Löpning/Gymprogram

Alternativt träningsprogram

Tjenare. Jag tror att det är svårt att kombinera både uthållighetsträning och bibehållen/ökande muskelmassa.
Slutresultatet blir något av en kompromiss. Jag försöker träna både och. Med mitt träningsprogram gör jag både framsteg inom de distanssporter jag tränar samtidigt som jag ökar (lite) i muskelmassa. Om det funkar för dig vet jag förstås inte, träning fungerar ju olika från individ till individ. Jag tränar så här:

Må-vilo, Ti Styrka + intensivt kortare konditionspass, Ons-Vil, To Styrka + intesivt kortare konditionspass, Fre-vilo, Lör distanspass lågintesivt, Sön Styrka + distanspass lågintensivt.

Styrkepassen är löst grundade på ett träningsprogram som finns på nätet: http://www.eiselt.se/train.htm

Om du vill göra färre konditionspass (2/vecka) rekomenderar jag att du kör dem ganska så hårt med en vilodag efteråt förslagvis inte samma dag som du styrketränar ben. Du kommer antagligen ändå hinna återhämta dig. Kör du fler än två konditionspass per vecka kan det vara svårt att återhämta sig om alla är högintesiva. Som sagt bara ett förslag, träning är ju väldigt personligt. Lycka till!
 
ROL; sa:
nermander; sa:
Hur länge orkar du springa på 90% av maxpuls?

Glykogenet räcker ungefär en timme under ett hårt träningspass.
Om jag har förstått det hela rätt så börjar kroppen använda muskler som energi om man kör hårt och kroppen går tom på glykogen.

Jag tänkte ju inte bara på hur pass snabb glykogenet tar slut, utan att om man springer på 90% av maxpuls så dröjer det nog inte länge innan man får blodsmak i munnen och börjar se dubbelt... Det kräver ju en väldigt bra kondis att ligga på 90% av maxpuls.

Men det är ju rätt att när kolhydraterna tar slut så fungerar inte citronsyracykeln utan kroppen måste bryta ner proteiner för att få loss kolhydrater (eftersom hjärna och lungor bara kan använda glukos som bränsle).
 
Ha ha, denna tråd är nog den som innehåller mest matte och procental genom tiderna :)

Att träna på 90% av maxpulsen är nog på gränsen till det omöjliga. Det har man inte ens när man kör intervallpass. Har man maxpuls på 200 så kan man då spring på 180! Det är inte dåligt det. Undrar hur länge man orkar det? Det kanske är något man ska testa nästa gång man springer.

Mitt råd; Ut och spring. Håll dig till ett behagligt tempo så att du orkar att springa i ca 30 minuter så får du nog ett bra fettförbräningspass. Ska du räkna alla jäkla pulsslag så blir det nog till slut inte mycket löpning.

Mvh
A.S
 
nermander; sa:
Det kräver ju en väldigt bra kondis att ligga på 90% av maxpuls.
------------------------------------------
Ok,jag förstår..
Det blir mjölksyran som sätter gränsen..ingen klarar väl 90% särskilt länge.

[Ändrat av ROL 2003-11-11 kl 23:13]
 
Apropå procenten... :)

http://www.marathon.se/traning/kalkyl/kalkyl3.htm

Enligt denna sida så kan elitlöpare ha en mjölksyratröskel på 85-90% av maxpuls, otränade betydligt lägre. Elitlöpare som löper halvmaror lyckas alltså pressa sig till att springa på den nivån i en dryg timme. Själv går man ju åt bra mycket fortare om man skulle försöka... :) Träning är individuellt, därav är lösningarna för vad som är passande per individ mycket starkt beroende av förutsättningar och mål. Att säga att en vis specifik procentsats av maxpuls ger bäst resultat för alla är att göra det för enkelt för sig, vilket dock kan vara lockande. Om man känner till de bakomliggande fysiska resonemangen så kan man lättare ta ställning till vad som torde passa ens egna mål och förutsättningar.
 
Vad kommer efter glykogenet??

Jag är just nu ute och springer på 90% av max-pulsen. Samtidigt skriver jag till Utsidan på en laptop som hänger i ett, givetvis hembyggt, GoreTex-snöre kring halsen. Precis nu har jag sprungit i en timme. Varifån tar jag hädanefter min energi? Om det är muskelprotein som det antyds ovan så är det väl bäst att stanna, om jag inte vill bli svagare? Eller är det, som jag hörde under en fysiologiföreläsning för länge sen, snarare så att nu börja det bli en ordentlig fettförbränning?
Tacksam för snabbt svar!
 
