Friluftskartan ett skämt?

avslutad210712

Gäst
Har nu testat friluftskartan under fyra veckor i fjällen i sommar. Bryr mig inte så mycket om att kartan inte är så snygg att titta på men däremot störs jag av att det är så dålig precision på den. När man orienterar "manuellt" med kompass och en karta i skala 1:100000 är det svårt att veta exakt var man är. Med en GPS får man däremot rätt klara besked om vart på kartan (eller kanske man skulle säga vart i verkligheten överfört till en karta på GPS'n) man befinner sig.

När man inte ens befinner sig i närheten av vandringsleden man går på, när ledkorsningar ligger upp till 200 meter fel (gör mindre på kalfjället medans det i skog är helt förödande), när man enligt gpskartan går på vänster sida om en bäck och i verkligheten går på höger sida etc etc. Fast mest skrattretande var det när jag satt på en bäckravinsida ordentligt många höjdmeter ovanför bäcken och bäcken enligt gpskartan skulle befinna sig på ungefär samma höjdkurva som mig själv och inte nere där dalen är som djupast. Många försvarar det med att underlaget är dåligt men det är definitivt inget försvar för att marknadsföra en så undermålig produkt och dessutom ta ordentligt betalt för den.

Är medveten om att det är dyrt att ta fram bra underlag och att överföra det till digital form med tanke på hur få köpare det är. Är dock beredd att betala ett rätt högt pris OM jag får en bra produkt samt uppdateringar till densamma. Gärna ett system liknande det till Blue Chart där man låser till en eller två GPS'er. Dock med möjlighet att avregistrera ett serienummer (som då blir ogiltigt) och registrera om det ifall man köper en ny GPS. I så fall får man bestämma sig ifall man vill sälja sin GPS med eller utan karta och väljer man det förra får man snällt köpa en ny licens ifall man köper nuy GPS.
 
Re: Följdfel

Brune; sa:
På Friluftskartan har denna cykelled hamnat som en egen väg benämnd ”Cykelled” och ligger 80-100 m bredvid den ”vanliga” vägen. Detta medför det märkliga, att cykelleden går rakt igenom kraftvärmeverket, genom hus, och över vattnet i hamnbassängen. Följer man cykelleden en längre bit så ”hittar” man förmodligen fler felaktigheter.

Per Brune
Se denna tråd för info:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26463

Såg liknande sak när jag gick vistasdalen, på fjällkartan finns en led på Friluftskartan finns flera leder mellan visstastugan och Nikkaloukta antagligen har de tagit "vandringsled" från blå kartan + fjällkarte infon och då fått flera leder på samma karta, sen att lederna ligger lite olika blir ju rätt irriterande.

Ni kan ju gå in på "min karta" på lantmäteriet och kolla själv.

För er lata bifogar jag följande fil:
[borttaget av admin; upphovsrättsskäl]

Lisas stuga finns tex på friluftskartan som två stugor (Unna raitavagge vindskyddet finns som tre hus på Friluftskartan)...


[Ändrat av fafner 2004-08-15 kl 13:57]
 
42 st extra Lillsjön

Det finns en vik mellan några öar i Mälaren som heter Lillsjön X=6597398 Y=1546247 (Blåkartan område 4).

På Friluftskartan över detta område (område 8) har man ”lyckats” sprida ut ortnamnet Lillsjön till åtminstone 42 st nya ställen på en yta av ca 10 * 30 km. Påtagligt många ligger där djupkurvan är 6.1 m.

Per Brune
 
Av sex länders Garmin topokartor jag kollat är den svenska den i särklass sämst utförda vad gäller den grafiska presentationen. Det är också den enda som baserats på grafiskt kartmaterial för topokartor i skala 1:100 000. Övtiga är baserade på 1:50 000 eller bättre.

Sportmanship och Garmin har helt enkelt valt att kränga en undermålig produkt. Märkligt att inte Garmin styr upp kvalitén bättre när de ändå associerar sitt varumärke till produkten.

