Vilka Jägare är hårdast?

Tyvärr är det sällan de "tuffaste" soldaterna som är något att lita på när det gäller.

Tuff attityd och hård fysik är noll värt om du inte klarar den psykiska pressen när ditt liv hänger på att du säger rätt sak till den berusade jugoslaviske soldaten som garvar och trycker sin Kalashnikov mot din kuk.

Nej just det: det militära är inte bara en lek för pubertetskillar, även om vi är många som önskar att det faktiskt vore det.

Försvaret utbildar soldater som skall ha olika funktioner. Alla är tuffa på det sätt som är bäst för uppgiften.
Vaxholms "bajsgrop" kan få kaxiga, uppbroilade amerikanska fallskärmssoldater att grina, och svenska tolksskolans taniga små "nördar" kan få de tuffaste svenska fallskärmsjägarna att grina.
 
Nordesjo; sa:
Tuff attityd och hård fysik är noll värt om du inte klarar den psykiska pressen när ditt liv hänger på att du säger rätt sak till den berusade jugoslaviske soldaten som garvar och trycker sin Kalashnikov mot din kuk.

Tycker man att det är lite långt ner till balkan för att testa sin mentala styrka med fulla jougoslavska soldater så funkar det skitbra att ställa sig i dörren på nån kvarterspub vid någon förort till Ståkkhålm, Gööteborg eller Maoulme..
 
Jag säger bara granatgevärsladdare i Infanteriet!! Låg inte som det själv men fy fan för att kånka på bumber i flera månader!! Infanteriet är för övrigt bara jävligt mycket krig!

/mattias
 
pagren; sa:
Jag undrar vilka jägare som är hårdast.
Det är svårast intagning på fallskärmsjägarna, men jag har hört att dom är en hög med fjollor som tror att dom är något?
Fjälljägarna verkar ju förbannat hårda, lever i skogen flera veckor på bark och rötter?
Kustjägarna har jag inte hört så mycket om, men dom verkar grymma ändå?
Jag har några år kvar till lumpen, så det skulle vara kul att veta vilka som är absolut hårdast...

Älgjägarna är grymma, eller så kanske harjägarna är stråt vassare =)

Förstår inte vad du vill få ut av denna tråd, men kanske nån form av matchostämpel för olika utbildningar?
Vill du göra nåt riktigt hårt ska du se till att bli intagen på arbetsfångläger i Kina eller nåt.
 
Re: Re: Jeegare?

FJS90/91; sa:
Tänk dom stackarna som inte får komma ut i den friska luften det måste vara SKITTUFFT!!!

U-båt?

Jag satt bara instängd i en robotbåt på dagarna, på kvällarna och helgerna släppte de ut oss för det mesta (de hade ju inte råd att köra hela tiden). Värre för de stackarna som låg på patrullbåt och kustkorvett, de fick ju ligga ute 14 dar i sträck och jaga mink (eller vad det nu var). Fast hur det ser ut nu vet jag inte, det var ju 15 år sen jag gjorde lumpen.
 
Re: Re: Korrektheten

[/QUOTE]

Det verkar som killen har en romantiserad syn på det här med lumpen. Då gör det knappast något om man berättar hur det ligger till...eller?

/mattias [/QUOTE]


Vem har inte en romantiserad bild av lumpen?
Jag minns den som vansinnigt rolig även om den förmodligen inte alltid var det.

Romantisera mera.


JL
 
Re: Attityder

johankse; sa:
Sällan har en omogen fråga besvarats så bra på Utsidan. De tuffaste jägarna är de som kommer hem och blir riktiga föräldrar, medmänniskor och goda kamrater. Lyckligtvis har jag träffat på sådana av många skilda nationaliteter samt fått möjligheten jobba med dem för människor som hade det riktigt dåligt.....
Väx upp yngling!

Go tur

Johan K

Bra skrivet !
 
Svårt att säga!!!

Jag själv gjorde lumpen på K4 i Arvidsjaur och visst var det tufft, vissa stunder fick man bita ihop ordentligt, men den enda möjligheten att få veta vilket som är det hårdaste är väll att göra lumpen som fallskärms, kust och fjälljägare etc och sen säga själv....inte så lätt kanske. Vi på K4 var väldigt mycket ute i fält, enligt våra befäl hade vi flest antal dagar i fält utav de som gör lumpen i Sverige men det betyder ju inte att vi är hårdast för det. Personligen tror jag att alla är tuffa på sitt sätt tex, vi hade -35 grader men då håller man sig åtminstånde torr och kan klä på sig, men som kustjägare så kanske det ligger runt 0 grader ofta och då är det betydligt svårare att hålla sig torr, och att va blöt i 0 gradigt väder e KALLT mycket kallare än torr i -35.
Det var någon som skrev något i stil med: "den inställningen blir du knäckt på en gång redan under grön tjänsten" och jag håller fullständigt med för är det något man lär sig när det är jobbigt och hårt så är det att vara ödmjuk och fråga om hjälp och då känner man sig kanske inte så tuff längre.
Välj inte efter det som någon tycker är hårdast utan välj efter vad du tycker om, vill man hoppa fallskärm är ju valet givet, vill du åka skdor till förbannelse så är valet också givet.
Kan iallafall säga att när jag låg på K4 (96/97) så var det verkligen bra, allt från regemente (som man sällan såg...nästan så) befäl och mat, långt över mina förväntningar och man lär sig verkligen något nyttigt.
Kan till sist rekomendera K4 som ett bra regemente.
 
Undrar ju...

Om man nu väljer att söka till det som man tror är hårdast, och sen klarar man inte utbildningen? Hur kul är det då?

Jag menar, det är ju en sak att kunna skryta med "Jag klarade faktiskt...." och en helt annan att skryta med "Jag sökte xxxxx men pallade inte trycket".....

Själv pallade jag inte trycket på KustJS, men å andra sidan hade jag inte sökt dit heller:)
 
Angående flest dygn i fält så säger nog alla befäl på de flesta förband detta till sina flasar, det ligger ju inte så lite psykologi i vad befälen säger för att skapa "vi" känsla o.s.v. Päjkar i 18-20års åldern är ju ganska lättpåverkade när det gäller sådant.

Gällande de olika grenarna så säger det sig själv, de "frivilliga" typ KJS/FJS står lite i en skola för sig med tanke på förtester och gallring, detta betyder inte att utbildningsåret är hårdare utan att det ställs högre krav på soldaterna och eftersom alla på de "frivilliga" förbanden är testade så är genomsnittskvaliten på soldaten högre och därför så tål dom mer yttre påfrestning.. På övriga jägarförband utan frivilligbasis och förtest så slinker det med mer soldater som inte hör dit och däregenom skapar ett sämre utbildningsklimat för den värnpliktige.

Så vilket förband har hårdast utbildning? Det vet jag inte men en sak e säker, på KJS/FJS så finns det färre "flaskhalsar" som gör livet surt för andra.. Sen kan man undra varför det ställs så mycket högre krav på KJS/FJS än andra jägarförband eller?


("vi"-känslan sitter fortfarande kvar efter 13år, hjärntvätten funkade skitbra)
 
Re: Re: Re: Korrektheten


Det verkar som killen har en romantiserad syn på det här med lumpen. Då gör det knappast något om man berättar hur det ligger till...eller?

/mattias [/QUOTE]


Vem har inte en romantiserad bild av lumpen?
Jag minns den som vansinnigt rolig även om den förmodligen inte alltid var det.

Romantisera mera.


JL [/QUOTE]

Nu var det ju frågan om innan man gjort lumpen! Men du verkar ju vara en sann romantiker:)

/m
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...