Benhinneinflamation

millimeter; sa:
När jag var yngre och spelade fotboll på riktigt (dvs inre korp som nu :)) så var det många i laget som hade benhinneproblem, och de tejpade så som det föreslås här (och blev hjälpta av det). Vad jag undrar är hur det funkar? Varför hjälper tejpningen?

Henrik,
kan tänka mig att det är så att tejpen isolerar värme och att det gör smärtan mindre. Det finns tydligen också benvärmare som man använder för benhinneinflammation och det är säkert för att få värmen.
Tror jag i alla fall. Någon annan kanske vet bättre.
 
Hur hjälper tejpning?

märta karlsson; sa:
Henrik,
kan tänka mig att det är så att tejpen isolerar värme och att det gör smärtan mindre. Det finns tydligen också benvärmare som man använder för benhinneinflammation och det är säkert för att få värmen.
Tror jag i alla fall. Någon annan kanske vet bättre.

Okej, jag tänkte att det kanske hade att göra med att tejpen hindrar benhinnan från att sträckaspå längden, och att det på något vis lindrar besvären. Om stretching hjälper så kanske smärtan har något med längden att göra.

Som tur är har jag inga problem själv (ännu).
 
märta karlsson; sa:
millimeter; sa:
När jag var yngre och spelade fotboll på riktigt (dvs inre korp som nu :)) så var det många i laget som hade benhinneproblem, och de tejpade så som det föreslås här (och blev hjälpta av det). Vad jag undrar är hur det funkar? Varför hjälper tejpningen?

tejpningen tror jag hjälper genom att du avlastar muskelns infästning genom att "tejpa bort" muskeln vid fysisk aktivitet.

"Musklerna i underbenet är indelade i små fack omslutna av muskelhinnor. Vid benhinneinflammation uppstår det små bristningar i infästningen av musklerna vid benen (vadbenet och skenbenet) pga ett ökat tryck inuti muskeln. Det ökade trycket orsakas t ex av långvarit träning på hårt underlag eller med dåliga skor. Benhinneinflammation kan uppstå på underbenets framsida, insida och utsida.

Symtom: lokal ömhet, svullnad.

Behandling: rörlighetsövningar (stretch), värme, bättre skor."
 
Hur exakt tejpar man? Vilken tejp använder man?

Hej.

Skall man tejpa framsidan av smalbenet och rakt ner mot foten? (Det är ialla fall där det känns för mig).
Har någon tips på en speciellt bra tejp som kan rekommenderas?
 
Har själv haft problem med benhinne inflammation för många år sen när jag startade min löpträning tyckte det var skoj å ökade väl dosen väl mkt men fick som sagt ont.
Fick då besked om att musklerna ökade så i volym att benhinnorna inte hängde med dom är tydligen lite stelare behöver mer tid att anpassa sig!
Så mitt råd starta lungt å öka dosen långsamt så benhinnorna får tid att anpassa sig!
Själv cyklade jag en tid å startade sen lite lugnare med löpningen utan några som helst problem!

/Janne
 
Hej.

Skall man tejpa framsidan av smalbenet och rakt ner mot foten? (Det är ialla fall där det känns för mig).
Har någon tips på en speciellt bra tejp som kan rekommenderas?

Hur ska tejp hjälpa mot en inflammation?

Testa istället att värm upp riktigt ordentligt, på med liniment (metylsalicylat, mentol och kamfer) eller CounterPain™, och forstätt träna med fotbollsstrumpor/benvärmare/ngt annat som håller värmen. Sträck ut ordentligt efteråt (kan t.ex. göras genom att man sitter på knä och sen tar stöd bakom ryggen och lutar sig bakåt så att knäna lättar, ska kännas i musklerna vid sidan av smalbenet. eller så kan man stå upp och lägga ena benets fotblad i marken och sträcka framåt.).
 
Drar upp den här tråden igen, mycket intressant läsning faktiskt..

Är rädd för att jag eventuellt åkt på benhinneinflammation, iallafall av det jag har läst här och på andra ställen. Märktes först igår rejält på en fotbollsmatch, där det gjorde rejält ont när man började springa efter att ha stått stilla osv. Men det jag inte är helt säker på är om det verkligen är det, för på fredagskvällen innan körde vi löpning på en grusplan (matchen var på kg) och jag undrar om det kan vara så att det bara är träningsvärk i den muskeln? Det var första löpträningen för mig på länge, för övrigt eftersom jag haft problem med en bröstskada.

Jag har gjutna inlägg i alla skor jag använder som är utformade efter mina fötter, men de närmar sig nu 2 års ålder och jag undrar om de kan vara på väg att vara "nedgångna" eller vad man nu kan säga.

Min fråga är väl egentligen också om jag kan fortsätta träna fotboll, och om jag ska köra på Zon samtidigt, för jag tror inte det är av någon farligare grad ännu. Eller om det är träningsvärk, då borde det väl försvinna efter någon dag även om man tränar? Har tid hos en naprapat på tisdag för behandling av mitt bröstproblem, men jag antar att jag får ta upp det här då också och se vad han har att säga. Kan jag träna som vanligt tills dess?
 
Jag har under de senaste 10åren med god framgång behandlat många patienter med diagnosen benhinneinflammation. Personligen tror jag faktiskt inte att det egentligen handlar om en inflammation även om det är så det benämns. Jag misstänker att det förhåller sig med denna diagnos såsom med hälseneinflammation och tennisarmbåge. En forskargrupp i Umeå med Dr. Alfredson i spetsen har publicerat en mängd studier där de visat att det inte föreligger någon inflammation vid någon av dessa diagnoser varför namnen är missvisande. Däremot hittade de förhöjda nivåer av ämnet glutamat som är en exciterande neurotransmittor, vilket innebär att det finns en extra retbar nerv precis i närheten.

Detta skulle kunna förklara varför jag haft mycket goda resultat benhinneinflammation genom att först få igång rörligheten i ryggraden på relevanta nivåer (i detta fall T12-L2 och L5-S2) och sedan följa upp det med nervmobilisering för de involverade nervrötterna samt nervgrenarna på underbenets framsida. Om besvären funnits under längre tid så behövs också stabiliseringsträning för ryggen. Med denna metodik har jag kunnat få bukt med problemen inom några veckor.

Jag instämmer i att benhinneinflammation är en överbelastningsskada även om jag anser att snarare är ryggen som överbelastats.

David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pergit Benhinneinflamation! Träning och hälsa 12
8185 benhinneinflamation Träning och hälsa 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.