Löpning/Gymprogram

Hej!

Har länge varit flitig besökare på fysiken i GBG. Under årens lopp har man lagt på sig en del välförtjänta muskler. Nackdelen med gymmandet var att jag blev ganska "pluffsig" och osmidig. Var därför på löplabbet i våras och köpte mig ett par riktiga löpskor.

Nu till min fråga: Hur skall jag lägga upp träningen med gym och löpning???

Funderar på om man skall lägga upp träningen så att man gymmar 3 dagar i veckan varav en dag med löpning efter gymmandet och sedan ett fristående löppass. Sammanlagt 3 gymmpass och 2 löppass per vecka,

Är det någon som är duktig eller kan hänvisa till någon bra sida på nätet.

Mvh Fredrik
 
Hej hej!

Tolkar detta som att du vill bränna lite fett...stämmer det?

Tänkt på att all träning då skall bedrivas lågintensivt under lång tid. När du e på gymmet kör många reps och när du springer så spring länge och försök få pulsen att ligga på ca 65% av din maxpuls. Maxpulsen får du reda på genom att ta 220 minus din ålder.
Jag är 23 och då blir det 220-23=197
197 x 0.65 = ca 130

Alltså bör MIN puls ligga kring 130 slag per minut då jag tränar om jag vill förbränna max med fett


Hoppas det går bra!

/Andreas
 
darkhippo; sa:
Hej hej!

Tolkar detta som att du vill bränna lite fett...stämmer det?

Tänkt på att all träning då skall bedrivas lågintensivt under lång tid. När du e på gymmet kör många reps och när du springer så spring länge och försök få pulsen att ligga på ca 65% av din maxpuls. Maxpulsen får du reda på genom att ta 220 minus din ålder.
Jag är 23 och då blir det 220-23=197
197 x 0.65 = ca 130

Alltså bör MIN puls ligga kring 130 slag per minut då jag tränar om jag vill förbränna max med fett


Hoppas det går bra!

/Andreas

Nope, du bränner mest totalt mest fett vid mjölksyratröskeln (ca 85- 90% av maxpuls för de flesta människor dock starkt individuellt), däremot bränner du proportionellt sett mest fett vid en ansträngningsgrad av 60-70%. Länktips: http://www.paulun.com/start.php
Vill du veta mer rekomenderar jag även Pauluns böcker, t.ex. Allt om fettförbränning 1 som finns som pocket för typ 60 kr.

Det finns fantastiskt mycket myter hit och dit om fettförbränning/viktnedgång, vill man uppnå bästa resultat så tror jag att man ska vara noggrann med att man tar till sig vetenskapligt belagd information och inte läsa kvällstidningar... Lycka till!
 
Börja spring bara!

Tycker det gärna blir exata tal och procentsatser... Är själv i och för sig tekniker men i detta fallet duger det gott med: BÖRJA SPRING!!
Spring 30-40min i början i ett lagom tempo så du kommer runt, så garanterar jag att du kommer öka både rörlighet och konditionen.

Hå o hej!
 
bla.. bla.. bla.

Det som garanterat bränner minst fett är snack oavsett vilken % av maxpulsen man får.. Det blev lite väl mycke terminologi och lite väl lite rena TIPS?!

Jag skulle vilja ställa några frågor innan jag helt utan rim och reson ger dig ett råd..

1. Hur mycket tränar du nu?
2. Vad väger du?
3. Är det fläsk som skall bort eller vill du ha bra flås?

Skit i alla procentsatser av maxpuls o.s.v. det har du rätt lite glädje av om du inte tillhör den absoluta eliten där varje milimeter räknas, är du motionär/ elit-motionär så är det ganska enkelt om du vill bränna fett.. Gå ut och gå en timme på morgonen innan frukost 4dagar i veckan eller om du har långt till jobbet så gå dit!! Att gå i rask takt är stärkande för hjärta, lungor och det bränner bra med fläsk sammtidgt som det till skillnad mot löpning inte sliter nämnvärt på dina leder..

