Grovt jaktbrott

@Felix
Det där var ju en minst lika grov generalisering som den du anklagar "lokalbefolkningen" (vilken tydligen antas vara en homogen grupp) för att göra.
 
Man kan inte låta lokalbefolkningen stå för besluten eftersom de inte ser "the big picture" däremot ska de vara med i debatten. Problemet är bara att lokalbefolkningen för debatten på en pinsamt låg nivå där allt är stockholmarnas fel och därmed ska de hata alla beslut istället för att kompromissa.

Tex kan de köra med ekonomiska krav, att om vi ska ha så här mycket varg/järv/björn då vill vi ha pengar till stängsel osv.

Det lokalbefolkningen istället gör är att sticka huvudet djupt ner i sanden och snackar om hur "stockholmarna inte förstår"

Haha... du har inte hängt med mycket i denna debatt(?)

http://www.vargfakta.se/nyheter/ersattning-for-rovdjursstangsel-i-vastmanland-otillracklig/

De som stoppar huvudet i sanden är odlarna - de lever på en helt egen planet som styrs av något sorts naturromantiskt flum där människan ses som en "antinaturlig varelse" som enbart är av ondo.
De flesta i naturskyddsföreningens styrelse ÄR boende i s-holm - de styr debatten, de styr agendan - de struntar i statens direktiv. De drog in EU - det är de som lägger grunder för det stundande kriget där vi kommer att se giftåtlar i varje buske.

Det är sålunda tämligen korrekt att säga "stockholm inte förstår".

Läs gärna på vargfakta.se finns mycket matnyttigt där.
 
Man kan inte låta lokalbefolkningen stå för besluten eftersom de inte ser "the big picture" däremot ska de vara med i debatten. Problemet är bara att lokalbefolkningen för debatten på en pinsamt låg nivå där allt är stockholmarnas fel och därmed ska de hata alla beslut istället för att kompromissa.

Tex kan de köra med ekonomiska krav, att om vi ska ha så här mycket varg/järv/björn då vill vi ha pengar till stängsel osv.

Det lokalbefolkningen istället gör är att sticka huvudet djupt ner i sanden och snackar om hur "stockholmarna inte förstår"
Vilken är "the big picture" förresten?
* Att vargen inte är utrotningshotad på ett globalt plan?
* Att det inte existerar någon "ursprunglig" skandinavisk vargstam att skydda? (de vargar vi har är invandrade från finland, och kanske snart även utsatta från djurparker)
* Att man inte tillerkänns skyddsjakt på vargar som är och stryker inne i bebodda områden? (en björn med motsvarande beteende hade tagits bort hyfsat asap)
* Att vargen leder till kostnader och minskad frihet för de som bor i dess närhet? (vilket föga förvånande leder till viss irritation)

Vilken är den här "stora bilden", vilken endast Naturvårdsverket tycks kunna se?
 
Orsak att plåga ihjäl ett djur?

Oavsett om man anser att rådande lagstiftning hoppas jag verkligen inte att någon här tycker att det är ett försvar till att plåga ihjäl ett djur på det som sätt skett i detta fallet!
 
Oavsett om man anser att rådande lagstiftning hoppas jag verkligen inte att någon här tycker att det är ett försvar till att plåga ihjäl ett djur på det som sätt skett i detta fallet!

Jag älskar djur, skog - och allt vad natur heter. Därför upprörs jag något alldeles otroligt när jag ser vad dessa "naturmaffiosos" gör - de skapar ett hat och en framtid som är nattsvart. Om några år kommer folk att tjuvjaga rovdjur väldigt ofta, grymt och brutalt - helt enkelt för att de måste.
I Ryssland försöker staten utrota varg med gift, går sådär. Karelen inför skottpengar - vill ha bort 75% av sin vargstam. 1000 spänn för en vuxen varg, femhundra för en valp. Det går inte att kombinera varg med jordbruket och landsbygden där.

Vi står inför en total katastrof.

Denna grymma framtid skapas alltså av människor som påstår sig vara naturälskare. De borde åtalas för grovt djurplågeri. Och ren galenskap.
 
Jag älskar djur, skog - och allt vad natur heter. Därför upprörs jag något alldeles otroligt när jag ser vad dessa "naturmaffiosos" gör - de skapar ett hat och en framtid som är nattsvart. Om några år kommer folk att tjuvjaga rovdjur väldigt ofta, grymt och brutalt - helt enkelt för att de måste.
I Ryssland försöker staten utrota varg med gift, går sådär. Karelen inför skottpengar - vill ha bort 75% av sin vargstam. 1000 spänn för en vuxen varg, femhundra för en valp. Det går inte att kombinera varg med jordbruket och landsbygden där.

Vi står inför en total katastrof.

Denna grymma framtid skapas alltså av människor som påstår sig vara naturälskare. De borde åtalas för grovt djurplågeri. Och ren galenskap.

Det finns inga omständigheter då det är berättigat att plåga och tortera ihjäl ett djur, det spelar ingen roll vad djuret i fråga har gjort!

Avlivning är en sak, att skjuta en varg/lo/järv för att freda sina husdjur är en sak, men det vi pratar här har absolut inget med att freda sig själv eller sina husdjur att göra och det har eller inget med ett visat missnöje inför den förda rovdjurspolitiken att göra!

Att hetsa och plåga ihjäl ett djur på det sätt som skett här har bara med hat, sadism och bristande empati att göra och det kommer aldrig någonsin att vara berättigat!

Om du inte kan se och förstå detta tycker jag verkligen synd om dig.
 
Det finns inga omständigheter då det är berättigat att plåga och tortera ihjäl ett djur, det spelar ingen roll vad djuret i fråga har gjort!

Avlivning är en sak, att skjuta en varg/lo/järv för att freda sina husdjur är en sak, men det vi pratar här har absolut inget med att freda sig själv eller sina husdjur att göra och det har eller inget med ett visat missnöje inför den förda rovdjurspolitiken att göra!

Att hetsa och plåga ihjäl ett djur på det sätt som skett här har bara med hat, sadism och bristande empati att göra och det kommer aldrig någonsin att vara berättigat!

Om du inte kan se och förstå detta tycker jag verkligen synd om dig.

Jag håller ju med dig. Men påpekar vilka och vad som skapar hatet.
 
Ja kan konstatera att den spårat ur som jag var rädd för och sitter just nu och funderar på om det inte finns någon moderator som är ansvarig på detta forumet.
När man läser reglerna för uppförande här så är de å andra sidan rätt så tillåtande för att utrycka det milt!

Kör den svenska linjen - förbjud alla som inte tycker som man ska?

EU kanske kan komma med något direktiv för forum, vad vet jag...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Jägare dömt för jaktbrott. Jakt 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...