Fettförbränning med MTB!

Hej

Har köpt en MTB som jag cyklar med glädje. Vill dock bränna en del fett när jag tränar.

Vad tycker ni!? Ska jag tvinga mig ut på löparbanan och löpa som jag hatar eller ska jag köra på med MTB!?

brännar man mycket när man cyklar?!

Jag har inte sån jätte koll på det här med fettförbränning! ni förstår nog vad jag menar med inlägget! Har ni lust att hjälpa mig!


Tack på förhand
- Christian Löfstrand
 
Du har garanterat bättre fettförbräning när du cyklar än när du springer. Åtminstone om du inte anstränger sig lika hårt för då tär du inte lika mycket på glykogenförråden som finns i musklerna (kolhydrater). Det mest optimala sättet att bränna fett är låginsentiva promenader där man kör på ca 60 % av maxpuls. Mao raska promenader. Då helst innan frukost för då är det lite kolhydrater i blodet. Men det blir ju mer tidskrävande så det är en avvägning. Så mitt råd är att cykla lungt och lång tid. Gör du det innan frukost så är det bra att tillföra proteiner innan träning eller äta lipovitamin för att förhindra förbränning av muskler (protein).
 
Det beror på...

Fettförbränningen ökar i mängd ända upp till mjölksyratröskeln, däremot minskar den proportionellt sett mot den totala energiförbukningen när man närmar sig mjölksyratröskeln. Vill man göra av med så mycket fett som möjligt så bör man ligga relativt högt i puls, vill man göra av med högst proportion fett kontra glykogen (kolhydrater) och protein, så bör man ligga lite lägre.

Det viktigaste är dock att man har kul när man gör det, annars blir det inte av, så kör du dina MTB-pass i stället för att traggla i löpspåret om du tycker det är tråkigt. Lycka till!
 
Det diskuteras mycket kring fettförbränning, hur man optimerar sin fettförbränning, hur man ökar sin kapacitet och annat som har med träning att göra.
Fettförbränning och energimetabolism är en enorm vetenskap som numer är ganska väl kartlagd hos människan. Nedan följer en ganska tråkig och långrandig redogörelse för vad som händer i våra mitokondrier när vi rör oss. Om Du bara vill få en synpunkt på Christians frågor så rekommenderar jag att Du läser vidare under sammanfattningen.

Den lilla, lilla molekyl som möjliggör att vi kan röra på oss, att vi kan andas och att vi överhuvudtaget kan leva, kallas ATP (Adenosinetriphosphate). Varje dygn förbränner vi grovt skattat vår egen vikt av den här lilla molekylen, men då vi inte kan lagra den i kroppen tvingas vi hela tiden nybilda ATP genom så kallad oxidativ fosforylering.

Det finns två sätt att bilda ATP på; det ena sättet är att bryta ner glukogen som finns upplagrat i musklerna, det andra sättet är att bryta ned triglycerider, d v s fett. Den första modellen kan ske utan syre, det kallas att reaktionen är anaerob. Fettförbränning är dock en aerob reaktion vilket innebär att den inte kan ske utan att det finns syre att tillgå.

När Du rusar upp för en trappa kommer ATP att bildas genom att upplagrad glukos i form av glukogen förbränns i en blixtsnabb kemisk process. Den här energiskapande processen kräver inte syre för att fortgå, men som biprodukt bildas istället ett ämne som heter laktat (mjölksyra). Man kan förenklat säga att det är därför man kan rusa upp för en trappa utan att bli andfådd, det blir man ju som bekant först efter att man kommit uppför trappan. Det är den sortens energimetabolism kroppen använder sig av vid t ex intervallträning.

Låt oss istället säga att man tröttnar på intervallträningen, och ger sig ut på en lite längre löptur. Det som då sker är att vi kommer att flåsa in syre i lungorna, som genom vårt hemoglobin kommer att söka sig ut i cellerna. När syre plötsligt finns att tillgå i cellerna kommer kroppen istället att börja använda lite mer av vårt upplagrade fett genom den process som kallas citratcykeln. Citratcykeln, eller citronsyracykeln som den också kallas, är betydligt mer "energieffektiv" än förbränning av glukogen, dessutom slipper man den smärtsamma och gränssättande mjölksyran. "Nackdelen" med citratcykeln är att det tar en stund för den att komma igång, d v s det tar en stund innan kroppen har förstått att den är i behov av ATP och börjar syresätta cellerna i tillräckligt hög grad. Man räknar med att det tar mellan 20 minuter och en halvtimme innan citratcykeln snurrar för full maskin. Det är alltså en förutsättning att citratcykeln snurrar för att vi ska bränna fett.

