer. Pulszoner är ett generellt hjälpmedel som bör användas sparsamt, så länge du inte _vet_ din maxpuls genom väl genomfört test så är det nog bättre att gå på känsla. Jag har en kompis som 28 år gammal låg på dryga 190 i puls när hon joggade ganska lungt utan större ansträngning, utan att dra på sig mjölksyra. Hon torde ha en maxpuls långt över 200, vilket skulle göra att hon knappt kan komma ur soffan utan att överanstränga sig enligt pulszonsberäkning med hjälp av teorier. Hon är säkert ovanlig, men det kan vem som helst vara utan att man vet om det om man inte testat... :)
 
Puls och procent i all ära...

men om du är ute för att bränna fett, då bör du naturligtvis träna så "hårt" som möjligt. Om man bara begränsat ser till just den tid man tränar då stämme förstås allt (ganska teoretiska) tidigare resonemnag. Men man förbränner så klart energi och fett dygnet runt och "mer muskler" förbränner mer... Eller? Alltså träna för att öka relationen msukler i förhållande till fett och träna för att bli bättre (starkare, snabbare och uthålligare)!

Eller gå som sagt långa promenader (men om man som jag sedan sitter 10 timmar vid skrivbordet (blandat med intensivpass till kaffemaskinen...) då gör knappast den där halvlugna promenade vare sig till eller från...

:) (Har jag rört om i grytan?)

Niklas
 
Niklas

Du har rätt på ett sätt. Det går åt en massa energi, och fettet kommer att minska. Men om vi återgår till huvud frågan så var Christian intresserad av att bränna fett.
Inte bygga muskler. Som cyklist vill man ju vara så lätt som möjligt.

Promenader är det mest effektiva sättet att bränna fett på. Bodybuilders brukar promenera en jävla massa för att få ner fett nivån.

Men det suger att prommenera när man vill cykla i skogen. och då måste det bästa tipset vara att ta det lungt.

Sen måste man ha kondition osv för att kunna köra ordentligt när det gäller. Men det är en helt annan fråga.

Vad är det du lagar i grytan? :)

/Harald
 
Harald_j; sa:
Niklas


Vad är det du lagar i grytan? :)

/Harald

Just nu puttrar idiottanken på att cykla upp till Nikkaloukta (från Göteborg) och bestiga Kebnekaise, typ en löjliglight variant av Kroppens bedrift... men anpassad för en kontorsslav som jag. :)

Och som jag tolkade C var frågan hur han bäst förbränner fett med sin MTB... och då tror jag på stenhård körning! ;)

Mvh
Niklas
 
lgniklas; sa:
Och som jag tolkade C var frågan hur han bäst förbränner fett med sin MTB... och då tror jag på stenhård körning! ;)

Mvh
Niklas

Det är bra att du säger tror för jag VET att det inte är så. Åtminstonde om man skall utgå från VETenskapen. :)

Ju hårdare träning ju mer glykogen bränner man om man förenklar det. Jag känner löpare som när de läst träningslära blivit så förvånade när de fått siffror svart på vit. Det är bara att inse faktum.
 
Håller med Micke. Det ska vara segt och drygt att bränna fett.

Hur lång tid har du planerat att det ska ta? Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.