Re: Vad kommer efter glykogenet??

björner; sa:
Jag är just nu ute och springer på 90% av max-pulsen. Samtidigt skriver jag till Utsidan på en laptop som hänger i ett, givetvis hembyggt, GoreTex-snöre kring halsen. Precis nu har jag sprungit i en timme. Varifån tar jag hädanefter min energi? Om det är muskelprotein som det antyds ovan så är det väl bäst att stanna, om jag inte vill bli svagare? Eller är det, som jag hörde under en fysiologiföreläsning för länge sen, snarare så att nu börja det bli en ordentlig fettförbränning?
Tacksam för snabbt svar!
Om du fortfarande springer(2 timmar) så har du nog brännt både fläsk och kött..
Även din laptop har nog förbrukat en hel del energi..
Jag har för mig att Robert Gustavsson löste det på något snillerikt sätt...dock med vissa komplikationer.(tror inte att det var mjölksyra)

:)
[Ändrat av ROL 2003-11-12 kl 14:50]
 
Re: Vad kommer efter glykogenet??

björner; sa:
Jag är just nu ute och springer på 90% av max-pulsen. Samtidigt skriver jag till Utsidan på en laptop som hänger i ett, givetvis hembyggt, GoreTex-snöre kring halsen. Precis nu har jag sprungit i en timme. Varifån tar jag hädanefter min energi? Om det är muskelprotein som det antyds ovan så är det väl bäst att stanna, om jag inte vill bli svagare? Eller är det, som jag hörde under en fysiologiföreläsning för länge sen, snarare så att nu börja det bli en ordentlig fettförbränning?
Tacksam för snabbt svar!

Fettförbränningen fungerar inte utan glukos i blodet. Krebs cykel behöver glukos för att fungera. Hjärnan fungerar inte heller utan glukos i blodet.

Det som kommer att hända är alltså att din kropp kommer att säga stopp, du kommer att få huvudvärk, blir trött och apatisk, tycka att allt är skit och bara vilja lägga dig ner och dö. Fortsätter du springa kommer du till slut att svimma.

Låter du bli att fortsätta springa kommer kroppen att börja bryta ner protein till kolhydrater för att få bränsle till hjärnan.

Jag är lite osäker på om kroppen faktiskt fortsätter att förbränna fett, men eftersom det saknas kolhydrater till krebs cykel kommer fettförbränningen att bli ofullständig och ge ketoner som restprodukt.
 
Re: Re: Vad kommer efter glykogenet??

nermander; sa:
Det som kommer att hända är alltså att din kropp kommer att säga stopp, du kommer att få huvudvärk, blir trött och apatisk, tycka att allt är skit och bara vilja lägga dig ner och dö. Fortsätter du springa kommer du till slut att svimma.

Låter du bli att fortsätta springa kommer kroppen att börja bryta ner protein till kolhydrater för att få bränsle till hjärnan.

Jag är lite osäker på om kroppen faktiskt fortsätter att förbränna fett, men eftersom det saknas kolhydrater till krebs cykel kommer fettförbränningen att bli ofullständig och ge ketoner som restprodukt.

En lägesrapport: Jag valde att fortsätta springa. Genom att tillföra kolhydrater utifån så får hjärnan sin glukos och har jag klarat mej från en genomklappning av den typ du beskriver. En del glukos går också åt till muskelarbete, men huvudsakligen springer jag nu på kroppsfettet, som visserligen inte kan omvandlas till glukos, men till energi. Eftersom verkningsgraden på fett är lägre än på glukos, och jag har dragit på mej lite mjölksyra när jag låg på 90% av maximala O2-upptaget, som måste brytas ned med aerob förbränning (av hjärtmuskeln, den s k Cori-cykeln), så har jag dragit ner lite på tempot, ligger nu på behagliga 70% för att undvika mjölksyran, och farten är drygt gånghastighet.
Eller är jag ute och cyklar??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
mBengtson löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
pagren Löpning i vattnet? Träning och hälsa 5
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Stein Cykling vs. Löpning?! Träning och hälsa 10
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
Gaion Löpning= mindre muskler?? Träning och hälsa 6
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.