Crazy (Michael Eriksson) skriver att cykling skulle bränna fett mer effektivt än löpning, nånting jag inte riktigt kan stämma in på. Distanslöpning och cykling är två utmärkta exempel på aerob, fettförbrännande träning. Att man ska utnyttja 60% av sin kapacitet är däremot sant. Det motsvarar ungefär 100-120 hjärtslag i minuten beronde på ålder och form, det viktiga vid fettförbränning är dock att man inte överskrider sin aeroba tröskel, d v s man löper sig alltför andfådd. Då kommer nämligen kroppen att utnyttja glukogen för att skapa det ATP som citratcykeln inte hinner producera.

Att träna innan frukost är både "hardcore" och oerhört effektivt. Crazy skriver vidare att tillskott av lipovitaminer och proteiner skulle förhindra nedbrytning av muskler. Detta är fel. Man kan tyvärr inte förhindra nedbrytningen av muskler vid aerob träning, men muskelnedbrytningen är marginell i förhållande till fettförbränningsresultatet. Att ge sig ut i löpspåret på helt tom mage är dock inte att rekommendera. Det krävs nämligen en viss mängd glukos för att fettförbränningen ska sätta igång på bästa sätt. (Nu är Ni förstås helt förvirrade...) Vi lämnar de bakomliggande orsakerna, men ät en liten bit vitt bröd innan Ni ger er ut innan frukost. När man så ger sig ut för att löpa innan frukost kommer man att förkorta tiden som det tar för citratcykeln att komma igång från en halvtimme till kanske 10 minuter.


SAMMANFATTNING: Mitt tips till Christian är att smörja sin cykel och ge sig ut på långa svettiga asfaltspass som varar minst någon timme. För att optimera fettförbränningen ska Du ge dig ut tidiga morgnar, innan frukost, med stora mängder vätska och gärna pulsband. Undvik intervallträning i fettförbränningssyfte, och försök att hålla en jämn puls som motsvarar ca 60% av din maxkapacitet.

Kör hårt!

Pontus Lundberg

[redigerat 2004-05-06]
 
Pontus Lundberg; sa:
SAMMANFATTNING: Mitt tips till Christian är att smörja sin cykel och ge sig ut på långa svettiga asfaltspass som varar minst någon timme. För att optimera fettförbränningen ska Du ge dig ut tidiga morgnar, innan frukost, med stora mängder vätska och gärna pulsband. Undvik intervallträning i fettförbränningssyfte, och försök att hålla en jämn puls som motsvarar ca 60% av din maxkapacitet.

Kör hårt!

Pontus Lundberg, läkarkandidat, Uppsala Universitet.

Det krävdes ett väldigt långt utlägg för att komma till ungefär samma sak som jag skrev.

Skälet till att det är att föredra att inta protein är att det stimulerar fettförbräningen därför att det ger bränsle till citronsyracykeln. Dessutom medför det utökad utsöndring av glukagon vilket frigör mer fett från fettcellerna. Sist men inte minst så verkar det antikatabolt vilket motverkar nedbrytning av muskelmassa. Liponsyra som jag menade att säga har möjligvis den effekten att den ökar fettförbränningen. Detta i kombination med Pyryvat har jag själv testat med strålande resultat. Kraftigt ökad muskelmassa kontra kraftigt minskad fettvävnad.

Michael Eriksson, Psykologistudent, Stockholms Universitet, som tycker det är mycket löjligt att försöka underbygga sitt resonemang med titlar. Ganska typiskt läkare. :)
 
Re: Det beror på...

Vad Pontus skriver känner jag igen från löparlitteratur, samma principer arbetar ju vid cykling. Så optimerar man sin fettförbränning, MEN Con Vector säger:
Con Vector; sa:
Det viktigaste är dock att man har kul när man gör det, annars blir det inte av, så kör du dina MTB-pass i stället för att traggla i löpspåret om du tycker det är tråkigt. Lycka till!
Det är nyckeln! Har du roligt? Då är det rätt träning. Det viktiga är att du tränar och fortsätter träna. Fettförbränningsoptimera hit eller dit, det spelar ingen som helst roll om du lägger av pga av leda!

