Lätt/kompakt kamera till vandring

Väldigt spridda skurar här och jag tror de flesta rekommenderar det man själv köpt, inte helt ovanligt :)

Det viktigaste för att kunna ge bra råd är nog om du nämner ungefär vilken budget du tänkt dig, och kanske framförallt om det är en kompaktkamera eller en systemkamera du är ute efter?

Om man börjar där blir det betydligt lättare att ge förslag.
 
Är ute efter en kamera att ta med på vandringar, så den ska ju väga lite och helst inte vara allt för skrymmande. Bilder är huvudsyftet men skadar ju inte om kameran även kan filma i bra kvalitet om man skulle känna för det. Nån som kan rekommendera nåt passande?

Vad är en bra kamera, någon tycker en viss kamera, en annan att tycker den är kass så det är helt klart subjektivt dessutom är det en prisfråga. Ska man vara rättvis och kollar in din kravspec (lite längre ned på första sidan) – så är den kameran inte tillverkad ännu och om, då hade jag köpt den.
Något som begränsar massor är fukttålighet och en bra kamera med stort zoomomfång (dina krav , från bin, landskap, björn till fågel) de punkterna går att få till om man vill lägga rätt mycket pengar.
Minskar man på fukttåligheten då blir det mycket lättare, då finns hur många ”bra” kameror som helst i hyggliga prislägen som dessutom är lätta och små (att fota i duggregn ger vatten på objektivlinsen och sen råder det delade meningar om de bilderna blir speciellt snygga). Väljer du istället en väderskyddad kamera i hyggligt prisläge <8 Tkr så får du ge avkall på bl.a. tele läget och rätt mycket annat.
Skippar man lite vädertålighet finns det fantastiska små lätta kameror med bra priser med optiskt zoom från t.ex 24 till över 200 mm och uppåt som dessutom har bra ljusstyrka i optiken.
Så valet du har är lite runt vädertåligheten, fundera på om du verkligen kommer att fota i någon större omfattning under längre tid när det regnar ute.
 
Jag kan rekommendera Sony RX-100 alla gånger! Bästa kompaktkameran enligt mig och äger en själv som komplement till mina tre systemkameror som jag annars använder i yrket men inte alltid orkar släpa med mig överallt. Då är RX-100:an perfekt och levererar fina bilder :)
 
Vad är en bra kamera, någon tycker en viss kamera, en annan att tycker den är kass så det är helt klart subjektivt dessutom är det en prisfråga. Ska man vara rättvis och kollar in din kravspec (lite längre ned på första sidan) – så är den kameran inte tillverkad ännu och om, då hade jag köpt den.
Något som begränsar massor är fukttålighet och en bra kamera med stort zoomomfång (dina krav , från bin, landskap, björn till fågel) de punkterna går att få till om man vill lägga rätt mycket pengar.
Minskar man på fukttåligheten då blir det mycket lättare, då finns hur många ”bra” kameror som helst i hyggliga prislägen som dessutom är lätta och små (att fota i duggregn ger vatten på objektivlinsen och sen råder det delade meningar om de bilderna blir speciellt snygga). Väljer du istället en väderskyddad kamera i hyggligt prisläge <8 Tkr så får du ge avkall på bl.a. tele läget och rätt mycket annat.
Skippar man lite vädertålighet finns det fantastiska små lätta kameror med bra priser med optiskt zoom från t.ex 24 till över 200 mm och uppåt som dessutom har bra ljusstyrka i optiken.
Så valet du har är lite runt vädertåligheten, fundera på om du verkligen kommer att fota i någon större omfattning under längre tid när det regnar ute.
Du summerade upp rätt bra det jag börjat misstänka. Inte helt otippat dock, man kan ju inte få allt ;). Om jag ska göra avkall på något och kasnke precisera prisbilden lite mer så kan jag tänka mig att skippa använda den i regn, sådana bilder blir ju oftast inte så kul ändå, för mig iallafall. Foto är kul, och jag kan nog tänka mig investera in en lite bättre systemkamera senare, denna reskompanjon är jag beredd att ge max 3-4000 för.
 
Foto är kul, och jag kan nog tänka mig investera in en lite bättre systemkamera senare, denna reskompanjon är jag beredd att ge max 3-4000 för.

Är du nyfiken på systemkameror senare så är det ännu ett skäl att välja RX-100. Kan lämnas på auto om man känner sig bekväm, men sen har den alla vanliga inställningsmöjligheter som en systemkamera kräver kunskap kring så man kan absolut lära sig fota manuellt med Sonyn. Samma om man är nyfiken på video.

Har själv fotat med systemkameror hela livet och har RX-100 när jag vill kunna stuva ner kameran i jackan. Många proffs som albin90 ovan gör precis samma och väljer typ undantagslöst antingen Sonyn eller Canons G serie.

Rekommenderad läsning: http://thewirecutter.com/reviews/best-point-and-shoot-under-500/
 
Du summerade upp rätt bra det jag börjat misstänka. Inte helt otippat dock, man kan ju inte få allt ;). Om jag ska göra avkall på något och kasnke precisera prisbilden lite mer så kan jag tänka mig att skippa använda den i regn, sådana bilder blir ju oftast inte så kul ändå, för mig iallafall. Foto är kul, och jag kan nog tänka mig investera in en lite bättre systemkamera senare, denna reskompanjon är jag beredd att ge max 3-4000 för.

