Jägare/Fallskärmsjägare

Guest

Gäst
Hejsan.
Jag skulle vilja ha lite tips på träningen inför mönstringen. Jag kommer att antagningspröva om ca 1 år.
Jag går på ett skidgymnasium, så jag tränar redan rätt mycket. Förutom skidor och styrketräning blir det en del längd. Mitt mål och ambision är att bli antagen till K4 eller K3.
Är löpning och gym det jag ska inrikta mig på?
Och hur ska jag lägga upp styrketräningen; max styrk för att bli stor och stark, eller mer uthållighets styrka för att kunna arbeta under en längre tid?? Eftersom jag är skidåkare är jag stark i benen, men lite svagare överkropp. Är paddling/roddmaskin eller stavgång med bildäck att föredra framför cykling tex?

Tips och egna erfarenheter motages tacksamt!!
//Emma
 
VILJA - MOD - UTHÅLLIGHET

Hej Emma!

Rubriken, som är FJS motto säger kanske lite om inriktningen...

Lycka till, bifogar länk till FJS träningstips.

Dels inför det förtest vilket tillämpas av FJS: http://www.k3.mil.se/article.php?id= 3280

samt inför utbildning om man lyckas bli antagen: http://www.k3.mil.se/article.php?id= 3281

Min syn på fysisk träning för militär verksamhet...
All tjänst i fält kräver god uthållighet och bra tröskel för "slitage". Fälttjänsten är alltid nedbrytande och militär fysisk träning bör inte vara anpassad för att nå toppresultat inom specifika områden. En vältränad soldat är "en seg jävel". Och viktigast, mental inställning :)


Mvh

Niklas
[Ändrat av lgniklas 2003-01-07 kl 18:06]
 
Som "gammal" livhusar (K3) kan jag bara instämma med ovanstående.

Vill du vara bra tränad inför inryckningen så rekommenderar jag å det varmaste pannbensmarscher a la Göran Kropp. Ge dig upp mitt i natten, gärna i så dåligt väder som möjligt, packa ryggsäcken och gå tills du inte orkar mer, då går du lite till och sedan vänder du och går hem.

Det viktigaste, enligt min mening, är att träna uthållighet samt att succesivt vänja kroppen att bära relativt tungt. Full stridsutrustning innebär ett antal extra kilon. Med en god fysik så är det oxå lättare att klara av de psykiska påfrestningarna. Med rätt inställning kommer man dock långt...

Se även följande länk där detta har diskuterats tidigare och där du säkert kan hitta en del matnyttigt:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16920

Pergite!

Mattias
 
Fallskärmsjägare va..

Med möntringen menar första ordinarie mönstringen antar jag. Då testas konditionen på cykel (borde inte vara några problem för en skidåkare) Sedan styrkan i en hydralisk maskin rörelsen liknar en frivändning. på båda dessa moment måste man minst ha en 7 här är förmodligen styrkan dit problem då de flesta tjejer för en 1 el.2 på detta test...men då är ju de flesta ganska klena. Vidare måste du ha A-hälsa och inte några synfel. plus minst en 6 på inskrivningen
Klarar du alla dessa krav kan du söka och om du har tillräckligt bra värden kan du bli kallad till förtest
något som väldigt väldigt väldig MYCKET TUFFARE än mönstringen (har egen erfarenhet). Därifrån tas c.60-70 ut somaspiranter (hit har jag kommit)rycker in vartanat år (udda) som efter en tid på skolan blir 40 färdiga fallskärmsjägare. Låter det svårt? Men så anser också många att fallskärmsjägar utb är det tuffaste man kan ge sig in på... Lycka till och träna på!!
 
Jägartestet...

Du måste även klara av ett extra test under mönstringen, som benämns 'Jägartestet'.
Det består av följande övningar:
- Sittandes på en ~40cm bänk skall du klara av att resa dig upp, med ena benet sträckt rakt framåt, d.v.s. lyfta upp hela din kroppstyngd på ena benet 5grr.
- Med 20kg ryggsäck på ryggen kliva upp med ena benet först 75ggr på ovannämnda bänk. Detta görs i takt med en metronom. Samma ben 75ggr, sedan nästa övning, för att slutligen genomföra det hela med andra benet. Ryggsäcken jag fick använda var en arméstandard Lk75 utan avbärarrem, vilken sitter sisådär lagomt obekvämt mot ryggen. Kompisen fick en modifierad verison med avbärarbälte (tror inte han använde det dock).
- Fastklammrad med nederkroppen i en ryggresningsbänk (sådan där man ligger med underkroppen horisontellt, och överkroppen hängandes fritt), skall du klara av att hålla överkroppen rakt ut i 2min.

Inget svårt test egentligen. Meningen med 'en-bensresningarna' tror jag mest är för att kolla ifall man får ont i knäna eller något.
När jag mönstrade var vi två som gjorde jägartestet (jag å bästa kompisen), å vi klarade det båda utan problem utan att vara topptränade...
 
Som tidigare nämnts så är det som avgör ifall du klarar utbildningen eller inte hur tjockt ditt pannben är.. Bra träning är att pannbensmarscha!!

Lycka till!
 
Snasa; sa:
Hejsan.
Jag skulle vilja ha lite tips på träningen inför mönstringen. Jag kommer att antagningspröva om ca 1 år.
Jag går på ett skidgymnasium, så jag tränar redan rätt mycket. Förutom skidor och styrketräning blir det en del längd. Mitt mål och ambision är att bli antagen till K4 eller K3.
Är löpning och gym det jag ska inrikta mig på?
Och hur ska jag lägga upp styrketräningen; max styrk för att bli stor och stark, eller mer uthållighets styrka för att kunna arbeta under en längre tid?? Eftersom jag är skidåkare är jag stark i benen, men lite svagare överkropp. Är paddling/roddmaskin eller stavgång med bildäck att föredra framför cykling tex?

