Garmin 60

Jag såg och klämde ganska mycket på båtmässan i Göteborg i helgen. Skärmen är ju fin, men vad som slog mig var att den var relativt långsam och framför allt: Den har ju inte SD-kortläsare. Hur länge räcker knappa 60MB? Kartorna får ju inte mindre detaljer precis. Det var en miss av Garmin.
 
Re: Köpa gpsmap60C från USA...

JohanPerLinder; sa:
Klart intressant att köpa GPS från USA, gpsmap60C säljs tex. på eBay för ca 370$.
Det borde bli ca 2000.- billigare.

Nackdelar:
* Baskartan är för USA - Det kan man leva med om man har WorldMap, MG eller CS.
* Garantin gäller inte i Europa. Enheten måste skickas till USA vid fel. eTrex serien har haft en del problem med vattentäthet har jag hört....
* En försäljare på båtmässan i Göteborg (Garmins monter) påstår att enheterna är låsta till försäljningsområde så att kartmaterial måste inhandlas i samma område. Det skulle således inte gå att använda kartmaterial (tex CS) som köpts i Europa till en GPS enhet köpt i USA. Kan någon bekräfta detta? Det verkar lite märkligt....

Finns det fler nackdelar?

Mvh Johan Linder
Att baskartan är "fel" kan man leva med om man har Worldmap och MG eller CS. Åtminstone om 60-serien hanterar kartor som alla andra Garmin jag har sett.

Det går utmärkt att få garantiutbyte/reparation hos Garmin European Headquarters, Romsey, UK, även om enheten är köpt i USA. Det har jag själv gjort.

Beträffande kartorna låter det mycket märkligt. Det skulle ju innebära att en amerikansk turist, som tar med sig sin 60CS till Europa, med tanken att "det räcker som den är", automatiskt är förhindrad att impulsköpa MetroGuide Europe, när han får syn på den i en affär?
Måste i så fall vara ett lysande sätt att begränsa sin möjlighet att göra affärer.

Anders
 
Fungerar för mig....

Min 60C som är köpt i USA fungerar alldeles utmärkt med MG Europe som är köpt i Europa. Vad gäller skärmens prestanda så är den avsevärt snabbare än Etrex Ledgend, men Etrex är å andra sidan inte känd för att vara snabb. Hur som helst tycker jag att den har uppfyllt mina förväntningar.

Prismässigt så får man inte glömma bort de tillbehör som man planerar att köpa till sin GPS. Även dessa är dyrare i Europa än i USA. För att inte tala om man samtidigt ska köpa lite kartmaterial.

Importera mera! Så kanske priserna här hemma pressas neråt.

/Johan
 
Några små synpunkter.


Jag mailade Garmin ang ett par frågor.

Jag frågade bl a om den elektroniska kompassen (i CS-modellen) Var av den typen att man kunde hålla GPS'en i vilket læge som helst och den funkade ændå, som de nyare Magellan klarar. Tyværr var kompassen av samma slag som i Vistan, alltså att man måste førsøka hålla apparaten vågrætt.

Jag frågade om baskartan var "routable" alltså om autorouting fungerade med baskartan. Svaret var nix, autorouting funkar bara med inladdat kartmaterial typ City Select.

Jag hade ju planerat att køpa en 60CS, City Select 6, och lite tillbehør hær i Norge dær jag ær på jobb just nu. Men då jag ringde till R.M.U så var det inte roligare æn att City Select 6 och tillbehøren samt 60C fanns nu, men att de væntade att få in 60CS i børjan på Mars :-(

Så hur fan skall jag nu hitta hem.....


MVH Tony
 
Märkligt

Tony-Avesta; sa:
Jag frågade om baskartan var "routable" alltså om autorouting fungerade med baskartan. Svaret var nix, autorouting funkar bara med inladdat kartmaterial typ City Select.
Då har de skrivit fel i både specifikationerna och på reklambladet för där står det att den har "routable basemap" och i handboken står det "The routes use existing roadways (either those in the basemap or from downloaded detail mapping) to automatically calculate a route to your destination".
http://www.garmin.com/products/gpsmap60c/spec.html

Möjligen är det i så fall annorlunda med den europeiska grundkartan men det vore märkligt med en sådan begränsning när det fungerar i den äldre GPS V.

Kanske någon som fått den kan kolla?
 
Hur var det nu, har ju før mig att jag læste någonstans att 60C/CS hade belysta knappar, men kan inte hitta den uppgiften nu. Så kan någon bekræfta eller dementera detta!!????


MVH Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...