om att ställa högre krav på ledare

hejsan !

jag tycker man ska ställa högre krav på ledare och göra ett uval täst som bygger på färdihet och inte på betyg..

t.ex. hur man gör upp eld, karta och kompass, sjukvård.
för de här med att vara i grupp är ju ganska till viss del lätt.
mest är de för att folk som verkligen briner för de att gå kurser.

tyck till
 
hejsan !
jag tycker man ska ställa högre krav på ledare och göra ett uval täst som bygger på färdihet och inte på betyg..

t.ex. hur man gör upp eld, karta och kompass, sjukvård.
för de här med att vara i grupp är ju ganska till viss del lätt.
mest är de för att folk som verkligen briner för de att gå kurser.

tyck till

Hej,
Jag är inte säker på att jag förstår vad du vill åstadkomma med ditt inlägg. Men jag är rätt säker på att min syn på ledare gäller färdigheter som just har med "att vara i grupp", eller snarare att LEDA grupp. Jag tror; inte att den bästa klättraren är den bästa instruktören, inte att den rolltossiaste eller starkaste paddlaren är den bästa riskbedömmaren, inte att den äldste fjällräven är den bästa 'gruppdynamikern', inte att långfärdscyklisten med flest stämplar i passet har bäst lyhördhet eller tydligast kommunikation.

Gärna att man testar färdigheter... men då menar jag ledarrelaterade färdigheter. Huruvida någon gör upp eld med eller utan tändstickor kan jag glatt skita i - huvudsaken för mig är att komfort, säkerhet och upplevelser balanseras mot gruppens inneboende möjlighet och "natursituationen" som sådan.

Vilka betyg du åsyftar vet jag inte.

Klart är att det är bra att de som vill leda är intresserade av att utveckla sig själva i sin ledarroll. (Om det sen betyder kurs eller inte är rätt oväsentligt.)

My 2p.
// Patric
 
hejsan !

jag tycker man ska ställa högre krav på ledare och göra ett uval täst som bygger på färdihet och inte på betyg..

t.ex. hur man gör upp eld, karta och kompass, sjukvård.
för de här med att vara i grupp är ju ganska till viss del lätt.
mest är de för att folk som verkligen briner för de att gå kurser.

tyck till

Du har inte berättat vad du avser att ledaren skall leda!
Ledare är något man accepteras som. Chef är någon som utses vara det.....Färdigheter å andra sidan är något man förvärvar via träning och utbildning. Att kunna elda när det är vått kan vara för mycket för många....
Men om det gäller att lära ut reparation av cykelpunka verkar dina kriterier vara helt åt skogen!
Den som vill gå en kurs kanske bedöms som mindre lämplig för det som kursen resulterar i....
Inom FM punkterade vi många aspiranters drömmar, förhoppningsvis på goda grunder.
Den som brinner för sin uppgift kan oftast argumentara för sin sak och då kanske oddsen väger över, men bara kanske... en del kan förändras och del uppträder som om de var avlade av järnspett....
//J
 
Varför?

Vem ska testa dessa ledare och varför?

Dåliga ledare försvinner automatiskt och de som är ledarre officiellea som inofficiella är det oftast av naturen. saknar ledare n kunskap så kan den oftast nyttja kunskapen i gruppen för gruppens bästa.

Eller menar du någon annan typ av ledare?
 
För säkerhets skull (även nu metaforiskt) no1:
Den bästa klättraren kan såklart vara den bästa instruktören eller ledaren - men det är ingen automatik i detta. Det är två olika fallenheter, eller olika vanor, eller olika färdigheter...

För säkerhets skull no2:
Vissa grundfärdigheter är oftast ordentligt nödvändiga. Kartakompasshantering kan vara ett sånt exempel.
 
Ja, precis, bara för att man själv är duktig på nåt betyder absolut inte att man är bra på att lära ut det till andra. Min erfaenhet är att det ofta är tvärtom. Titta på de flesta idrottstränare t.ex. De är duktiga på att träna andra, men är ofta inte så himla duktiga själva.

