Jägare/Fallskärmsjägare

Naturligtvis är enkönade grupper inte heller problemfria. Men jag minns själv vilka knáppa historier och situationer som uppstod under min lump i samband med kvinnliga soldater (och jag pàstàr inte att det alltid var deras fel pà nàgot sätt, om än ibland).

Ett stort pyskologiskt och praktiskt problem för tjejerna var det t.ex när kvinnliga officerare med ganska pipiga röster fórsökte hâlla ordning pà ett kompani manliga, fnissande várnpliktiga, där varje ny order (Halt, Giiv akt etc i gäll pipig ton) enbart utlöste fniss. Den uppenbara frustration som detta i sin tur utlöste hos de kvinnliga befálen var som grádde pà moset hos oss icke sárskilt militärt motiverade lumpare.

Jag láste häromdagen i Der Spiegel (mycket seriös tysk veckotidning) att ett oväntat praktiskt problem inom den tyska armén sedan de började ta in kvinnor är en rad nármast absurda avstängningar av manliga oficerare som blivit anmálda av sina kvinnliga kollegor för att tala ovârdat och "sexistiskt"; däri inbegripet fall dár soldater berättat "fräckisar" och skrattat gott, blivit anmälda av smylyssnande kvinnor, fällda och suspenderade alt. förflyttade.

Det rörde sig alltsà i mànga fall inte om att nàgon man tilltalat en kvinna pà ett ovàrdat och sexisitiskt sätt utan ofta att kvinnor hört män anvánda könsord, berátta fráckisar etc. sinsemellan och beslutat sig för att anmála.

Själv skulle jag bli ytterst irreterad om jag blev anmáld och avskedad eller förflyttat fór att ha berättat en fráckis eller ràkat harskla ur mig nâgon svordom. Inte konstigt att det finns manliga soldater som inte tycket sànt ár sà kul, sárskilt med tanke att den militára jargongen traditionellt ju är ganska râ.

Mvh /mats
 
Efter att ha hasplat ur mig ovan kanske jag bór tillägga att jag personligen inte har nàgor speciellt emot att kvinnor som sà önskar gór militár karriär ...

Mvh /Mats
(Ej MÖP: efter att ha tillbringat 10 mànader med att lära sig kortvâgs-telegrafi: krigsplacering som terrángbilsförare (aldrig sett en dylik fràn insidan); aldrig kallad till repmöte: numer ingàeende i den s.k. personalreserven)
 
Tycker oxå absolut att kvinnor duger till att bli militärer, kvinnor har väl till och med rykte om sig att vara extra sadistiska när det kommer till kritan? Det jag motsäger mig är blandade förband med direkt stridsfunktion typ jägarförband o.s.v

Jag tror inte att dessa tjejer är mindre farliga än män..

irak-0-388-41.jpg
 
Hur är det i USA då? Där har de väl haft kvinnor i militären länge? Har de problem där?

Jag tror faktiskt att de flesta av dessa "problem" som tas upp inte har ett dugg med könsblandningen i sig att göra utan snarare med att det är en förändring från hur det har varit förut.

Sen skulle ju jag hellre bli hjälpt av Lisa 95 kg är Kalle 56 kg.....
 
nermander; sa:
Hur är det i USA då? Där har de väl haft kvinnor i militären länge? Har de problem där?

Jag tror faktiskt att de flesta av dessa "problem" som tas upp inte har ett dugg med könsblandningen i sig att göra utan snarare med att det är en förändring från hur det har varit förut.

Sen skulle ju jag hellre bli hjälpt av Lisa 95 kg är Kalle 56 kg.....

Hur ser nu blandningen ut bland markstridande förband och elitförband ut i USA, njae dom e inte så uppblandade med män och kvinnor som det framställs i GI Jane?

Det finns väl någon anledning till att länder med lång erfarenhet av krig väljer att separera män och kvinnor vid just markstridande och elitförband..

Hur många tjejer på 95kg känner du som är i bra form?

Hur många killar på 95kg känner du som är i bra form?

Sedan är det väl så om en kille och en tjej väger lika så har väl killen ca: 30% mer muskelmassa ändå?

Svenska rekord i tyngdlyftning:

Damer +75kg - 195kg
Herrar 77kg - 315kg

Undrar varför eftersom det nu inte existerar några skillnader i vårat könslösa unisex samhälle...
 

Guest

Gäst
Mycket läsvärt...

