Jägar träning

Jag har just gjort klart Gsu'n för amfibiesoldater, vilket är, eller är ganska nära för vad en jägare skall klara av. Som skrivet tidigare så är det mycket indirekt fys såsom march till och från skjutfält med all packning. Det jag kan rekomendera är att gå med tung packning (öka stegvis...) samt att träna så obekvämt som möjligt. Ingen fys i lumpen är behaglig.
Gå långt och länge i spöregn och kyla. Ha gärna mer med dig än bara en ryggsäck, t.ex. en stock knuten i ett rep runt nacken. Anpassa tyngden givetvis men gör det obekvämt. Och försök se det som en cool grej. Blanda detta med mysfys så att du inte ger upp och glömmer bort att fys faktiskt kan vara kul och trevligt.
Samt lär dig hur dina fötter fungerar. Var går de sönder? Går det att gå utan tejp utan att få skavsår?
Försök härda dina fötter samt kropp (axlar och höfter)
och om det inte går, hitta en lösning så att du slipper sån skit när det väl gäller. Förövrigt så kan jag rekomendera att du skiter i lumpen om du inte vill fysa på detta sätt. Visst lär man sig tänja på sina gränser men det är aldrig roligt föräns långt efteråt.
Fast det är ju bara min syn på saken...

mvh/ samme
 
Krux; sa:
Vid den tidpunkten då jag skulle mönstra, för ungefär 100 år sedan (känns det som) hade jag stora ambitioner att bli just kustjägare, eller mera bestämt attackdykare. Jag var mycket aktiv med sportdykning vid denna tid och såg mig själv som en given kandidat till befattningen.

A-dyk tar de väl inte in folk till som redan kan dyka? Jag vill minnas att jag fick lära mig att resonemanget är att man inom försvaret ville ha folk med så bred kompetens som möjligt. De som redan kan dyka vill man inte utbilda i dykning etc.

Som kustjägare har man ju dessutom den "trevliga" vattenfysen. Där är väl risken för skador inte så stor men min första vattenfys var klart jobbigare än den första snabbmarschen.
 
Ta´t lugnt

med förberedelserna. Rikta in dig på det väsentliga, nämligen att bli antagen. Om du redan är antagen vid något jägarförband kan du enligt min uppfattning ge fan i träningen inför lumpen. Träning får du på plats och ställe.

Om du å andra sidan ska försöka komma in på FJS eller KJS, skulle jag satsa allt på löpning. Kan du springa milen under 42 minuter är du så gott som hemma. Väl antagen kan du se fram mot att få vakna kvart i sex av plinget från lysrören i taket, och inom en kvart springa milen som en dåre utefter vallgravar och strandstigar längs Vättern. Härlig morgonträning!

;)

/ G
 
Re: Ta´t lugnt

tigertamjaren; sa:
Väl antagen kan du se fram mot att få vakna kvart i sex av plinget från lysrören i taket, och inom en kvart springa milen som en dåre utefter vallgravar och strandstigar längs Vättern. Härlig morgonträning!

;)

/ G

Skulle sedan vädret vara riktigt pissigt så brukar man få avsluta med härlig simtur i Vättern...
 
Re: Re: Ta´t lugnt

FJS90/91; sa:
Skulle sedan vädret vara riktigt pissigt så brukar man få avsluta med härlig simtur i Vättern...

Ja det är så tårarna rinner till av nostalgi!

Först en mils vansinneslöpning, sen bad i iskalla Vätternvågor innan klockan ens hunnit klämta 7! Nån mer som vill bli jägare?...

:)

/ G
 
Re: Re: Re: Ta´t lugnt

tigertamjaren; sa:
Nån mer som vill bli jägare?...

Har de andra jägarskolorna samma inställning till "rast" som KustJS? :)

När vi hade teorilektioner (oftast kvällstjänst, efter 22...) så var det inte "Ok, nu tar vi fem minuters rast och sträcker på benen lite" utan det var "Två varv runt kasernen, med språng!". Och satt man med armbågarna på bordet och lutade huvudet mot händerna var det "Givakt!" och enskild ställning tills man "piggnat till"...
 
Rast???

Det är väl den tiden man städar luckan, putsar kängorna, rengör vapnet, springer t.o.r. till klädbytet, bäddar sängen, packar ryggan och lägger in en snus???

De där varven runt kasernen kallade vi för vila.

;)

/ G
 
Re: Rast???

tigertamjaren; sa:
Det är väl den tiden man städar luckan, putsar kängorna, rengör vapnet, springer t.o.r. till klädbytet, bäddar sängen, packar ryggan och lägger in en snus???

De där varven runt kasernen kallade vi för vila.

;)

/ G

Vila?

Vi sov stående nån timme i veckan. Ibland åt vi grus.


;).

J
 
Re: Ta´t lugnt

tigertamjaren; sa:
Om du redan är antagen vid något jägarförband kan du enligt min uppfattning ge fan i träningen inför lumpen. Träning får du på plats och ställe.

/ G

Låter sällsynt oklokt att inte träna inför en sådan uppgift..

Är man van vid att bära tung packning så lär man orka betydligt mer när det väl är dags t ex.

Det samma gäller ju för samtliga moment vad gäller fysen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.