Vill du sedan tvunget veta vilken verkningsgrad som är bäst och hur du optimerar din knävinkel så rekomenderar även jag:

http://www.paulun.com/
 
Där fick jag allt...! :)

oj oj oj då...det var värst...

Oavsett procentsattser och annat så, visst det e klart att mindre snack och mer verkstad är en förutsättning.
Men det är väl bra om man vet NÅGOT om hur man skall springa?
Det lär ju vara betydligt sämre att bara gå ut och springa allt vad man kan i 10 minuter och sedan tro att man förbrännt fett.

Och vad det gäller att man förbränner mest fett vid mjölksyraträning det tror jag så mycket jag vill på. Vet i och för sig inte vad du Con Vector (C V) fått din info från, men jag tror inte en sekund på det.

Jag kan ha fel. Absolut...Men bara för att mr. Paulun säger det så blir det inte så. Han är säkert duktig som tusan, inget snack om det. Men som du själv säger att man skall ta till sig vetenskapligt belagd fakta stämmer mycket väl. Och enligt mig är det just vad jag har gjort, nämligen från FORSKARE VID IDROTTSHÖGSKOLAN I STOCKHOLM. Kan det bli mer vetenskapligt än så...?

Ja ja ja, nu lär det väl bli ett j***a liv här. Men så är det ju med allt träningssnack. Saker och ting fungerar olika bra för olika människor med olika förutsättningar...

Jag kan ha fel, säger inte att så här är det garanterat.
:)

/Andreas, Uppsala
 
Re: Löp/gymprogram

Hej Igen!

Får börja med att tacka för alla svar. Det verkar inte vara en så enkel fråga om man skall tolka svaren.

Har nu sprungit kontinuerligt sedan i våras. Under vår/sommar blev det lite sporadiskt gymmande. Var inte lika kul att gå till gymmet när man kunde tra sig en löprunda istället.

Har nu gått ner mer än hälften av mitt mål (10 av 15kg) men är rädd att jag skall tappa för mycket muskelmassa. Självklart är det givet att man även tappar muskler när man går ned i vikt, men jag vill minimera den förlusten.

Är det någon som har eller vet ett bra vecko träningsprogram som både innehåller löpning och gym. Gymmandet får nog bli minimun 3ggr/vecka. Vill inte köra igenom alla muskler på 2ggr/vecka.

mvh Fredrik
 
Re: Där fick jag allt...! :)

darkhippo; sa:
oj oj oj då...det var värst...

Oavsett procentsattser och annat så, visst det e klart att mindre snack och mer verkstad är en förutsättning.
Men det är väl bra om man vet NÅGOT om hur man skall springa?
Det lär ju vara betydligt sämre att bara gå ut och springa allt vad man kan i 10 minuter och sedan tro att man förbrännt fett.

Och vad det gäller att man förbränner mest fett vid mjölksyraträning det tror jag så mycket jag vill på. Vet i och för sig inte vad du Con Vector (C V) fått din info från, men jag tror inte en sekund på det.

Jag kan ha fel. Absolut...Men bara för att mr. Paulun säger det så blir det inte så. Han är säkert duktig som tusan, inget snack om det. Men som du själv säger att man skall ta till sig vetenskapligt belagd fakta stämmer mycket väl. Och enligt mig är det just vad jag har gjort, nämligen från FORSKARE VID IDROTTSHÖGSKOLAN I STOCKHOLM. Kan det bli mer vetenskapligt än så...?

Ja ja ja, nu lär det väl bli ett j***a liv här. Men så är det ju med allt träningssnack. Saker och ting fungerar olika bra för olika människor med olika förutsättningar...

Jag kan ha fel, säger inte att så här är det garanterat.
:)

/Andreas, Uppsala

Nej, jag har ingen egen kunskap inom området annan vad jag läst mig till, ren lekman alltså. Dock är problemet med "när man förbränner mest fett" delvis en definitionsfråga.