Efter priset, då är det nästa grej - storleken - en modell är att gruppera efter är vikt, tyngd ger fördel – ”mer kamera”, lätta ger fördel - att ta med. Det är en avvägningsfråga vilken grupp man väljer men de lättare tar trots allt riktigt bra bilder.

Ca 600 gr – mer riktig kamera men den har viss storlek (hängandes utanpå) t.ex Panasonic Lumix DMC-FZ200. Kanonzoomomfång med 2,8 bländare rakt igenom, Canon Powershot SX50 HS grym zoomomfång men sisådär ljusstyrka

Ca 300 gr – på gränsen att få ner I fickan men riktig kamera med bra ljusstyrka finns det flera av här t.ex Samsung EX2F bra ljusstyrka men aningen lite zoom, Canon PowerShot G16 osv

<Ca 200 gr – behändiga och lätt att ha med avkall på lite smådetaljer jfr de tyngre t.ex Sony Cybershot DSC-RX100, här finns det några till också t.ex Panasonic Lumix DMC-TZ60 med grymt zoomomfång

De är lite på ett ungefär vad som finns nu i gruppen 3-4 Tkr och om någon månad har det säker kommit massor med nytt - men viktgrupperingen ger en hint om hur man på ett ungefär kan gruppera in ”kvalitén”
 
Jag har haft mängder med vattentäta actionkameror och alla har haft problem med bildkvaliten. Dock håller jag helt med om att en bild är bättre än ingen alls. Canon S120 är betydligt roligare att ta bilder med. S120 är något smidigare och lättare och billigare än Sonyn som på pappret tar bättre bilder men S120s bilder är absolut inte dåliga utan ett rejält kliv framåt om man jämför med andra kompaktkameror. Dock är varken Sonyn eller Canonen vattentäta men det får man som sagt ta
 
Olika kombinationer...

Min egen kombo är en bra systemkamera och min mobil för regniga dagar. Som redan skrivits, vädertålighet i dessa prisklasser går ut över bildkvalitet.

Har en Fujifilm x pro 1 som ger fantastisk bildkvalitet i ett ganska kompakt paket. Kamerans mätsökare/elektroniska sökare är fenomenal. I fickan har jag min mobil klädd i vädersäkert skal om jag måste ta en bild i hällregnet.

Menar nu inte att mitt kameraval är optimalt för dig, mer tänket kring kamera och vädertålighet...moderna mobiler har rätt hyggliga prestanda när man fotar.

Och då kan du fokusera mer på kamerans fotografiska egenskaper.

//J
 
Fördelen

med optisk sökare är att det är lättare att fota och filma rörliga motiv som t ex flygande fåglar och att det går att rikta in kameran om det är starkt solljus. LCD-displayer ger upp i starkt solljus speciellt i kallt väder och snö.

Jag har två kompaktkameror jag gillar dels en Canon G-10 med optisk sökare vilket är en klart kapabel lite större kompakt som har RAW och utmärkt skakningskompensation dels en vattentät Panasonic FT-4 som inte har optisk sökare och som fungerar bra att filma med.

Eftersom jag åker långfärdsskridsko och paddlar kajak är det bra med en väderskyddad/vattentät kamera och den här har faktiskt helt OK optisk kvalitét men i sämre ljusförhållanden är bägge ovanstående kameror sämre än kompakter med stora sensorer.

Sonys RX100 har fått växlande omdömen bland friluftare jag känner. Bra bilder men knepigt med inställningarna och ömtålig.

Finns många bra kameror på marknaden och det går att ta bra bilder med de flesta det är fotografen snarare än modellen som sätter gränserna.

De flesta vattentäta kameror har inte objektivlock och därmed behöver man förvara dem i någon väska eller påse för att inte vattenstänk och skräp skall hamna på frontglaset och påverka bilden.

De flesta icke vattentäta kompakter har å andra sidan automatiska objektivlock som fälls undan när man slår på kameran vilket är smidigt.

Satsa på att alltid ha din kompaktkamera i en liten beredskapsväska för att skydda den och att alltid ha ett backupbatteri i väskan.

Nuvarande modeller av kamerorna ovan är Canon G-16 och Panasonic FT-5.

Thure
 
Mitt val faller i skrivande stund på en Nikon 1 AW1 som tål både stötar och vatten till flera meters djup och med en bildkvalitet som ligger nära bättre systemkameror. Mitt tips är att vänta med ett köp tills säsongen börjar. Vem vet vad någon av konkurrenterna kan tänkas hitta på för att kontra med något motsvarande!?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
fson Lätt kamerastativ+huvud för vandring? Fototeknik 4
alven Lätt systemkamera? Fototeknik 14
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
europa12 Liten och lätt systemkamera med bra zoom? Fototeknik 2
Avslutatmedlemskapx Lätt Dv-filmutrustning? Fototeknik 2
dr_ljungberg Lätt manuell systemkamera Fototeknik 2
jd pyttelitet, lätt stativ Fototeknik 6
bjornw Hur lätt kan ett stativ vara? Fototeknik 2
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
peter1969 Från system till kompakt.... Fototeknik 7
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
MikaelK Kompakt eller system? Fototeknik 11
Norström Jämför kompakt- med systemkamera Fototeknik 11
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...