Löpning/Gymprogram

träning

Stavgång uppför med packning är suveränt.
På läkarens ordination för ett par år sen efter en knäoperation slutade jag att springa.
Började då att knalla upp och nerför en slalombacke.
Det gav gott resultat både som ren konditonsträning och benstyrka.
Håller man på minst en timme hinner man ju gå ganska måmga lodmeter.
 
Någon som har tips på bra konditionsträning om man inte kan springa? Jag har överansträngt en hälsena och kan inte springa som jag brukar, känner nu hur kondisen närmar sig botten... Gärna andra förslag än spinning, som verkar urtrist tycker jag! :)
[Ändrat av anisa 2003-11-12 kl 15:54]
 
anisa; sa:
Någon som har tips på bra konditionsträning om man inte kan springa? Jag har överansträngt en hälsena och kan inte springa som jag brukar, känner nu hur kondisen närmar sig botten... Gärna andra förslag än spinning, som verkar urtrist tycker jag! :)

Jag vill säga spinning men det får jag inte... Har du funderat på att simma?
 
Just ovan nämnda stavgång kan ju vara ett alternativ.

Man belastar ju inte knän och hälsenor lika mycket som tex. löpning.
Dessutom blir det ju betydligt mer styrke/konditionsträning än att bara ta en promenad.
Vintertid funkar det ju dessutom bättre än löpträning om det är halt.

Sen är det ju då frågan om man tycker att det är kul..jag tänker iaf testa(med en lätt rygga,för att höja pulsen lite)

/Robert
 
Re: Re: Löp/gymprogram

PepperKeenan; sa:
Har nu gått ner mer än hälften av mitt mål (10 av 15kg) men är rädd att jag skall tappa för mycket muskelmassa. Självklart är det givet att man även tappar muskler när man går ned i vikt, men jag vill minimera den förlusten.


mvh

Hej Fredrik!
Har inte orkat läsa alla inlägg så noga så det är möjligt att du redan fått detta tips, men mitt förslag om du vill gå ner i vikt men samtidigt öka din muskelmassa är att äta kosttillskott i form av protein och kreatin. De hjälper nämligen till att bygga upp musklerna. Det är dessutom viktigt att äta både före (ca en timme) och efter träningen. De första kilona är alltid "enklast" att få bort, de sista brukar ta lite längre tid, men misströsta inte. Regelbunden motion , samt bra och regelbunden kost (undvik snabba kolhydrater, ät mycket protein) brukar ta bort även de sista kilona till slut.

Just styrka och kondition i kombination tycker jar är alldeles utmärkt i fettförbränningssyfte eftersom de bränner olika. Kondis omedelbart och styrka även efteråt.

Att läsa Pauluns texter är det bästa tipsert hittills. Han kan det mesta. Lycka till!
 
anisa; sa:
Någon som har tips på bra konditionsträning om man inte kan springa? Jag har överansträngt en hälsena och kan inte springa som jag brukar, känner nu hur kondisen närmar sig botten... Gärna andra förslag än spinning, som verkar urtrist tycker jag! :)
[Ändrat av anisa 2003-11-12 kl 15:54]

Har själv samma problem pga av ett trasigt knä. Har du prövat vattengympa? Låter kanske som något för tanter och gravida, men enligt utsago (har inte prövat själv) kan det vara riktigt tungt och ger både styrka och kondition. Annars är mitt bästa tips (bortsett spinning) att köra roddmaskin. Den är grymt jobbig, men i och för sig ack så tråkig...
 
Re: Re: Re: Vad kommer efter glykogenet??

björner; sa:
Eller är jag ute och cyklar??

Jag minns inte var gränsen går för när kroppen klarar att bara köra på fett och inte använder nån glukos, men du är väl på rätt väg tror jag. Men observera här nu att du tillsatte glukos OCH sänkte tempot. Om du hade tillsatt glukos och bibehållit tempot hade du fortsatt bränna glukos.

Kroppen vill ju i första hand använda fettet som muskelbränsle. Glukogen och glukos använder den ju bara som muskelbränsle om man anstränger sig hårdare än vad fettförbränningen hinner med. D.v.s. med högt tempo hinner kroppen inte med att bränna fett.
 
God Kväll alla!!

Vill bara tacka de som hjälpt mig med att få mer insikt i löpning/gymprogram.

Till er andra kan jag bara säga: HÅLL ER TILL TRÅDEN ELLER SKRIV ETT NYTT INLÄGG. Det mesta på denna tråden är ju hur man skall räkna ut att man skall gå ner i vikt... Mer praktiskt hur man lägger upp träningen.

mvh Fredrik
 
Re: Re: Re: Re: Vad kommer efter glykogenet??

nermander; sa:
Kroppen vill ju i första hand använda fettet som muskelbränsle. Glukogen och glukos använder den ju bara som muskelbränsle om man anstränger sig hårdare än vad fettförbränningen hinner med. D.v.s. med högt tempo hinner kroppen inte med att bränna fett.

Det verkar rimligt.
 
anisa; sa:
Någon som har tips på bra konditionsträning om man inte kan springa? Jag har överansträngt en hälsena och kan inte springa som jag brukar, känner nu hur kondisen närmar sig botten... Gärna andra förslag än spinning, som verkar urtrist tycker jag! :)
[Ändrat av anisa 2003-11-12 kl 15:54]

Har du sökt hjälp för hälsenan? Är det bara en överanstränging borde det gå att fixa ganska snart!

Långa promenader är härligt och skonsamt mot hälsenan!
Roddmaskin ger en grym allround träning som inte borde belasta hälsenan speciellt mycket!
Om du inte tycker spinning är skoj kan du alltid ge dig ut i skogen och cykla!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
mBengtson löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
pagren Löpning i vattnet? Träning och hälsa 5
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Stein Cykling vs. Löpning?! Träning och hälsa 10
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
Gaion Löpning= mindre muskler?? Träning och hälsa 6
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.