Jägare/Fallskärmsjägare

Hur många hopp?

Detta hör kanske inte riktigt till frågan men om någon vill svara på ungefär hur många hopp en fallskärmsjägare gör totalt under sin utbildning?
 
GB 02/03

Ligger för närvarande på K4. Du som tjej bör nog sikta in dig på styrka rätt så mycket, åtminstone för att klara mönstringen. För att antas till K4 krävs en 7:a i styrka och som påpekas liknar styrketestet frivändningar, fast du går inte "ner" igen. Kraften du utveklar mäts i förhållande till golvet, du står på en våg mer eller mindre, så det du vill är att få så mycket kraft och framförallt konstant ner i backen, "fusktips" inför mönstringen. En 7:a motsvara grovt räknat 700 newton. Det vill i praktiken säga att klarar du att frivända 70-80 kilo, utan att ha alltför stor fördel av teknik så bör det vara grönt. K3 kräver en 8:a alltså cirka 800 newton. Sant som det sägs så krävs det egentligen bara seghet. Mjölksyretålighet i framförallt ben kan var bra att träna. Tjejer brukar dock generellt ha fördel mot killar när det kommer till seghet. Det tjejerna brukar misslyckas med när dom försöker sig på jägartjänst är styrkan. Så träna styrka, framförallt rygg, axlar, knän, det är där folk brukar gå sönder. personligen föredrar jag basövningar som frivändningar, benböj, marklyft och bänk. Träna även nacke, det är tungt att bära en AK5 runt nacken dygn i sträck. Strax efter inryck ställdes frågan till ett av våra befäl; "Har det funnits några kvinnliga jägare?" "Jo, vi hade två aspiranter, dom svimmade." Nog svammlat och lycka till.
 
Låt dom försöka...(hehe)

Då jag var på förtest i år disskuterades det om kvinnor fick söka till fjs. Efter att ha frågat en av inskrivningsförättarna fick vi följande svar:

Sedan några år tillbaks finns det inga begränsnigar vad gäller kön inom försvaret men att det är inte troligt att en kvinna skulle klara kraven för FJS (ingen har hitintills varit i närheten trots ett relativt stort intresse)

Personligen förutsätter jag att utb. ska var så pass krävande att ingen kvinna ska/kan klara den!!

....precis som ingen kvinna kommer att hota värdsrekordet på 100m för herrar

Men jag säger sammtidigt att låt ALLA försöka....
...det kan väl inte skada någon eller?

Kolla den superba sidan..

http://www.fallskarmsjagarna.org
[Ändrat av FJS 03/04 2003-01-09 kl 00:46]
 
Herr Mellgren uppvisar redan symptom på "Jägare, Jägare, Jägare"-syndromet, trots att han själv knappt ännu är aspirant.

Personligen tvekar jag på att en kvinna kan klara utbildningen, men det är inte omöjligt.
Jag önskar Emma lycka till och hoppas att hon blir den första kvinna som klarar det!
 
Re: Tjejer lika bra som killar?

lgniklas; sa:
Hej alla och kanske mest Patric... Märkliga anledningar du anger anser jag... Inom den svenska försvarsmakten är alla befattningar öppna att söka för både män och kvinnor. http://www.rekryc.mil.se/tjej/article.php?id=1688 Det som avgör är sökandes lämplighet, oavsett kön, kulturell bakgrund sexuell läggning etc. Det är inte en lekstuga, det är träning för krig.

Jag har tjänstgjort två gånger i utlandstjänst, varav en gång med mycket pressade och våldsamma situationer. Där var det inte kille eller tjej som avgjorde hur väl man löste sin uppgift...

Däremot har du naturligtvis rätt i att rent statistiskt har killar bättre fysiska (dock ej psykiska) förutsättningar för att klara av de hårda krav som ställs, särskilt och alldeles speciellt vid ett jägarförband. Men som du själv skriver, pannben... det har många tjejer också... Skulle vilja se hur många killar som slår Magdalena Forsberg i skidåkning och skytte... två huvudingredienser i traditionell jägartjänst...

Håller även med om att det ställer nya krav när förband blandas... vilket kan vara lättare eller svårare att lösa när man jobbar så nära i små grupper som man gör i fallskärmsjägartjänst... Det är ganska länge sedan vi lämnade kompanistrid för fallskärmssoldater...