Tips och egna erfarenheter motages tacksamt!!
//Emma

Ursäktar... Har FJS börjat ta in kvinnliga sökanden?
 
FJS90/91; sa:
Snasa; sa:
Hejsan.
Jag skulle vilja ha lite tips på träningen inför mönstringen. Jag kommer att antagningspröva om ca 1 år.
Jag går på ett skidgymnasium, så jag tränar redan rätt mycket. Förutom skidor och styrketräning blir det en del längd. Mitt mål och ambision är att bli antagen till K4 eller K3.
Är löpning och gym det jag ska inrikta mig på?
Och hur ska jag lägga upp styrketräningen; max styrk för att bli stor och stark, eller mer uthållighets styrka för att kunna arbeta under en längre tid?? Eftersom jag är skidåkare är jag stark i benen, men lite svagare överkropp. Är paddling/roddmaskin eller stavgång med bildäck att föredra framför cykling tex?

Tips och egna erfarenheter motages tacksamt!!
//Emma

Ursäktar... Har FJS börjat ta in kvinnliga sökanden?

Varför skulle dom inte det. OM en kvinna uppfyller kraven men det är en annan sak.

/R
 
Robwah-9; sa:
Varför skulle dom inte det. OM en kvinna uppfyller kraven men det är en annan sak.

/R

Som jag skrev ovan.. Dom har inte gjort det tidigare och mig veterligen så har ingen hittils genomfört GU!

Varför tävlar män och kvinnor inte mot varandra i idrottssammanhang?

Förutom att en kvinnas rygg inte klarar den packningen som används. En annan orsak har tidigare varit hoppning med packning som tydligen skulle kunna leda till livmoderframfall.. Sedan så är den viktigaste anledningen samma som varför Israel har valt att separera kvinnor och män på förbandsnivå(om jag inte har fel för mig), männen kommer i en stridssituation genetiskt vilja skydda en kvinna istället för att lösa uppgiften..

Jag kan komma med 100 anledningar till!!
 
Nu väcker du nog debatt, Patric, med ett så kategoriskt svar, men jag håller i princip med dig. I ett fältförband på övning eller i strid, är påfrestningarna tillräckligt stora, utan att behöva riskera intriger, svartsjuka och särbehandling.
 
Mental inställning

Snasa; sa:
Hejsan.
Jag skulle vilja ha lite tips på träningen inför mönstringen. Jag kommer att antagningspröva om ca 1 år.
Jag går på ett skidgymnasium, så jag tränar redan rätt mycket. Förutom skidor och styrketräning blir det en del längd. Mitt mål och ambision är att bli antagen till K4 eller K3.

Tips och egna erfarenheter motages tacksamt!!
//Emma

Tjena Snasa!

De fysiska testerna kommer nog inte utgöra ett problem om du är duktig skidåkare, med reservation för styrkan. Det som eftersöks är inte elitmotionärer som är snabba och löpstarka, gränsen för tex. löpningen när jag mönstrade var inte mer än typ 45 min/milen vilket är rätt banalt om man är vältränad. Däremot är det, som påpekats, viktigt att bli slitstark och seg. kanske inte så mycket för testerna i sig men för själva utbildningen och du ska ju naturligtvis sikta på att bli antagen :) .Min erfarenhet som fd. Fallskärmsjägare är dock att det riktiga nålsögat utgörs av den psykologiska utvärderingen som avslutar uttagningarna. Det går väl iof. inte att träna för men det som söks är lagspelare som har en jäkla VILJA och hygglig friluftsvana. Så om du inte är ute och friluftar så mycket så kan det nog vara en bra idé att kombinera träning och vildmarksvana kanske lite som multisportarna, bergslöpare osv. Orientering är också en grundkompetens som säkert meriterar vid uttagningen. Träna på att bära ryggsäck, tung ryggsäck, det kommer du göra ofta och länge under utbildningen...

Lycka till!
 
Tjejer lika bra som killar?

Hej alla och kanske mest Patric... Märkliga anledningar du anger anser jag... Inom den svenska försvarsmakten är alla befattningar öppna att söka för både män och kvinnor. http://www.rekryc.mil.se/tjej/article.php?id=1688 Det som avgör är sökandes lämplighet, oavsett kön, kulturell bakgrund sexuell läggning etc. Det är inte en lekstuga, det är träning för krig.

Jag har tjänstgjort två gånger i utlandstjänst, varav en gång med mycket pressade och våldsamma situationer. Där var det inte kille eller tjej som avgjorde hur väl man löste sin uppgift...

Däremot har du naturligtvis rätt i att rent statistiskt har killar bättre fysiska (dock ej psykiska) förutsättningar för att klara av de hårda krav som ställs, särskilt och alldeles speciellt vid ett jägarförband. Men som du själv skriver, pannben... det har många tjejer också... Skulle vilja se hur många killar som slår Magdalena Forsberg i skidåkning och skytte... två huvudingredienser i traditionell jägartjänst...

Håller även med om att det ställer nya krav när förband blandas... vilket kan vara lättare eller svårare att lösa när man jobbar så nära i små grupper som man gör i fallskärmsjägartjänst... Det är ganska länge sedan vi lämnade kompanistrid för fallskärmssoldater...

Nåväl, krig är (tyvärr?) väldigt jämlikt...

mvh

Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pagren Vilka Jägare är hårdast? Träning och hälsa 197

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.