Ex. (siffrorna i sig hittar jag bara på, men häng med på resonemanget.)
Vid "låg" ansträngning (60-70% av maxpuls) gör person A av med 100 kcal på en viss, bestämd tid, av detta är 60% energi från fett och 40% från glykogen (kolhydrater). Alltså gör person A av med 60kcal/9kcal per gram fett = 6,666 gram fett
Vid "hög" ansträngning (80-90% av maxpuls) gör person av med 140 kcal på samma tid. Denna gång med 50% energi från fett och 50% från glykogen. Denna gång så gör person A av med 140kcal*50% = 70 kcal från fett = 7,7777 gram fett.

Slutsats: Om man mäter i absolut mängd fett, så ger en hög ansträngningsgrad "bäst fettförbränning", om man mäter proportionellt mängd fett/annat så ger en lägre ansträngningsgrad "bäst fettförbränning"

Min teori är att idén att det "proportioneliga" synsättet är att föredra kommer från bodybuilding o.dyl. där man vill göra av med så lite energi i onödan som möjligt, då man vill ha så mycket energi som möjligt över till uppbyggnad av kroppens muskler. Tyvärr är det inte den metoden som är bäst för oss övriga 95% av befolkningen som vill minska lite på öveflödigt hull.

Mr Paulun är doktorand i näringsfysiologi vid Stockholms Universitet, så det är också rätt vetenskapligt (och han är inte ensam om att hävda detta), men det är inte första gången som det tillsynes kan te sig vara motstridiga uppgiter från vetenskapshåll :). Men som sagt så tror jag mest det beror på en missuppfattning/språkförbistring om vad man egentligen menar när det når ner på en lekmannanivå

Det viktigaste är att man rör på sig, det förbränner som andra tidigare skrivit klart mer än att diskutera :)
 
Re: Re: Där fick jag allt...! :)

Con Vector; sa:
Vid "hög" ansträngning (80-90% av maxpuls) gör person av med 140 kcal på samma tid. Denna gång med 50% energi från fett och 50% från glykogen. Denna gång så gör person A av med 140kcal*50% = 70 kcal från fett = 7,7777 gram fett.

Det viktiga här är ju att glukogen (heter det glukogen eller glykogen? eller går båda lika bra?) har man inte så mycket av. Ska man bränna mycket fett så får man ju multiplicera tiden med den förbrända mängden. Hur länge orkar du springa på 90% av maxpuls?
 
Re: Re: Löp/gymprogram

PepperKeenan; sa:
Hej Igen!

Har nu gått ner mer än hälften av mitt mål (10 av 15kg) men är rädd att jag skall tappa för mycket muskelmassa. Självklart är det givet att man även tappar muskler när man går ned i vikt, men jag vill minimera den förlusten.

mvh Fredrik

Jag såg i en annan tråd någon som tränade stavgång(med 5-10kgs rygga).

Borde vara en bättre träningsform än löpning om man inte vill tappa muskler.Dessutom kan du förmodligen köra lite längre träningspass(tid),vilket också är gynnsamt för fettförbränning.

Jag tänker själv skaffa stavar o broddar,fylla ryggan med några petflaskor vatten och testa det här i vinter.
Jag kör själv ingen styrketräning,så för mig borde det bli några hekto muskler+.

/Robert
 
nermander; sa:
Det viktiga här är ju att glukogen (heter det glukogen eller glykogen? eller går båda lika bra?) har man inte så mycket av. Ska man bränna mycket fett så får man ju multiplicera tiden med den förbrända mängden. Hur länge orkar du springa på 90% av maxpuls?

Glykogenet räcker ungefär en timme under ett hårt träningspass.
Om jag har förstått det hela rätt så börjar kroppen använda muskler som energi om man kör hårt och kroppen går tom på glykogen.
 
Stavgång med packning.

Tränar själv på detta vis och tycker det känns toppen.
Inbillar mej att det är en smula snällare mot "kroppen" (leder och dylikt) än att bara låta ölkulan blåsa på i löparspåret. Är lattjo att praktisera i slalombacke också...

Mike
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
mBengtson löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
pagren Löpning i vattnet? Träning och hälsa 5
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Stein Cykling vs. Löpning?! Träning och hälsa 10
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
Gaion Löpning= mindre muskler?? Träning och hälsa 6
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.