Jägare/Fallskärmsjägare

lättast på skvadron...

Jag muckade i all fall från K3 med en matchvikt på 65 kg. Och nog tror jag att det finns kvinnor som kan uppfylla de fysiska egenskaper som jag hade. Så jag önskar kvinnor lycka till inför mönstringar inför diverse jägarförband.
 
För drygt hundra år sedan fanns det starka bevis (framtagna av kloka herrar) för att om kvinnor ägnade sig åt högre utbildning så skulle deras hjärnor aktiveras för mycket och därmed skulle livmodern skrumpna ihop. Det i sin tur skulle leda till att människosläktet skulle dö ut inom någon generation. Detta var ett av skälen till att stoppa kvinnor på universiteten.
Liknande resonemang gjorde att man på 1920-talet inte längre tillät kvinnor att köra vasaloppet, det var skadligt för dem.

Kanske har Nanuuk rätt i att män glömmer vad de ska göra om det hettar till, men jag är inte övertygad. Den som verkar ha mer praktisk erfarenhet av våldsamheter, Igniklas, verkar dock inte vara alltför negativ i alla fall.

För övrig önskar jag Snasa all lycka vid uttagningar och kommande jägarutbildning. Kanske är hon det "guldkorn" som har viljan, modet och uthålligheten.

/Stina
 
Det är bara köra

Otroligt kul diskussion blev det av din fråga :) har jag läst mig till nu under ett par minuter. Jag har själv inte genomfört K3/4 eller FJS, men har en bror som gjorde FJS och jag själv har genomgått Kustjägarskolans utbildning. Min bror och jag har gjort många jämförelser mellan FJS och KJS och kommer fram till någorlunda samma sak. Vilja är allting. Det är svårt att veta om man har den förrän man är där. Den psykiska viljan i civila förhållanden är något helt annat. Många som kommer till FJS/KJS har tagit sig dit pga att man tror att de har fysiska och psykiska förutsättningar att klara utbildningen men många misslyckas och får åka hem första månaden ibland senare. Vilja är allting. Jag tycker verkligen du skall satsa, och göra ett försök som många andra. Jag som många andra i forumet hoppas att du klara det, då menar jag främst inte uttagningen utan att du tar dig hela vägen igenom utbildningen.
 
EV, Fackta att gå efter

Jag har har en viss hypotes (tror det heter det) om
all slags fysisk aktivitet. VIlJA!
Psyket är otroligt avgörande.
Vill man inte kan man i inte.
Vill man så kan man.

Så om man ska göra tex mönstringen för FJS så
kan man kolla upp vad som krävs och sedan träna upp det så att man klarar det.
Klarar man det och har rätt psyke så klarar man utbildningen.

Observera! Detta var enbart en teori som jag har.


- ”Kroppen har ett sätt att tala om när den är trött....
....Den faller ihop och dör...”
 
Färskast info

Hej Snasa!

Jag har precis muckat (augusti) från FJS i Karlsborg, men som jag har förstått var det inte dit du skulle söka utan till en jägartjänst på K3 eller K4. FJS ligger på regementet K3 och eftersom vi tillbringade 4 vintermånader på K4 har jag lärt känna det regementet också lite grand. Om jag skulle välja mellan de två skulle valet vara enkelt- K4. Dock finns det ju inget som slår FJS;) .
Vad träningen beträffar så skrev "freek" (Lars Frick) ett mycket bra inlägg. Jag kan bara hålla med. Eftersom du har bra kondition bör du satsa på styrka och framförallt att bära ryggsäck (långt). Börja med kanske 20 kg och stega sen upp till ca 45 kg. Under värnplikten kommer ni alldeles säkert bära mer än så, men det räcker bra att träna på. Det handlar om att vara så bra tränad att du kan undvika skador i lumpen.
Träna också på att springa med lite packning (5-15
kg).
MVH André
 
Oj oj, bra diskussion

som dessutom handlar om massor av olika saker samtidigt...

