Eld med färskved

Hej tänkte dela med mig av en erfarenhet till er alla överlevnadsintresserade. Jag har testat denna metod flera gånger, den är inte helt lätt men om du har bra koll på eld i barmarksförhållanden sommar och höst så skall det inte bli ett problem.

Börja med att trampa till snön där du vill göra eld (kristallerna fryser ihop under tiden du samlar) , Placera den tilltänkta eldplatsen med tanke på att lite vind är bra att ha i ryggen när du skall tända. Tänk på att inte placera under ett träd (när värmen tar sig smälter snön och ramlar ner över elden). Hugg ner en björk ca 1-1,5 DM omkrets. Ta av så mycket näver du kan från samma björk (3 liter okomprimerat). Kvista först av och dela sedan björken i ca 8-10 delar. Lägg tjockaste delarna i rutnät på den tilltrampade snön för att skapa luftlager. Dela in kvistarna i storlek: en hög med finaste, en hög mellan, en hög grov. Lägg allt näver på din platå, lägg det finast kvistarna ovan nävret och tänd på. När det börjar ta sig lägg på resten (rätt så luftigt) och låt resten sköta sig själv en stund efter ca en timma är det dags att lägga upp det som ramlat ner från din hög och låta allt brinna upp. Brinntid ett träd är ca 3 timmar. Lycka till!

Dela gärna med er om ni har egna erfarenheter.
 

Bilagor

  • eld1.jpg
    eld1.jpg
    69.5 KB · Visningar: 1,722
  • eld2.jpg
    eld2.jpg
    74.3 KB · Visningar: 1,692
  • eld 3.jpg
    eld 3.jpg
    104.4 KB · Visningar: 1,714
  • eld 4.jpg
    eld 4.jpg
    65.9 KB · Visningar: 1,683
Superintressant! önskar jag vetat om det på vinterns överlevnadskurs, testade att elda råbjörk men det var först efter att elden tagit sig ordentligt på torr gran. Tar sig brasan tillräckligt för ett det ska bli lite värme och gå att koka vatten på den? Eller är det mer att lågan "överlever" men inte mkt mer?

Om man vill blanda in ännu ett stackars ungträd kan man ju hugga ner en tall och ha som underlag mellan snön och björken, färsk tall ska brinna sämst av allt enligt Yngve Ryd.
 
är det korrekt att du högg ner ett färskt växande trä?
var det akut att du åkt genom isen?

Jag har jobbat med att "hugga" ner färska växande träd av den dimension TS eldat i cirka tre trimmar. Jag tar ner de små träden från klockan sju på morgonen till klockan fyra på eftermiddagen. Dag efter dag. Mina arbetskamrater i arbetslagen gör samma sak. I trakt efter trakt. Beroende på höjd och dimension terräng täthet fällriktning kan jag fälla flera stycken per minut. Det enklaste är att jag fäller dem så de lägger sig och grenverket bakom mig så min framfart blir snabb och rationell. Där de hamnar får de ligga och förmultna. Bli förna och låga.

En skogsröjares vardag med sin effektiva kraftfulla röjsåg med skärpt klinga.

Förstår det som om du är lätt chockad och vill bara ge dig lite proportioner.
 
Alla som har eldat ris i trädgården eller efter en röjning, vet ju att man kan elda upp i princip vilket rått virke som helst. Det hjälper att klyva virket.
 
Superintressant! önskar jag vetat om det på vinterns överlevnadskurs, testade att elda råbjörk men det var först efter att elden tagit sig ordentligt på torr gran. Tar sig brasan tillräckligt för ett det ska bli lite värme och gå att koka vatten på den? Eller är det mer att lågan "överlever" men inte mkt mer?

Om man vill blanda in ännu ett stackars ungträd kan man ju hugga ner en tall och ha som underlag mellan snön och björken, färsk tall ska brinna sämst av allt enligt Yngve Ryd.

Detta stämmer, tall kan med fördel användas, dock är den förevisade elden enbart tänkt att vara tillfällig. Men helt rätt brinner färsk tall dåligt 😀
 
är det korrekt att du högg ner ett färskt växande trä?
var det akut att du åkt genom isen?

Inget akut utan förevisning och övning. Detta kan med fördel användas så som du föreslår fast i förväg (den förberedde överlever) om du tex skall korsa isen och i förberedande syfte vill ha en säker eld att återkomma till vid händelse av olycka.
 
Har du inte egen skog eller ett övningsfält att öva på så får du fråga markägaren om lov.
Björk brinner även på rot, mindre arbete. Har du ett otäckt hygge i närheten är grundeld inte så svårt att starta.
Annars är det enklast att ta ner en eller två små slanebjörkar och bruka som tände.
Närmare ekvatorn växel livsträd, så kådarika att du kan tända i tropiskt regn. Töre ger här samma fördelar.
Tänk på att om björken inte står i blöt mark kan du starta en rotbrand.
Släck väl efter varje eldande.

Att öva är att förbereda sig och andra.

go tur
 
är det korrekt att du högg ner ett färskt växande trä?
var det akut att du åkt genom isen?

Inget akut utan förevisning och övning. Detta kan med fördel användas så som du föreslår fast i förväg (den förberedde överlever) om du tex skall korsa isen och i förberedande syfte vill ha en säker eld att återkomma till vid händelse av olycka.
 
Har du inte egen skog eller ett övningsfält att öva på så får du fråga markägaren om lov.
Björk brinner även på rot, mindre arbete. Har du ett otäckt hygge i närheten är grundeld inte så svårt att starta.
Annars är det enklast att ta ner en eller två små slanebjörkar och bruka som tände.
Närmare ekvatorn växel livsträd, så kådarika att du kan tända i tropiskt regn. Töre ger här samma fördelar.
Tänk på att om björken inte står i blöt mark kan du starta en rotbrand.
Släck väl efter varje eldande.

Att öva är att förbereda sig och andra.

go tur

Spännande! Om du skall elda björk på rot, hur går du tillväga när du antänder?
 
Grenar eller stenar för drag under elden, resten är oxså precis som alltid.
Fördelen är ju att du slipper släpa på veden, arbetsglada har sågar ner björken på meterhöjd och rundat den med nersågad ved. Små fjällbjörkar behöver inte tas ner.
Läs Yngve Ryd Eld och gå ut och öva i att tända en liten brasa i varje väder. Torrt tände i ryggsäcken gör att du lyckas lättare.

go tur
 
Jag har jobbat med att "hugga" ner färska växande träd av den dimension TS eldat i cirka tre trimmar. Jag tar ner de små träden från klockan sju på morgonen till klockan fyra på eftermiddagen. Dag efter dag. Mina arbetskamrater i arbetslagen gör samma sak. I trakt efter trakt. Beroende på höjd och dimension terräng täthet fällriktning kan jag fälla flera stycken per minut. Det enklaste är att jag fäller dem så de lägger sig och grenverket bakom mig så min framfart blir snabb och rationell. Där de hamnar får de ligga och förmultna. Bli förna och låga.

En skogsröjares vardag med sin effektiva kraftfulla röjsåg med skärpt klinga.

Förstår det som om du är lätt chockad och vill bara ge dig lite proportioner.

skillnad på ställen. du jobbar för att virket ska skall växa inte "ogräset"
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...