Hjälp med Viktökning!?

Jag har ett ovanligt problem, jag har nästan inga fettreserver!

Tränar en hel del och är nu rädd för att min kropp bryter ner muskler för att bygga andra muskler.

Jag slarvar knappast med maten. Äter 4st bra måltider om dagen, plus något mellanmål och några frukter.

Tror jag skulle behöva få i mig mer energi, så nu skulle jag behöva lite tips på bra saker man kan fylla ut sitt dagliga intag med?

Jag har inget behov att stoppa i mig en massa sötsaker och snabbmat, kanske det som är felet?! :cool:
Tror min ämnesomsättning är väldigt hög.

Tacksam för hjälp!

//Gustav\\
 
Jag tror knappast att du bryter ner dina muskler och samtidigt bygger nya. Bryter du ner dina muskler är det för att du tränar för mycket och äter för lite, då borde du minska i styrka och vikt.

Vill du verkligen öka i vikt, kan jag rekommendera Häagen Dasz (tveksam stavning) Glass och TwinLab Super Gainer. Glassen intages innan läggdags och Gainer morgon och middag.

Vill du samtidigt öka i styrka (inte uthållighet) kan du ta kreatin också, men kom ihåg att dricka mycket vatten i samband med det, om du är liten eller tunn...
 
Nötter och frön samt lite grädde i eller efter maten ovanpå större portioner bör väl kunna ge dig underlag till viktökning. Om du sen vill lagra det rött eller vitt är ju din sak.... Alltid är det bara en fråga om intag och förbrukning.... Penna och våg kan vara mycket nyttigt. Livsmedelstabeller ävenså....

God tur
 
Hej Gustav!

Här är några tips för viktökning:

- lägg till en eller två matskedar olja till ett eller två av dina huvudmål på dagen (ex. kallpressad raps- eller olivolja av bra kvalitet)

- ät alla mål långsamt och vila gärna en liten stund efter varje måltid.

- låt en kostrådgivare/dietist se över din kost för att se att du får i dig tilläckliga mängder av alla näringsämnen.

- ät ett sent kvällsmål bestående av protein och grönsaker precis innan du går och lägger dig (ex. en kycklingfilé med liten sallad).

Lycka till!!!
 
Hej
du skriver inget om din vikt, längd och allmäna kroppsfördelning. Du skriver att du tränar en del men inget om vad, hur mycket, ofta och länge... Med andra ord ger du lite info om förusättningarna. Dock är fettinlagring eller förmågan till inlagring summan av ekvationen kostintag och energiuttag och ämnesomsättningen (ungefär). Ibland är inte svaret ät mer utan kanske vila mer. Låt kroppen hinna lagra på sig... Men för att du ska få et svar som gäller DIG måste du träffa ngn som får all fakta och utifrån det kan ge vettiga råd.
 
Om du fortfarande är student så kan du vända dig till studenthälsan, de kan hjälpa dig med provtagning och därefter rådgivning av dietist. Jag hade liknande problem när jag pluggade (grotesk ämnesomsättning och hög träningsintensitet). Jag fick god hjälp där.
 
Jag får tacka för alla förslag!

Har pratat med en kostexpert, och kommit fram till att min nuvarande vikt inte påverkar min träning, så länge jag äter ordentligt och inte minskar i vikt.

Skulle ändå behöva lite mer fettreserver. Bra att ha när man gör lite längre vandringar.

//Gustav\\
 
Alla typer av Gainers är bra att äta mellan målen samt bars, jag skulle rekommendera Dalblads Bars som innehåller bra kvalitet på protte, fet och kollisar.
Annars ska du in och titta på Fredrik paulun´ssida som rekommenderar vad du ska äta för olika ändamål.
 
Detta kanske låter konstigt och är garanterat mot alla dietisters råd.

Testa att hoppa över frukosten och mellanmålen. Ät mycket till lunch (snabbmat?) och pressa i dig en stadig middag med mycket kolhydrater och fett sent på kvällen. Kör detta i nån månad eller två, samtidigt som du drar ned på fettbrännande träning såsom intervall träning, joggning, etc. Drick mycket öl och använd bilen el. lokaltrafiken när du ska nånstans.

Gå inte får långt med detta utan börja träna så fort du uppnåt din idealvikt och % fett!
 
soderkisen; sa:
Detta kanske låter konstigt och är garanterat mot alla dietisters råd.

Testa att hoppa över frukosten och mellanmålen. Ät mycket till lunch (snabbmat?) och pressa i dig en stadig middag med mycket kolhydrater och fett sent på kvällen. Kör detta i nån månad eller två, samtidigt som du drar ned på fettbrännande träning såsom intervall träning, joggning, etc. Drick mycket öl och använd bilen el. lokaltrafiken när du ska nånstans.

Gå inte får långt med detta utan börja träna så fort du uppnåt din idealvikt och % fett!

Ja, det låter konstigt!

Tanken var att gå upp i vikt utan att träna mindre. Har en väldigt hög ämnesomsättning och letade efter en mer långsiktig kosthållning.
Har just nu inga behov av att öka min vikt, men får se vad som händer nu när man skruvar upp konditionsträningen igen.

//Gustav\\
 
Om du vill satsa på uthållighet:
Lite förenklat så producerar människokroppen energi antingen från kolhydrater eller fetter. Kroppens kolhydratdepå tar snabbt slut vid ett längre träningspass och för att du inte ska förbränna muskler behöver du alltså lite nyttiga fetter. Du behöver också stimulera kroppen att förbränna fetter istället för kolhydrater. Detta gör du genom att helt enkelt äta 'bra' fett exempelvis nötter (val-,cashe-, hassel-), avokado, olivolja, fetaost, fet fisk (lax, makrill, torsk, sej) och kyckling. Samtidigt skall du undvika att få i dig för mkt kolhydrater eftersom dessa indirekt stimulerar fettlagring som i sin tur försvårar fettförbränning och därmed din uthållighet. Undvik friterade produkter och socker. Dessa stimulerar fettlagring och är dessutom beroendeframkallande. Lycka till!
 
Fett?

Fattat att muskler väger mer än fett, något
som jag försökt tillgodogöra mig då jag annars
för snabbt/lätt tappar vikt. Hålls annars ganska hårt
då mina gympass inte får överstiga 1 tim/varannandag, detta för att kroppen annars börjar producera slaggprodukter och man hamnar i en negativ utveckling
istället.

Norska skidlandslaget rekommenderar russin som
energireserv, om man nu få i sig dessa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.