1) Skall både killar och tjejer få söka till alla militära befattningar- I dagsläget är svaret ja inom den svenska försvarsmakten. (se punkt 5 för fördjupning)

2) Klarar kvinnor av de tuffa krav vilka ställs för att bli antagen till utbildning vid svenska jägarförband?- Självklart finns det större andel killar som klarar kraven... men det innebär inte att det finns tjejer som inte klarar dem.

3) Klarar tjejer den fysiskt och psykiskt tuffa utbildningen vid svenska jägarförband?- Klarar man antagningskraven verkar det som de flesta här är överens om att vilja är avgörande... och det har säkert tjejer.

4) Klarar tjejer av den lätt chauvnistiska mentalitet vilken finns som en självklarhet inom många militära förband?- Enligt min mening kanske det tuffaste hindret för att klara utbildningen... det blir svårt att bli en naturlig del i gruppen (vilket är direkt avgörande i de flesta fall).

5) Klarar tjejer av de hårda krav som ställs när man inte "leker"/utbildar... utan när den riktiga världen knackar på dörren?- Ja det tror jag absolut, kanske tom bättre än killar!

6) Dock, som Patric är inne på, klarar det militära förbandets majoritet av killar av att ha en tjej mitt ibland sig?- Under utbildning är inte kraven hårdare än att det är en ledarskapsfråga, enligt min mening. Men om detsamma gäller vid skarpt läge... Min egen erfarenhet är att det går, men det är svårt. Våra gener sitter djupt... Detta tycker jag borde vara den viktigaste frågan, om man får minskad "effekt" i de militära förbanden i en krigssituation... Det är svårt att veta.

7) Att öppna alla befattningar inom försvarsmakten för båda könen är ett politiskt beslut. Det kan av självklara skäl inte ha grundats på forskning gällande punkt 6.

Nåväl, Snasa, lycka till med både antagning och utbildning! Gör det du tror på och lägg aldrig ribban för lågt! Vilja- Mod- Uthållighet var det väl ;)

Mvh

Niklas
 
Re: lättast på skvadron...

Tänk efter lite..

cjonsson; sa:
Jag muckade i all fall från K3 med en matchvikt på 65 kg. Och nog tror jag att det finns kvinnor som kan uppfylla de fysiska egenskaper som jag hade. Så jag önskar kvinnor lycka till inför mönstringar inför diverse jägarförband.


Återigen om man ska tro tidigare nämda upg. om att män har ca. 30% mer muskelmassa per kg. Innebär det att en kvinna behöver väga- 65*1,3 = 84,5kg!!.
Plus att kvinnor har klenare ligament, benstomme mm.

Dock kan väl en supertopp tränad kvinna kompensera de genetiska skillnaderna.. som den finska skidlöperskan uppenbarligen gjort. Lycka till oavsett kön

Härlig debatt!!
 
Re: Färskast info

andréc; sa:
Hej Snasa!

Jag har precis muckat (augusti) från FJS i Karlsborg, men som jag har förstått var det inte dit du skulle söka utan till en jägartjänst på K3 eller K4. FJS ligger på regementet K3 och eftersom vi tillbringade 4 vintermånader på K4 har jag lärt känna det regementet också lite grand. Om jag skulle välja mellan de två skulle valet vara enkelt- K4. Dock finns det ju inget som slår FJS;....


Varför rekomenderar du K4 men säger att FJS slår allt??
Jag säger lägg ribban högt och satsa allt på förtestet i Karlsborg. Där kan de som inte klarat kraven söka till K4 och bli fjälljägare. Har färk info (förtestade i höstas).
Som jag ser det finns det inget att förlora med att försöka.

VILJA MOD UTHÅLLIGHET



[Ändrat av No_Limit 2003-01-11 kl 19:15]
 
Re: Re: lättast på skvadron...

cjonsson; sa:
Återigen om man ska tro tidigare nämda upg. om att män har ca. 30% mer muskelmassa per kg. Innebär det att en kvinna behöver väga- 65*1,3 = 84,5kg!!.

Jag vill inte vara nån besserwisser men i din uträkning antar du att personen i fråga består av 100%muskler :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pagren Vilka Jägare är hårdast? Träning och hälsa 197

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.