Nåväl, krig är (tyvärr?) väldigt jämlikt...

mvh

Niklas

De flesta killar e livrädda att erkänna att det finns situationer där man föredrar killar framför tjejer, problemet är att alla måste vara så satans politiskt korrekta.. Om ni blir påhoppade av en 100kg luns på krogen vill ni att Lisa 56kg kommer eller att Bosse 95kg komer till undsättning? Svaret är mycket enkelt, jag har flera ggr fått hjälpa kvinnliga poliser med att få in buset i patrullbilen då dom "trots" allt klarar allt lika bra som en kille inte lyckats få in ett jävla fyllo i bilen... Men som vanligt så är den Svenske mannen så skrajsen och måste vara politiskt riktig så man vågar inte ha några farliga åsikter som får en att sticka ut... oj, oj, oj...

Här ovan är ett typ exempel, man måste ange historiens i särklass bästa skidskytt som aspirant för att vara lika bra som en jägarsoldat, hur kvinnonedsättande är inte det?

Jämlikhet är rättvisa och ärlighet inte fega killars lögner och löften som försvinner så fort tjejerna inte lyssnar..
 
Först och frámst vill jag pàpeka att det är mig fullkomligt likgilitigt om det finns kvinnliga fallskärmsjägare eller inte.

MEN, man fâr väl anta att om det finns vissa minimikrav för styrka, uthâllighet, motivation etc för att bli antagen pà en viss utbildning, t.ex FJS, och en person uppfyller dessa krav, sà är det vál logiskt att personen ifrâga ska bli antagen. Vad är kraven annars till för?

Antingen man är feminist, anti-feminist, macho-man, politiskt korrekt eller inkorrekt sà ár vál detta en logisk och odiskutibel stândpunkt.

Dessutom (Patrick), râkar en KVINNA klara dessa krav, och ser ut pà detta vis, sà träder i vart fall inte mina manliga beskyddarinstinkter i funktion!

utb_1.jpg



 andra sidan, och varandes vad som helst av ovan kategorier, sâ màste man ju nog ocksà medge att blandning av könen pà militära förband medför en hel del bàde praktiska och "mentala" problem, för alla inblandade.

En svàr frâga , med andra ord...

Mvh /Mats
 
Är enkönade grupper problemfria?

Hej,
det verkar som att många i tråden anser att enkönade grupper är utan intriger, svartsjuka och särbehandling. Det är inte min erfarenhet från yrkeslivet.
Min erfarenhet är dock att om man jobbar/friluftsar/motionerar ihop ett tag så "slipas man av" mot varandra, kön och kulturell bakgrund blir mindre viktigt när man lärt känna individen och vad den går för.

/Stina
 
Re: Är enkönade grupper problemfria?

cykelstina; sa:
Hej,
det verkar som att många i tråden anser att enkönade grupper är utan intriger, svartsjuka och särbehandling. Det är inte min erfarenhet från yrkeslivet.
Min erfarenhet är dock att om man jobbar/friluftsar/motionerar ihop ett tag så "slipas man av" mot varandra, kön och kulturell bakgrund blir mindre viktigt när man lärt känna individen och vad den går för.

/Stina

Det är svårt att jämföra civila erfarenheter med hur det fungerar militärt, den pressen man ställs inför militärt saknar ofta motstycke civilt.. Det finns en anledning till att ingen tjej hittintills har varit "karl" nog att ta sig in på fallskärmsjägarskolan..


(Finland har utbildat en kvinnlig fallskärmsjägare, hon var juniorvärldsmästare i skidåkning.. Det finns kanske en handfull kvinnor i världen som har den kapaciteten!)
 
Re: Re: Är enkönade grupper problemfria?

Att det är tufft att bli jägare tvivlar jag inte på. Det är därför det finns en hård urvalsprocess, och så ska det vara.

Men FJS90/91 och andra verkar tycka att det blir andra problem automatiskt bara för att det blir kvinnor (som klarat urvalskraven) på jägarförbanden. T. ex. skriver Mats att "blandning av könen pà militära förband medför en hel del bàde praktiska och 'mentala' problem, för alla inblandade."

Om det är så att kvinnor antas till jägarutb. och i högre grad än män får hoppa av, så är det urvalsprocessen det är fel på.

Har för mig att Norge också har utbildat en kvinnlig fallskärmsjägare.

/Stina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pagren Vilka Jägare är hårdast? Träning och hälsa 197

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.