"Track" Spårregister

Det är mycket diskussioner om publicering av kartbilder med inlagda GPS spår, och det är väl bra med en skärmdump. Men jag skulle tycka det vore ändå bättre om själva trackfilen fanns tillgånglig att öppna i mitt eget kartprogram för vidare studier av andras turer.

I USA finns ett antal liknade nätplatser ex vis
http://www.trailregistry.com/trailregistry/index.jsp där medlemmar delar med sig av waypoints och tracks.

Det kanske skulle vara något för Utsidan? Ett GPS avdelning med möjlighet att ladda upp waypoints och tracks, tänk om det skulle kunna kopplas till karttjänsten här på Utsidan också.

Ett problem är i vilket filformat som filerna ska lagras i. GPX formatet har ambition att bli standard men stöds ännu inte av ex OziExplorer, men det blir det förhoppningsvis ändring på snart.

Per Brune har en del track filer över sina skridskoturer på sin hemsida. http://home.swipnet.se/brune/gps.html

Vad tror ni, skulle det vara intressant?

Anders
 
På min hemsida

ajn; sa:
Det är mycket diskussioner om publicering av kartbilder med inlagda GPS spår, och det är väl bra med en skärmdump. Men jag skulle tycka det vore ändå bättre om själva trackfilen fanns tillgånglig att öppna i mitt eget kartprogram för vidare studier av andras turer.

Jag har numera färdspåren från mina vandringar tillgängliga för nerladdning på min hemsida.
För enkelhetens skull finns de i tre format, Fugawi, Ozi och MapSource.
Bertil
 
ajn; sa:
...

Ett problem är i vilket filformat som filerna ska lagras i. GPX formatet har ambition att bli standard men stöds ännu inte av ex OziExplorer, men det blir det förhoppningsvis ändring på snart.

...

GPX har inte bara ambitionen, det är ett standardformat. Det följer xml-standarden och har en definition som är publicerad på nätet. Kan alltså användas av vem som vill. I första hand ska man publicera gps-data i det formatet anser jag. Vill man dessutom publicera i något av de programspecifika formaten så kan man väl göra det.

Hälsningar
Harald
 
GPS-community. Upptäck och dela GPS spår och waypoint.

Tips. Wikiloc. En GPS-community. Här kan man titta på andras spår/wayponts och få insperation. Lägga upp dina egna och visa för kompisar och vänner. Bilder kan läggas upp för spår och waypoint. Koppling mot till google earth (här kan du få en 3d vy äver din vandring mm), panoramo (bilder kopplade mot platser på kartan), etc. En cool och användbar sajt - som är gratis att använda, gå in och kolla på www.wikiloc.com
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.