/Håkan - Civilingenjör (dvs jag har min examen sen nästan 9 år, pojkar. Det borde väl betyda massor för min trovärdighet?)
 
Pulszoner

Det här med pulsintervall/procentsatser av maxpuls kan vara missvisande ur ett individperspektiv. Jag har en uppmätt maxpuls på ca. 192 vilket skulle ge 115 slag vid 60% av maxpuls. Vid så lågt som 115 kan jag knappt cykla, definitivt inte lunka/jogga. Så fort jag rör mig snabbare än promenad, så stiger pulsen högre än så. Dock så springer jag gärna och länge vid 150-155 (ca 80% av maxpuls) utan att dra på mig någon mjölksyra eller bli särskilt ansträngd. Om jag vore ute efter att maximera min fettförbränning så är det, för just mig personligen, effektivare att ligga klart högre i puls än 60%.

Vad vill jag ha sagt? Pulszoner är ett generaliserande redskap, som inte nödvändigtvis stämmer på individnivå. Så länge man inte drar på sig någon mjölksyra eller blir för andfådd för att kunna köra länge, så behöver man inte oroa sig för att man "kör för hårt". Det kommer inte försämra din fettförbränning, snarare öka den något. De viktigaste är dock att ha kul när man tränar/rör på sig. Tråkig fettförbränningsträning kommer definitivt vara den inneffektivaste i längden!
 
Re: Pulszoner

Con Vector; sa:
Det här med pulsintervall/procentsatser av maxpuls kan vara missvisande ur ett individperspektiv. Jag har en uppmätt maxpuls på ca. 192 vilket skulle ge 115 slag vid 60% av maxpuls. Vid så lågt som 115 kan jag knappt cykla, definitivt inte lunka/jogga. Så fort jag rör mig snabbare än promenad, så stiger pulsen högre än så. Dock så springer jag gärna och länge vid 150-155 (ca 80% av maxpuls) utan att dra på mig någon mjölksyra eller bli särskilt ansträngd. Om jag vore ute efter att maximera min fettförbränning så är det, för just mig personligen, effektivare att ligga klart högre i puls än 60%.

Vad vill jag ha sagt? Pulszoner är ett generaliserande redskap, som inte nödvändigtvis stämmer på individnivå. Så länge man inte drar på sig någon mjölksyra eller blir för andfådd för att kunna köra länge, så behöver man inte oroa sig för att man "kör för hårt". Det kommer inte försämra din fettförbränning, snarare öka den något. De viktigaste är dock att ha kul när man tränar/rör på sig. Tråkig fettförbränningsträning kommer definitivt vara den inneffektivaste i längden!

Du får en försämrad fettförbräning i procent. Vid lågintensiva morgonpromenadet så bränner du ungefär 90-95 % fett. Vid joggning kan du hamna långt under 50 %. Du får ta och läsa de senaste forskningsrönen för jag undrar lite hur gammal info du har.

Sen håller jag med om att det självklart finns individuella skillnader och att det skall vara kul att träna.

Här har du en fråga från medicallink.

lugn löpning-fettförbränning"

Jag brukar jogga 2-3 kilometer med mycket låg intenstitet - knappt fortare än en snabb promenad. Är det effektivare när det gäller fettförbränning och konditionsträning än gång?


Hej!
Sannolikt inte, men det beror på intensiteten. Ju högre intensitet desto mer tenderar kroppen att ta energi från muskelprotein, som är ”snabbare” energi än fett, efter det att kolhydratlagren är tömda. Idealet när det gäller fettförbränning och att spara så mycket muskelprotein som möjligt är en intensitetsnivå som motsvarar en arbetspuls på mellan 60-75% av maxpulsen.

Fördelen med jogging, dvs en något högre intensitetsnivå, är att man får mer effekt på konditionsförmågan. När det gäller fettförbränning, läs gärna artiklarna i samma ämne på PrimaVi:s förstasida




[Ändrat av crazy 2004-05-06 kl 13:20]
 
Har Nu genom webmastern fått sista raden i mitt inlägg ändrat. Jag ber om ursäkt och får skamset hålla med Michael om att man inte bör underbygga sina resonemang med hjälp av titlar.