Beklagligt också att Lm lämnat material till en så fesen produkt.Men det kanske är för att de vill sälja sina terrängkartor i RIK-format.

Har ni tänkt på vad anonymt Lm är? Aldrig någon som går i svaromål. Aldrig någon som ger feedback eller visar respons på feedback. Dom verkar lika bra på marknadsföring som en sovjetisk tvålfabrik.
 
hehe

jonasolof; sa:
Har ni tänkt på vad anonymt Lm är? Aldrig någon som går i svaromål. Aldrig någon som ger feedback eller visar respons på feedback. Dom verkar lika bra på marknadsföring som en sovjetisk tvålfabrik.
Bra jämförelse! :)
Men samtidigt behöver de ju inte bry sig så mkt eftersom de är tämligen ensamma på marknaden.
/Leif
 
jag använder område 2 i skogarna runt jukkasjärvi+ östra fjällkedjan
och tycker faktiskt att den stämmer väldigt bra med verkligheten, Går man i tät skog mot en myr ex-vis som man vet av erfarenhet ligger där så stämmer den exakt. Gamla traktorvägar är med stigar fins precis
var dom ska vara, Ett perfekt verktyg att planera jakt och friluftsliv med. Men jag håller med att den är ful som stryk, Men sak är smart och det är att texten vrider sig rätt hela tiden
 
vildbilly; sa:
jag använder område 2 i skogarna runt jukkasjärvi+ östra fjällkedjan
och tycker faktiskt att den stämmer väldigt bra med verkligheten, Går man i tät skog mot en myr ex-vis som man vet av erfarenhet ligger där så stämmer den exakt. Gamla traktorvägar är med stigar fins precis
var dom ska vara, Ett perfekt verktyg att planera jakt och friluftsliv med. Men jag håller med att den är ful som stryk, Men sak är smart och det är att texten vrider sig rätt hela tiden

Tur att den stämmer bättre där uppe, har haft möjlighet att kolla på den här nere i Värmland, finns knappt några stigar alls markerade(om man jämför med gröna kartan) och finns dom så stämmer dom oftast inte med verkligheten(en rejäl offset åt något håll)....
Nja, Lantmäteriverket borde inte varit med och producerat sånt här undertmåligt material....
Sportmanship... hmm hoppas ni skäms...
Tobbe
 
Stockholm

Lyckades få in Friluftskartan i MapSource, men över Stockholm är det absolut inga stigar med, inga gator, å knappt nåra vägar. Ska det vara så just över Stockholm? Ser en skarp gräns runt Stockholm, och utanför, typ Roslagen är det detaljerat.
 
Kolla att du har ställt "Map detail" på High
Hittas EDIT> Preferences> Display>

Men om "Map detail" är för lågt ställd så borde stigarna vara osynliga även i Roslagen...

Är det samma sak när du fört över till din GPS? (Om du har nån...)
 
Re: Stockholm

bruse; sa:
Lyckades få in Friluftskartan i MapSource, men över Stockholm är det absolut inga stigar med, inga gator, å knappt nåra vägar. Ska det vara så just över Stockholm? Ser en skarp gräns runt Stockholm, och utanför, typ Roslagen är det detaljerat.

Över Stockholm så är det Metroguide Europe eller motsvarande du skall använda. Om du jämför Friluftskartan med papperskällan dvs blåa kartan = vägkartan eller CD-versionen från LM så ser du att även den är mycket detaljfattig i samhällen till följd att den är 100 000 del. Detaljrikedomen i Roslagen är bara skenbar. Det kan vara bra att ha bägge samtidigt i vissa lägen och växla vilken man skall titta på i GPSen och/eller PCn.

Varför får inte Garmin konkurrens på topografiska kartor i GPS i Sverige?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ALj Friluftskartan bara ett skämt - eller??? Navigering 5
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.