Kramp! vad göra?

Hej
Jag undrar om det är någon som kan förklara varför man får kram, vad man gör när det inträffar och hur man gör efter för att återhämta sig?

Var och provade spinning i går kväll för första gången. Drabbbades av kramp i vadera. Efter halva passet. Men jag fortsatte trots att jag kände att jag låg på gränsen till kramp.
Efter åt försökte jag strecha utan någon större effekt. Smörjde med linement vilket gjorde det hela lite bättre. Men jag har fortfarande väldigt ont i vaden på högersida.

Så hur gör man för att undvika kramp och hur lindrarar man det???

Tacksam för svar
/Daniel
 
Vätske och natriumbrist ger kramp, se till att du håller din depåer fyllda.. Det finns andra brister som oxå ger kramp men kolla först och främst att du har rätt vätske och natrium nivå..
 
förlåt en okunnig

Men hur vet man att natrium nivån är den rätta. Hur får man i sig natrium??

/Daniel
 
NaCl - koksalt.

Vatten/salt-balans antar jag att det handlar om. Vet inte riktigt hur man håller koll på om det är i balans i kroppen, men drick t.ex. Maxims Electrolyte, så fyller du även på med de nödvändiga salterna.
 
Salt

Det stämmer att saltbrist kan orsaka kramp. Ett billigare alternativ än att springa iväg å köpa electrolyte är att blanda en buljongtärning med varmt vatten och sedan dricka det. Då får du i dig mycket salt. Anledningen till att det serveras buljong på t.ex. vasaloppet är ju just att åkarna skall undvika kramp.
 
Kramp uppstår genom att det uppstår vätskebrist i musklerna. Muskelfibrerna kan inte jobba när de inte "smörjs" med vatten, utan "klibbar" fast, med kramp som följd.

En liknelse är om du tar dina händer med utsträkta fingrar, och för dem mot varandra. Som när man knäpper händrna. Om du är torr om händerna, är det svårt att röra på fingrarna.
Om du däremot har olja på händer och fingrar, så glider fingrar och händer som smort.
Det är motsvarande som händer i muskulaturen. Inte svårt att förstå varför en muskel fungerar dåligt under sådana omständigheter.

För att råda bot på kramp, akut, är det vanligaste att man sträcker ut muskeln, för att få bättre blodcirkulation och därmed få muskelfibrerna att "släppa" taget om varandra. På sikt är det påfyllning av vätska som gäller.

Salt gör att kroppen kan binda vatten bättre, därför innehåller sportdrycker salt och mineraler.
Div andra tillsatser och dess verkningar kan nog diskuteras.

Som avslut ett exempel.
Fotbollsspelare som är vältränade och inte får kramp efter 90 minuter i sverige, får helt plötsligt kramp efter 60 minuter när de spelar fotboll i extrem värme.
Det är helt enkelt så att de får vätskebrist tidigare i hör värme.

Mats
 
Hm, det är nog inte så enkelt att säga att det endast är vätske & natrium brist.
Som jag har uppfattat det så är det lite mer komplext, individuellt och verkar vara lättare att få om man väger lite (jag väger runt 84). Kan även bero på "lokal" syrebrist, då kan det t ex i cykel vara bra att variera mella sittande/stående får att belasta olika muskler.
Jag brukar få kramp på långlopp i mtb då man cyklar ca 4-8 timmar i bra tempo, brukar ligga på typ 152-155 i snittpuls.

Jag startade en "kramp tråd" i News gruppen för cykling du kan spana in den tråden här.
http://groups.google.com/groups?hl=...lm=3D510B2B.DB85CAB7%40uab.ericsson.se&rnum=1

I somras åt jag magnesium innan loppen (vätske laddade givetvis oxå) Sen knaprade jag på Enervit GT, som innehåller, kolhydrater, socker,lite olika vitaminer (C, thiamin riboflavin,niacin. Samt Magnesium, kalium (som ska motverka kramp i muskler) och Natrium.
Klarade mig utan kramp när jag åt dessa.
Åt & drack oxå de som arrangören hade på i kontrollerna, plus egna bars & gel.

/Anders
 
Salt

Det är enkelt att veta om man behöver salt när man tränar. smaka på din egen svett (enklast ovanför överläppen). Svetten ska saka salt. Gör den inte det har du för lite salt i kroppen.
Hälsningar
/Anna

PS En grej som jag nyligen fått lära mig är att om man äter grapefrukt regelbundet minskar man risken att få sendrag efter träning. Jag har testat och det funkar faktist bra, men jag minns inte vad det var för ämne som grapefrukten innehöll som var så bra.
 
Re: Salt

lilla_my; sa:
Det är enkelt att veta om man behöver salt när man tränar. smaka på din egen svett (enklast ovanför överläppen). Svetten ska saka salt. Gör den inte det har du för lite salt i kroppen.
Hälsningar
/Anna

Ett annat knep som man kan använda under tävling/träning är att känna efter vad man är sugen på. Känner du sötsug så har du förmodligen lågt blodsocker/brist på kolhydrater. På samma sätt om man har sug efter nåt salt eller känner sig törstig et c. Att och drick det du är sugen på så brukar man kunna minska brist på näring et c. (Det gäller dock att kunna klara att äta/dricka under aktiviteten, det är inte alltid möjligt). Maxim Electrolyte har nämnts tidigare. Det funkar för mig, innehåller det kroppen behöver på tävlings-/träningspass under 3 tim, eller så.

Se till att ha ätit ordentligt under dagen före spinningpasset (inte direkt före passet...), drick ordentligt med vatten och lite kaffe. Drick under passet (vatten borde räcka, annars sportdryck). Övning ger dessutom färdighet. Efter ett tag så kommer kroppen att att ha anpassat sig till din nya "prestationsnivå" och du får inte kramp. Lycka till!

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Vätska bort kramp? Träning och hälsa 24
kompass_ol Magont-kramp Träning och hälsa 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.