Köpa pulsmätare

Re: pulsklockor

gb; sa:
Små siffror o symboler
Min fråga till expertisen. Vilken klocka har bästa läsbarhet? En del sportklockor, har själv en Suunto Altimax som har allt för små bokstäver på menyerna samtidigt som urtavlan har en mörk färg som ännu mer försvårar avläsningen.
Jag svarar inte riktigt på din fråga, men om du nätsurfar på dina tänkbara modeller så kan du rätt ofta se hur siffrorna syns på displayen. Sen finns en grundregel (inte helt utan undantag förstås): att ju fler funktioner desto fler knapptryck för att få se det du vill se. Eller desto fler knappar, i vilket fall knepigare än få funktioner - få knappar.

Men, en viktig sak som jag tror vi missat hittills i tråden, är att en knapp för displaybelysning är jättebra att ha. Ofta är det mulet eller halvdunkelt eller båda, och som ni vet kan det vara knepigt att läsa en LCD-display i fel ljusvinkel. Då trycker man bara på lysknappen och läser snabbt av sin klocka.
 
Re: Re: pulsklockor

Strykarräven; sa:
gb; sa:
Små siffror o symboler
Min fråga till expertisen. Vilken klocka har bästa läsbarhet? En del sportklockor, har själv en Suunto Altimax som har allt för små bokstäver på menyerna samtidigt som urtavlan har en mörk färg som ännu mer försvårar avläsningen.
Jag svarar inte riktigt på din fråga, men om du nätsurfar på dina tänkbara modeller så kan du rätt ofta se hur siffrorna syns på displayen. Sen finns en grundregel (inte helt utan undantag förstås): att ju fler funktioner desto fler knapptryck för att få se det du vill se. Eller desto fler knappar, i vilket fall knepigare än få funktioner - få knappar.

Men, en viktig sak som jag tror vi missat hittills i tråden, är att en knapp för displaybelysning är jättebra att ha. Ofta är det mulet eller halvdunkelt eller båda, och som ni vet kan det vara knepigt att läsa en LCD-display i fel ljusvinkel. Då trycker man bara på lysknappen och läser snabbt av sin klocka.

På min Garmin kan man ställa in flera olika display alternativ... du kan dela upp i 4 displayer och i varje display välja 1-4 rutor där du själv bestämmer innehållet/funktionerna... vill du ha en ruta per display så är det mycket tydliga siffror...

Den är värt varenda öre, dryga 3000:- idag... det är nog min bästa prylinvestering...
 
Re: pulsklockor

gb; sa:
Små siffror o symboler
Min fråga till expertisen. Vilken klocka har bästa läsbarhet? En del sportklockor, har själv en Suunto Altimax som har allt för små bokstäver på menyerna samtidigt som urtavlan har en mörk färg som ännu mer försvårar avläsningen.
Står i valet att uppdatera till en allroundklocka med puls och höjdfunktion
När man börjar se sämre eller svetten rinner skall man väl inte behöva ta på sej ett par läsglasögon för att sen vad det står.

Där tycker jag att min Polar S625X är lite dålig. Man kan modifiera displaytexten, men inte så att pulsvärdet visas med större siffror (i alla fall har jag inte kommit underfund med hur). Det viktigaste värdet visas alltså alltid med relativt små siffror.
 
Re: Re: Vatten på min kvarn

Strykarräven; sa:
Jo, det var min första tanke också. Tills jag började testa systematiskt. Varför funkar överföringen prickfritt när jag springer, går eller åker skidor, redan från start ("skumpandet" när man springer borde om möjligt ge SÄMRE kontakt). Sen har jag försökt öka kontakten innan jag gett mig ut på cykeln meddelst vatten, saltvatten etc. Funkar icke: pulsen ligger på ett stadigt kammarflimmer, frekvens 220-260. Spontankonverterar dock efter 10-15 minuter...

Skumt.

Har du cykeldator? Möjligen interfererar magneten till den eller en trådlös överföring? Sitter pulsklockan på styret eller på handleden? Har du ett speciellt styrfäste till kloockan? Möjligen påverkas överföringen av störningar från ett metallstyre?

Kolfiberstyreförsedda cyklister har ni mindre problem?

Har du dynamo i navet?

Framåtlutad sittställning på cykeln kan kanske också påverka till att ge sämre pulssignal. Har du en gammal cykel med upprätt sittställning kanske den funkar bättre?

Testat med elektrodgel? Det har fungerat bra för mig när jag inte svettats nog mycket för att få bra kontakt.

Thure
 
LÄSbarhet

är inte oviktigt.

Den värstingmodell jag har Suunto X6HR är både liten och med bra läsbarhet samt har nattknapp. Dessutom kan man välja mellan olika fönster beroende på om man prioiterar pulsvisning eller höjdvining.

Garmin brukar ha möjlighet att lägga till och ta bort visning av olika parametrar på sina displayer. Men Garmins yttermått på handledsinstrumenten är rätt skrymmande.

Thure
 
Re: LÄSbarhet

thureb; sa:
är inte oviktigt.

Garmin brukar ha möjlighet att lägga till och ta bort visning av olika parametrar på sina displayer. Men Garmins yttermått på handledsinstrumenten är rätt skrymmande.

Thure

Det är en vanesak... om det nu inte är 301:an du tänker på, för den är stor... jag upplever aldrig att min 305:a är i vägen eller att den är tung... oavsett om jag springer obanat, cyklar, åker skidor eller plockar svamp... men javisst... den är ju inte liten direkt...

Det ryktas om en ny variant på väg som sannolikt är mindre...
 
Re: Re: Re: Vatten på min kvarn

thureb; sa:
Har du cykeldator?

Sitter pulsklockan på styret eller på handleden? Har du ett speciellt styrfäste till kloockan? Möjligen påverkas överföringen av störningar från ett metallstyre?

Kolfiberstyreförsedda cyklister har ni mindre problem?

Har du dynamo i navet?

Framåtlutad sittställning på cykeln kan kanske också påverka till att ge sämre pulssignal. Har du en gammal cykel med upprätt sittställning kanske den funkar bättre?

Testat med elektrodgel?
Ingen cykeldator eller dynamo. har en MTB, så jag sitter rätt framåtlutad, men har testat vid uppsittande också, samma visa där. Har inget styrfäste till klockan.
Inte testat elektrodgel men väl saltvatten.

Så skumt är det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.