vänsterstudsare

Hej.
Jag har just skaffat jaktlicens och är nu på jakt efter mitt första vapen.
Problemet är att jag är vänsterskytt och jag vill inte lägga ned någon större förmögenhet.

Jag har letar runt men inte hittat någon tillverkare som tillverkar till vänsterskyttar.

Jag letar efter ett gevär i klass 1 för jakt efter älg, vildsvin, rådjur.
Möjligheten att skjuta något mindre vore också en fördel.

Finns det någon som kan hjälpa mig föreflå något passande.

Tack på förhand!

/Niklas
 
Har du kollat runt bland dina lokala vapenhandlare? Dom större har alltid hundratals begagnade och nya vapen på lager, varav en del av dom är i vänsterutförande. Urvalet verkar vara mycket mindre, men det finns! Klass 1-vapen är väl, tillsammans med hagelbrakare, dom vanligaste vapnen i Sverige, så det ska nog gå att hitta. Eventuellt kanske din lokale handlare kan hjälpa dig att ta hem från sina kollegor.

Lycka till, mvh Robban.
 
Ett tips: Sök begagnad HEYM sr 20 n. Jag har en sån i vänsterutförande. Det har varit mitt enda jaktgevär i 25 år med rörlig jakt på fågel och älg i 25 år. Uppskattningsvis 25X25=625 jaktdagar senare och i skog och på jaktbana ca 25X150=4500 skott så fungerar den klanderfritt och har aldrig haft några problem. Min är 6.5X55 med en leopold 3-9 kikare. Väldigt bra sjutegenskaper och fin balans.

Bosse
 
Gammal tråd men svarar ändå.

Hej.
Jag har just skaffat jaktlicens och är nu på jakt efter mitt första vapen.
Problemet är att jag är vänsterskytt och jag vill inte lägga ned någon större förmögenhet.

Jag har letar runt men inte hittat någon tillverkare som tillverkar till vänsterskyttar.

Jag letar efter ett gevär i klass 1 för jakt efter älg, vildsvin, rådjur.
Möjligheten att skjuta något mindre vore också en fördel.

Finns det någon som kan hjälpa mig föreflå något passande.

Tack på förhand!

/Niklas

Om jag vore du så skulle jag kika på en halvautomat, de är ofta billigare än vad rena vänsterstudsare är.
 
Halvautomat för vänsterskyttar.

Jag anser att halvautomat för vänsterskyttar är direkt olämpligt, då utkastet av hylsan går till höger.
Man kan tänka sig om det blir en sprängning av patron i patronläget, att slutstycket går ut snett till höger och bakåt, pga försvagningen där slutstycket löper fram och tillbaka.
Vänsterskytt.
 
Risken är nog vida större när du åker till jaktmarken. Målar du f-n på väggen är det säkrast att inte gå upp men statistiken säger ju att sängen är farligaste platsen.
Ruger 77 är en bra bössa.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...