Nåväl, vad jag däremot inte kan hålla med om är bl a att vi var överens i våra resonemang. Michael skriver bl a klart och tydligt att han skiljer på hur effektivitet mellan cykling och löpning...

Vidare skriver Michael i sitt andra inlägg att "Skälet till att det är att föredra att inta protein är att det stimulerar fettförbräningen därför att det ger bränsle till citronsyracykeln". Men då är det ju inte längre fettförbränning! Antingen bryter man ner fett, d v s lipider via glycerol och fettsyror, till Coenzym A som behövs i citratcykeln, eller också bryter man ner proteiner via aminosyror som bryts ner på samma sätt. Det går alltså att driva citratcykeln med proteiner, men det har ju inget med fettförbränning att göra!

"Dessutom medför det utökad utsöndring av glukagon vilket frigör mer fett från fettcellerna. Sist men inte minst så verkar det antikatabolt vilket motverkar nedbrytning av muskelmassa."

Glukagon hjälper inte till att bryta ner lipider till fettsyror, vilket jag antar att Michael menar. Istället stimulerar glukagon nedbrytningen av PROTEINER, vilket ju får en oönskad effekt. (Källa: Medical Biochemistry, Baynes & Dominiczak, sid 176-179)

Slutligen skriver Michael att "Liponsyra som jag menade att säga har möjligvis den effekten att den ökar fettförbränningen. Detta i kombination med Pyryvat har jag själv testat med strålande resultat. Kraftigt ökad muskelmassa kontra kraftigt minskad fettvävnad."

Liponsyra är ett preparat som påstås kunna sänka kroppens behov av insulin och därigenom öka fettförbränningen på syntetisk väg. Det kan mycket väl stämma. Pyruvat,(vilket jag antar att Michael menar...) är en het potatis i sammanhanget. Det finns inga vetenskapliga belägg för att Pyruvat skulle kunna öka fettförbränningen. Däremot kan den påskynda (eller snarare förenkla) kroppens glykolys, d v s den process där glukos omvandlas till energi. Den säljs dock som kosttillskott och dessa brukar därigenom få en ganska hög placebo-effekt, i det här fallet tror man på preparatets effektivitet och börjar därför att träna hårdare, vilket ju i Michaels fall resulterade i en mer vältränad kropp.

Hade! Pontus Lundberg
 
Pontus Lundberg; sa:
Liponsyra är ett preparat som påstås kunna sänka kroppens behov av insulin och därigenom öka fettförbränningen på syntetisk väg. Det kan mycket väl stämma. Pyruvat,(vilket jag antar att Michael menar...) är en het potatis i sammanhanget. Det finns inga vetenskapliga belägg för att Pyruvat skulle kunna öka fettförbränningen. Däremot kan den påskynda (eller snarare förenkla) kroppens glykolys, d v s den process där glukos omvandlas till energi. Den säljs dock som kosttillskott och dessa brukar därigenom få en ganska hög placebo-effekt, i det här fallet tror man på preparatets effektivitet och börjar därför att träna hårdare, vilket ju i Michaels fall resulterade i en mer vältränad kropp.

Hade! Pontus Lundberg

Jag orkar inte bemöta alla saker då jag ställer mig lite frågande om du vet vad du pratar om :), men att det inte finns vetenskapliga belägg för att Pyruvat skall öka fettförbräning är rent nonsent. Stanko TR et al har i studier gjorda 92 94 och 96 visat på detta. Fett minskningen har varit 20-30 procent högre än i placebogruppen. Jag vet inte om dessa studier år starkt ifrågasatta men de har referarats till i den senaste litteraturen på området gjort av näringfysiologer och dylikt.
[Ändrat av crazy 2004-05-06 kl 14:08]
 
Styrketräna

Ett bra tips är att köra ett styrketräningspass innan konditionspasset, då bränner man glykogenet och fett återstår (lite förenklat). Då är det ju fettdepåerna som ryker och det gör de förmodligen oavsett intensitet, eller?

Cykling är bra, man gör av med ca 10 Kcal/minut om man cyklar i 22 km/h läste jag nånstans...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.