Och bara för att man är duktig på att klara sig själv i vildmarken betyder inte att man är duktig på att hålla ordning på en grupp. Leda en grupp kräver att man har kunskaper och träning i just att leda en grupp.
 
tack för era svar

tack för svar och frågorna som ni ställer.

varför jag skrev in den här frågan var för att skapa en debbat som gäller för dom som är intresserad av att bli friluftsledare och ha dåliga betyg men kanske ha mera erfarenhet som ligger frame och som vill komma ut men inte få sitt ge hör.
jag håller med till 100% att de är inte färdigheter eller betyg som gäller för att bli en bra ledare utan de är både dels de du kan och kan ge till folk som vill hålla på med friluftsliv och inte ha provat på de olika inrikningar som finns i friluftsliv..

men tänk så här att ha du dåliga betyg så är du ingen ledare. för dom flästa skolorna jag själv ha kollat in handlar de bara om betyg dom tästar inga om dom passar som ledare eller ej.

jag själv sökte en ledakurs men kom inte in för mina betyg var ganska småa, men sen fick jag prata om hur man packar och om kylskaddor som igentligen deras lärare skulle ge svar på..


ha de
 
Det finns säkert väldigt många olika vägar till att bli friluftsledare.

Om betygen ses som ett förhinder för vissa vägar så är det ingalunda stängt för dig. Bara lite mer utmanande. :)
Koppla på kreativiteten och ta för dig i livet!

Långsiktiga mål når man ofta - om man vill.
 
Senast ändrad:
tack för svar och frågorna som ni ställer.

varför jag skrev in den här frågan var för att skapa en debbat som gäller för dom som är intresserad av att bli friluftsledare och ha dåliga betyg men kanske ha mera erfarenhet som ligger frame och som vill komma ut men inte få sitt ge hör.
jag håller med till 100% att de är inte färdigheter eller betyg som gäller för att bli en bra ledare utan de är både dels de du kan och kan ge till folk som vill hålla på med friluftsliv och inte ha provat på de olika inrikningar som finns i friluftsliv..

men tänk så här att ha du dåliga betyg så är du ingen ledare. för dom flästa skolorna jag själv ha kollat in handlar de bara om betyg dom tästar inga om dom passar som ledare eller ej.

jag själv sökte en ledakurs men kom inte in för mina betyg var ganska småa, men sen fick jag prata om hur man packar och om kylskaddor som igentligen deras lärare skulle ge svar på..


ha de

Tack för nu blev allt mycket klarare och lättare att förstå.
Jo jag håller med om att vi har ett skol och utbildningssystem som leder in i fortsättningen av klosterskolornas teoretiska värld. Många med mig anser väl att det är mindre lämpligt.
Vi lämnade yrkes och praktiska lägre utbildningar efter oss för länge sen...trots att de definitift behövs.
Men som en gammal bedömmare av andras prestationer kan jag förstå meriteringssytems principen, för den gör det enkelt att sortera och ensa.

Att vara fritids och uteledare handlar till det allra mesta om att få deltagarna att må behagligt och att komma hem igen hela och vederkvickade, inte om att få kylskador utan hur man förebygger dem, utan att skrämmas eller packa ryggsäckar är av mindre vikt än att lära sig få lagom glid och fäste under skidorna, slippa skoskav etc.
Ledaren måste våga anpassa turen efter deltgarnas förmågor, inte sin egen fenomenala fysik.
För vem och på vems villkår...
Jag har sett reseledare och chefer som var där för sig själva och sin upplevelse. Det är mycket lärande, men föga behagligt.
Hoppas du kan via komvux eller någon annan meriteringsfabrik komma till den nivån som erfodras för att du skall kunna nå dina drömmas mål såsmåningom. Lycka till!
//J
 
Jag går en utbildning just nu:
Fjälledarlinjen. En 2 årig guideutbildning på Storumans Folkhögskola, med brett kunskapsområde på schemat. Den mest erkända inom branchen vill jag påsta. Även den äldsta i sitt slag, från 1979. Den kan jag rekomendera att söka. Man går mer på personlighet och erfarenhet än betyg vid intagningen, men många brukar söka. Nästa klass startar hösten 2008.
Här får vi verkligen lära oss gruppdynamik och ledarskap, samtidigt som vi får praktisk erfarenhet genom många turer i olika miljöer.

Utbildningen: www.fjalledarna.nu
Skolan: www.folkbildning.net/storumanfhsk/
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...