Fjällräven Keb byxor - hållbarhet?

Jag har lite funderingar angående stretchpanelerna i Fjällrävens keb byxor. Hur hållbara är de egentligen över tid? Och är de så pass bra passforms/funktionsmässigt som reklamen säger?
Vidare undrar jag: du som har och använder Keb-byxor, hur resonerade du ang storlek? Bör en ta din vanliga byxstorlek eller större/mindre (med tanke på just stretchbitarna)?
 
Jag tycker inte mina var värda 2000 kr.

Efter 18 månader regelbunden användning så är de fortfarande hela, även om den "andra" knappen i midjan gick loss typ vecka 3.

De är oerhört tunga. Om du vandrar i shorts så har du dem i ryggan.

De är för varma när det är varmt, och för kalla när det är svalt. G1000 gör alltså att du blir för varm, samtidigt som "stretchen" gör att du blir för kall.

De var ju riktigt snygga i början, men nu har de tänjts ut alternativt "växt". De sitter alltså mycket sämre än när jag köpte byxorna.

Kunda jag åka bakåt i tiden så skulle jag hoppat över dessa byxor och köpt mycket tunnare av valfritt märke för halva prise - och när jag behöver en tjockare byxa även där köpa en tjock byxa utan stretch och "ventilations dragkedjor".

Byxorna försöker vara mycket, men lyckas bara bli mellanmjölk. Jäkligt dyr mellanmjölk. Men de var ju snygga iaf tills de blev uttänjda.

Myggen kommer ej igenom.
 
Jag har den där "gaitervarianten" av Keb-byxan. Funktionen är klockren tycker jag. Man kan lätt ta av benen, hasa ned och låsa byxbenen runt vaden, eller bara öppna dragkedjorna och "korva ihop" byxbenen om man har kängor. Om man använder dragkedjan i sidorna på shortsdelen för ventilation tycker jag att de fungerar även varma dagar (vilket fanns gott om tillfällen att testa i somras) Dock har jag bara haft byxorna i ett knappt år, och de har bara varit med på en fjällvandring, så jag kan inte uttala mig om hållbarheten, inget problem än i alla fall. Hann använda dem till några dagturer på turskidor i våras, funkar bra då med, med lämpligt underställ förstås. Jag hoppas verkligen att de håller, för jag är nöjd med byxorna än så länge. Jag valde en storlek mindre än vanligt, men med "long" benlängd, för övrigt.
 
Hade mina Keb på fjället i somras och kan konstatera följande. Hållbarheten känns helt ok men fattar inte varför man inte har sytt kvalitetssömmar med extra tyg (vet inte vad det kallas) i grenen. Ser ut som ett Y på insidan av låret och ökar hållbarheten där avsevärt.

Sen tycker jag att G1000-väven på rumpan och baksida lår går för långt in mellan låren, där man kan få skav. Sydde själv fast två stretch-paneler för att undvika det.

Den extra tygfickan på knäna (där man kan lägga in knäskydd) gör att knäna blir väldigt varma och svettiga. Fick nog efter första vandringsdagen och skar bort dem. Inte så snyggt men mycket skönare.

Finns nog bra mycket bättre byxor för friluftsliv men de är i övrigt bekväma. Blev bra luftgenomströmning med gylfen och ventilationsdragkedjorna öppna samtidigt.
 
Grym ventilation med öppna dragkedjor + gylf. Snygga. Trivdes med fickorna. Utmärkt passform på min ganska långa smala kropp. Komfortmässigt är stretchpanelerna bra.

Hade gärna sett att hållbarheten var iallafall OK, då hade jag köpt dem igen, men icke. Räkna med att det är en tidsfråga innan stretchväven och dess sömmar börjar krångla.
 
Jag är inne på mitt andra par. Har inte haft några problem. Gillar byxorna. Stretchtyget har hållit bra. Efter mycket användning gick det hål på tyget på baken, alltså G-1000 väven, på första paret. På mig är de ganska stora i storleken. Jag har gått ner en storlek mot normalt. De är väldigt dyra men för nedsatt pris kommer jag säkert köpa mig ett tredje par.
 
Har nu använt både KEB byxa och jacka, båda blir noppiga där min fjällrävenryggsäck har varit emot. Alltså i stretchdelen på jacka och byxa. På Natur kompaniet, säger inte vilken då jag är beroende av dem :) , så säger de att det är handhavandefel, att jag inte har varit försiktig! Blir lite tveksam till kvalitén, inte skall det väl bli noppor på rygg och midja? Har använt dem på två lite längre vandringar. Hade jag vetat det jag vet idag om produkten så hade jag troligtvis inte köpt dem, jag upplever att jag blir begränsad av dem då jag behöver tänka på hur jag bär min säck, vart jag går osv.
 
Har nu använt både KEB byxa och jacka, båda blir noppiga där min fjällrävenryggsäck har varit emot. Alltså i stretchdelen på jacka och byxa. På Natur kompaniet, säger inte vilken då jag är beroende av dem :) , så säger de att det är handhavandefel, att jag inte har varit försiktig! Blir lite tveksam till kvalitén, inte skall det väl bli noppor på rygg och midja? Har använt dem på två lite längre vandringar. Hade jag vetat det jag vet idag om produkten så hade jag troligtvis inte köpt dem, jag upplever att jag blir begränsad av dem då jag behöver tänka på hur jag bär min säck, vart jag går osv.

Handhavande fel av jacka och byxa låter konstigt, tolkar det som att du skulle bära ryggsäcken i handen.
Kan heller inte komma ihåg att jag har fått med bruksanvisning vid köp av jacka eller byxa. ;)
Med ett sådant bemötande skulle jag inte handla mera av dom, skall tilläggas att jag är nöjd med min lokala Naturkompani butik i Luleå.
 
Ja, det är lite svårt att möta sådana kommentarer! en Annan kommentar jag har fått, men den gäller min Abisko eco-shell jacka som började läcka in vatten i nacken, var att jag inte har tvättat den så ofta som jag borde! Hon menade att svetten förstör jackan och att man måste tvätta den efter varje tur. Sade till henne att jag svettas inte så ofta i nacken samt visade att ”fodret” hade lossat och då sade hon att det är svetten som har gjort det och att de inte skulle ta emot reklamationen. Bad henne att skicka den till fjällräven för bedömning vilket hon gjorde men var inte så glad på mig!

Det var inte meningen att klaga och verka sur! Inser när jag läser min text att jag behöver vända mig till annan butik/leverantör.
 
Ja det är bara att byta butik, med sånt bemötande finns det ingen orsak att stödja dom. Men jag skulle ge dom en sista chans att bemöta din kritik och möjligen reklamera dom grejer som du är missnöjd med och är dom kallsinnig så dra ett mail till Naturkompaniet och klaga på att det inte går att reklamera och dåligt bemötande i din lokala butik.
 
Skicka samtidigt även en synlig bilaga/kopia på klagomailet till Fjällräven, då brukar det bita bättre.

Jag har haft ett par T&P från Itab i mer en tio år som varit med på både fiske, fjäll och ostigad terräng under jakt som fortfarande nästan ser ut som nya så när på att dom blivit solblekta, dom kostade 700-800:- när jag köpte dom så dom är att betrakta som lågprisbyxor i sammanhanget, ett par skogsbyxor för 2000:- ska tåla hårt användande.

För fjällräven har väl inte blivit ett modeföretag ?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...