Skor......

http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=5263
är de bästa jag sprungit i. Årets sula ska fästa bättre på våt sten, vilket var fjolårsmodellens största problem. Har dock ej hunnit testa. Annars lovordas Icebugs skor av de som springer mycket på slippriga berghällar.

Adidas hade tidigare en bra trailsko, Supernova Trail. Men den tillverkas (förstås) inte längre. Tror dock det ska finnas en ersättare.

Mina upplevelser av skor från TNF, Salomon och Merrell är dåliga. Terrängskor, visst, men inget för löpning. Klart att jag inte provat alla eller ens många av modellerna, men det är anmärkningsvärt att många av de skor jag provat marknadsförs just som "multisportskor" eller "trailrunningskor", trots att de väger nära 400g/sko, och har styv och tjock sula.
 
Ja, jag håller med om att Complete Trailfox är jättefina. Bra smak! Puma har gjort riktigt fina löparskor typ de senaste åren iaf.

Hur mycket stötdämpning och styvhet man behöver är generellt och individuellt.

Hursomhelst, Salomon och Adidas har relativt bred läst. När det gäller Salomon så tycker jag att det kan vara mindre bra med dragskosnörning, brukar sitta sämre. Asics passar alltid bra, iaf mig, och även där finns ju varianter på terrängskor med Gore-Tex material, om man så önskar. Sedan har Ecco endel rejäla löparskor också.

L
 
Tack för tipsen !

Det blev ett par Brooks Alpha 4 M som jag precis har testat, helt ok !

På tal om överträning, mötte denna man i Frankrike förra året och frågade då värför han löpte så mycket. Hans svar var att han älskade det, dessutom hade han löpt Gibraltar - Nordkap....Patagonien - Alaska....en av två som jag vet i världen som har korsat El Dariens väglösa djungel emellan Colombia - Panama med blott en Macheta och kompass utan support, vilja, galenskap ? ett oförglömligt möte för min del......

http://www.runforkids.org
 
drakfisk; sa:
Ja, jag håller med om att Complete Trailfox är jättefina. Bra smak! Puma har gjort riktigt fina löparskor typ de senaste åren iaf.

Hur mycket stötdämpning och styvhet man behöver är generellt och individuellt.
För mig passar också Asics bäst generellt, och de har en fin terrängsko (den som förr hette Eagle trail, eller gör den det fortfarande?)

Det finns ett par saker som aldrig är bra i ett par terrängskor. Tjock sula är en sån grej: Dämpning är rätt oviktigt i terrängen (om man inte enbart springer berghällar, inte så troligt), och en tjock sula ger ökad vikt och instabilitet, mer "platå"-effekt. Som att springa i Buffalos.

Vikt är en annan sak. Jag fattar inte hur de lyckas få in så mycket material (tyg, plast) i just "trailskor". En massa tyg suger vatten, och skorna blir blöta när man springer terräng, man kan gilla det eller låta bli. G-texskor kan skydda en del, men personligen föredrar jag lätta, membranfria skor där vatten in-vatten ut.

Jämför med orienterarskor t ex, som har oöverträffat grepp och ofta rejält styv sula (skyddar mot genomslag av t ex rötter och sten), men som sällan väger in på mer än 300g/sko. Om skon är rejält uppbyggd (jfr mina Asics GT2110 som väger 350g/sko, men har superb dämpning och massivt pronationsstöd). Har Salomon i trail-sortimentet en enda sko med riktigt pronationsstöd? Riktig dämpning?

Men, det låter som att Icebug har två modeller på g, som ska vara lätta och ha bra grepp. Utvärderas väl bl a av Björn Rydvall. Ser fram emot dessa, om jag får tid att springa på riktigt i år!
 
Jag har sprungit Eagle Trail och Trabuco, inte Sensor men verkar helfin. Jag springer utan probs terräng med Kayano. Skor som inte går att knyta bra, är breda, har förmke utstickande sula och ir tunga, kanske passar andra bättre. Mycket stötdämpning är inte viktigt, dessutom har jag neutralt steg.

Ecco har en som ska bidraga och stabilisera till lite framåtlutning, kanske tål att testas! Salomon gör många nu, brukar inte gilla. Nike har ofta så slät och ogreppvänlig sula, brukar inte sitta bra heller, klumpig.
Icebug är helt ok, men beror på.

Själv har jag Kayano och Montrail Highlander. Tränar mest på gym.

Goodluck
 
Adidas xcr

Dessa kör jag med nu och är nöjd... sitter kanonskönt/tight på foten och formar sig bra, sällan man får in vatten i skon, som är helt tät.

Kanonbra grepp på alla underlag, utom möjligtvis kala rötter och i vissa fall blöta klipphällar.

Nackdelen som bör nämnas är tätheten som är negativt eftersom, som det nämnts, dräneringen är viktigt. Blir du blöt i skon så är det bara att gilla läget.

Så här års så funkar dom ju bra eftersom den mesta snön och slasket är borta.

Nästa gång blir det nog en mer orienteringsliknande sko för skogslöpningen.
 
New Balance M 1100 OR : TRAIL. är en bra sko.
M1100OR.jpg


Ganska tunn sula, men helt ok för för att kuta nån mil på asfalt. Total avsaknad av membran. Tömmningshål i sulan. Hållbar som få och bra skydd för tån, egentligen gjord för långlopp i stenig ökenterräng, men det är ju inte fel om skorna håller i Sverige heller och muffen som håller ute sand funkar även för barr. Sitter bra på mig som har ganska smala fötter och neutralt steg. Hade även dessa en vecka i Jotunheimen, den platta sulan gör dom hyffsat vricksäkra. Finns på Löplabbet i Uppsala.
 
drakfisk; sa:
Jag har sprungit Eagle Trail och Trabuco, inte Sensor men verkar helfin. Jag springer utan probs terräng med Kayano.
Precis, kanske gick jag ut lite för hardcore när jag försökte svara på trådstartarens fråga. Det är ju skillnad på terräng och terräng. Till grusvägar, torra plana stigar och elljusspår är ett par riktiga joggingskor för terräng (typ Asics Kayano eller GT-1100/2100 eller någon av alla modeller som finns) nog det bästa, och definitivs skonsammare än både Trailfox och Icebugs. Men till "tuffare" terräng (myr, berg, stiglös skog, småstigar, hed etc) är nog de senare stråt vassare.

Detta illustreras så väl när man går in i en sportbutik. Fråga efter "terrängskor", så tar de fram elljusspårskor. Fråga efter "asfaltskor" så tar de fram såna. Fråga efter "Nej alltså, jag menar skor för tuff terräng", så säger de "aAha, du menar Trejlskor?". Och, fråga efter "orienteringsskor" så tittar de konstigt på dig.
 
Re: Adidas xcr

thomalin; sa:
Dessa kör jag med nu och är nöjd... sitter kanonskönt/tight på foten och formar sig bra, sällan man får in vatten i skon, som är helt tät.

Kanonbra grepp på alla underlag, utom möjligtvis kala rötter och i vissa fall blöta klipphällar.

Nackdelen som bör nämnas är tätheten som är negativt eftersom, som det nämnts, dräneringen är viktigt. Blir du blöt i skon så är det bara att gilla läget.
Haha, jag kör med precis samma sko. Gillar sulan, bra grepp. Har i ö samma synpunkter som du. Saknar Adidas tidigare trailsko.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.