Trevligt att så många svarat och sagt sina åsikter. Tack för tipsen och av de som varit en aning misstroende blir jag bara peppad av. Jag är mycket väl medveten om de hårda krav som K3 ställer. Först och främst satsar jag på att bli den första kvinnliga som muckat på K4.
 
Re: Mycket läsvärt...

Snasa; sa:
Trevligt att så många svarat och sagt sina åsikter. Tack för tipsen och av de som varit en aning misstroende blir jag bara peppad av. Jag är mycket väl medveten om de hårda krav som K3 ställer. Först och främst satsar jag på att bli den första kvinnliga som muckat på K4.

Oavsett om tonen har varit fylld av skepsis så önskar jag dig all lycka med ditt val!!

Kör tills det ryker och öka sedan..

;)
 
Samma här.

Lycka till!

Alla f.d. FJSare som skriver här brukar ju ständigt âterkomma till sina pannben. I ditt fall fâr man väl lägga till näsan ocksâ (skinn pâ...)

Mvh /Mats
 

Guest

Gäst
Haha...jo, jag får härda mitt psyke genom störtloppsträning här i Åre...då gäller det att satsa som f-n men samtidigt ha kontroll och behärska situationen!! Ha det fint/Emma
 
Skogen full av 95kgs killar...

Patric,

bra med lite debatt, särskilt för de tjejer som är intresserade av att försöka klara av de fysiska hårda krav en militär utbildning ställer! Och kanske det hårdaste kravet, att få acceptans för resultat och inte kön...

Men jag återkommer till fakta, alla delar av svenska försvaret är öppna för båda könen (möjligen med undantag av vissa militär attachebefattningar... lite osäker där.) Det innebär att det är resultaten som avgör och inte trånsynt manlig chauvinism. Självklart har medeltjejen sämre chans att klara de fysiska kraven för utbildning till tex fallskärmsjägare, men det innebär inte att en tjej som klarar de kraven presterar sämre än en kille...

Sedan debatteras ett annat intressant (gruppsykologiskt) ämne... nämligen hur väl en grupp soldater fungerar om den består av båda könen. Det är mycket svårt att veta då det (vad jag vet) inte finns forskning på det... Att flera av världens "riktiga" krigsmakter inte har blandade förband beror knappast på forskningsresultat. Snarare på historiskt arv. Dock är det en risk man tar om man blandar... särskilt när det blir riktigt slitsamt, vilket inte går att jämföra med civila gruppers funktion, då de aldrig utsätts för livsfara i den omfattningen.

Häri ligger också en viktig distinktion, sveriges försvarsmakt tränar inte med sannolikheten att soldaten kommer att behöva gå i krig... Vilket även påverkar soldatens mentala inställning. Visst, är mycket av utbildningen mycket professionell... Men det är svårt att jämföra FJS och tex amerikanska Airborne Rangers.... även om utbildningen kan vara lika krävande och professionell... så står det mycket närmare att en amerikan faktiskt skall tillämpa än en svensk...

Nåväl, mycket dravel för att återigen säga, låt alla försöka, håll kraven höga och kvotera aldrig in (killar eller tjejer) på poster där det är krigets krav som gäller. Det är ingen lek...

Mvh

Niklas
 
Re: Mycket läsvärt...

Snasa; sa:
...
Jag är mycket väl medveten om de hårda krav som K3 ställer. Först och främst satsar jag på att bli den första kvinnliga som muckat på K4.

Men visst f-n är utbildningen mycket hårdare i Arvidsjaur (K4)??
K3 har kanske mer machostil, men enligt min och många andras mening ligger de riktigt tuffa 'Grabbarna Grus' på K4.
 
FJS90/91; sa:
Svenska rekord i tyngdlyftning:

Damer +75kg - 195kg
Herrar 77kg - 315kg

Undrar varför eftersom det nu inte existerar några skillnader i vårat könslösa unisex samhälle...

Visst finns det skillnader, det har väl ingen påstått?

Du räknar upp rekorden där, visst, fint, men om jag säger att en person har lyft 160 kg, kan du då säga att det är en man eller en kvinna?

Skillnadena finns även INOM könen. Alla manliga tyngdlyftare lyfter inte 315 kg, och alla män väger inte 95 kg (jag väger 60 kg).

Jag vågar påstå att det är större skillnader inom könen än mellan könen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pagren Vilka Jägare är hårdast? Träning och hälsa 197

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.